Gå til innhold

Carspotting i Russland!

Ranger emnet

Inane

Anbefalte innlegg

Første dagen...

attachment.php?attachmentid=35080&stc=1&d=1215014022

1.2L til 2.0L firesylindere. Helt greie biler som faktisk ruller bra ved ca 130km/t. De mangler da en del sikkerhetsutstyr som for eksempel airbag osv. Omtrent hver andre person hadde en slik en, og alle taxier var av denne typen.

Senere i ferien var vi i Ekatrinburg, en storby ved uralfjellene. Der fant jeg denne doningen stående å summe utenfor en av de større bankene i byen. Eieren eller andre personer som kunne være relatert til bilen var ikke å se noen plass... Bare for å ha det klart, dette er ikke noe vanlig syn der borte, og det var plenty med russere som også snudde seg etter denne. Jeg mener å tro at det er en bently eller noe, men da igjen er jeg ingen ekspert. Fet bil er det ivertfall.

attachment.php?attachmentid=35081&stc=1&d=1215014084

Litt annen standard hos bussjoførene i russland... Legg merke til sneipen..

attachment.php?attachmentid=35083&stc=1&d=1215015205

Bussen var av typen koreansk industriavfall der speedometernålen hadde streiket, kilometertelleren hadde stoppet (på 495000!!!). Støvskyen som kan sees lengre framme skyldes folk som kjører på sidene i SUVer. De raste bokstavlig talt forbi. Mange Audi Q7, Dodge RAM, Jeep osv...

Veldig gøy å observere forskjellene mennesker imellom der borte.

Veistandarden var også noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøff post:D Den Chrysler'n var rå!

Og foresten, 495 000km er ingenting for en buss:P jobber med trondheim bybusser og flere av våres scania-busser fra ca 1995 har nesten rundet millionen. og fremdeles gode som gull. bare en del bulker:D

Okai! Trodde 450k var en del... I stand corrected.

Jeg må si at turen til russland var en av de mest interessange jeg noen sinne har vert på. Det å kunne farte litt rundt uten en guide å se Russland slik som det er er virkelig spennende.

En annen ting som forbauset meg i stor grad var hvor godt utbygget kollektivtilbudet var. Billig var det også, selv for den gjennomsnittlige russeren. De hadde ett system som gjorde at en kunne unngå å stå på bussen da man kunne bestille sete på forhand (for ett lite ekstrabeløp). Politlige var bussene også, jeg var der borte i over tre uker, og vi tok bussen stort sett hver dag, og bussen var ikke forsinket en eneste gang. Og dette er snakk om utenfor bykjernen. Vi bodde i en middels landsby omtrent tre-fire mil fra Ekaterinburg. Det tilsvarer Sotra-Bergen!

I sentrum var det enda mer imponerende. De gikk det "maxitaxier" hele tiden fra forskjellige punkter i byen. Disse var bortimot gratis. tror det koster ca 10rubler (2,50 norske) å sitte på, og da kunne man velge hvor langt man ville sitte på. I tillegg var det trikk, busser og taxier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...