Gå til innhold

2.5 TDI blokk

Ranger emnet

Andrè-R

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hørt at det er mulig å bruke audi 2.5 tdi blokka og veiva til en bensin motor, men er usikker på fra hvilken bil og årstall, noen som veit dette?

Hva ønsker du å oppnå med det da? TDI-blokkas fortrinn er at den er 16 mm høyere, men det får du ikke utnyttet uten ei veiv med lengre slaglengde (den har ikke noe større borring). TDI-veiva har lengre slaglengde. Å sette TDI-veiv i bensinblokk har mer for seg, men det gir uheldig korte råder.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å oppnå med da? TDI-blokkas fortrinn er at den er 16 mm høyere, men det får du ikke utnyttet uten ei veiv med lengre slaglengde (den har ikke noe større borring). TDI-veiva har lengre slaglengde. Å sette TDI-veiv i bensinblokk har mer for seg, men det gir uheldig korte råder.

Skal bruke både tdi blokka og veiva,

og få motoren til å gå på bensin og ikke diesel, hvis du skjønner?.. har hørt folk som har gjort dette, og den diesel blokka og veiva skal visst tåle en del, har hørt at folk har brukt det opp til 500hk+.

Men er usikker på hvilken 2.5 tdi motor det er, og hvilken bil den sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bruke både tdi blokka og veiva,

og få motoren til å gå på bensin og ikke diesel, hvis du skjønner?.. har hørt folk som har gjort dette, og den diesel blokka og veiva skal visst tåle en del, har hørt at folk har brukt det opp til 500hk+.

Men er usikker på hvilken 2.5 tdi motor det er, og hvilken bil den sitter i.

Da misforsto jeg deg litt. Du bør ta en titt på prosjekttråden min. Der bygger jeg om en 2,5 TDI til bensin akkurat på den måten du beskriver:

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84354-reodor-f-volvo-850-volvo-850-s2.html

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker sikkert på 2,5 TDI ifra den første genrasjonen A6, altså C4.

2,5TDI R5 var vel å få i A6 rundt 1995-1997...jeg er deimot usikker på eksakt hvor stor tidsperiode denne ble produsert.

Ble byttet ut med en V6 med samme slagvolum i neste generasjon A6, C5.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke dårlig det der =) men hvilken årsmodel av v70 er det den motoren sitter i?

Motoren min er en 97-modell, men Volvo benyttet den vel fra 1996 til og med 2000 vil jeg tro. Muligens allerede fra 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret:D

Men har sett Audi 100 2.5TDI er det samma blokka der?

Det var da voldsomt som du spør da gutt :D

Vil tro at de fleste TDI-femmere har samme blokka, men pass på at du får med underspyling. 140 hk har det, og jeg regner med at 115 hk har det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 (AAT) har også, underspyling på A100 2.5tdi også. Samme blokka. NB, veiva er forskjellig fra automat og manuell, passer ikke om en annen. Er bare utstyrsnivået som er forskjell A100 C4og A6 C4 2.5tdi

Jeg benytter motor fra en automat. Litt usikker på hva som gjør at veivene ikke passer om hverandre, men jeg har jo både veiv og blokk fra samme motor. En fiffig ting med automaten er at veiva har impulshjul for hallgiver (tilsv) montert og giveren sitter meget stabilt festet i blokka. Den skal jeg benytte ifm motorstyringen på min motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Automat veiva passer ikke på manuell girkasse. Flensen passer ikke på svinghjulet og har heller ikke dypt nok hull til at akslingen til girkassen passer, bare det...

giveren kan stå både på svinghjulet/startkransen eller i blokka uavhengig om det er manuell eller automat. Hvorfor de har gjort det slik vet jeg ikke. Men kan benyttes om hverandre. Har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider