Mad-Ass Skrevet Juli 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2008 Volvos konkuranseavdeling i Sverige (R-Sport)utviklet en 2,3 liter DOHC 16V motor allerede i 1981. Denne motoren var basert på motorblokka til B19, og med to 48 mm Solex forgassere hadde den en effekt på hele 228 hk v/ 7200 rpm! I 1982 kunne en få kjøpt 16V konverteringskit for B21/B23 for den nette sum av 4000 engelske pund. http://www.rsphysse.anu.edu.au/~amh110/16V_Folder/16_valve_turbo_volvo.htm Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 Imponerende effekt av en b19 uten turbo:) Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 Skjønner ikke at dem ikke putta 16V i alle 740 Turboene. Italia hadde 740 Turbo med 16V fra 740en kom med turbo. Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Grunnen til at de italienske hadde 16v, vil jeg tro er for å få vettig effekt ut av en 2 liter. Er/var visst et bra avgiftshopp i Italia hvis du passerer 2 liter. Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juli 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2008 belgia og gikk under samma opplegget.. ferrari leverte vist nok en v8 og på 2 liter, mens samme bilen til internasjonalt marked fikk en 3.4liter(eller noe sånn i den duren....) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet Juli 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2008 belgia og gikk under samma opplegget.. ferrari leverte vist nok en v8 og på 2 liter, mens samme bilen til internasjonalt marked fikk en 3.4liter(eller noe sånn i den duren....) 2l V8??? hahaha, meir futt i støvsugaren min da... :-D:volvsmile Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David_G Skrevet Juli 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2008 effekten avhenger av mere enn hvor stor en motor er da men, Siter It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juli 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2008 2l V8??? hahaha, meir futt i støvsugaren min da... :-D:volvsmile Ferarri har vel ikke så mange v6 å ta av. De vil vel ikke sette i en Fiat motor heller. Desto flere sylindre jo mer dreiemoment... Så den er vel heftigere enn en trimma B20 vil jeg tro ;) Så den støvsugeren din må være rimelig sinnsyk... Veldig O.T :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juli 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2008 2l V8??? hahaha, meir futt i støvsugaren min da... :-D:volvsmile Formel1 er vel 2.4l v8 :P Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2008 Formel1 er vel 2.4l v8 :P Mhm.... UTEN pustehjelp :P Sjekk dysene tømmer fuel her a...hihi! Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Ferarri har vel ikke så mange v6 å ta av. De vil vel ikke sette i en Fiat motor heller. Desto flere sylindre jo mer dreiemoment... Så den er vel heftigere enn en trimma B20 vil jeg tro ;) Så den støvsugeren din må være rimelig sinnsyk... Veldig O.T :D Dreiemoment er et produkt av sylindervolum og forbrenningstrykk. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Joda.. Dumt av meg og ikke legge ved den ekstra informasjonen. Motorer med flere sylindre har som regel en jevnere og bedre kurve da. Og da vil de vel også være sterkere. Er jo ikke bare maks dreiemoment som er interessant men hvor høyt gjennomsnittet og hvor bred kurven er. De har også jevnere gange pga. av flere forbrenninger som skjer tettere enn en motor med færre sylindre. Vekten på de bevegelige delene blir også mindre. F.eks mindre motvekter på veivene pga. de er naturlig avbalansert. Flere sylindre har også andre fordeler... Men er vel ikke det denne tråden handler om! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Joda.. Dumt av meg og ikke legge ved den ekstra informasjonen. Motorer med flere sylindre har som regel en jevnere og bedre kurve da. Og da vil de vel også være sterkere. Er jo ikke bare maks dreiemoment som er interessant men hvor høyt gjennomsnittet og hvor bred kurven er. Flere sylindre har også andre fordeler... Men er vel ikke det denne tråden handler om! Nei, denne tråden handler vel egentlig verken om støvsugere, Ferrari 2-liter V8, Formel-1 eller B 20... Men skyt ikke meg for å ha surfet på OT-bølgen :) Dreiemoment er ganske uinteressant uten å ta med turtall i regnestykket. Da får vi nemlig effekt. Og effekten vil nok ha godt av flere sylindre og dermed lavere vekt på de bevegelige delene. Såfremt ikke veiva blir for lang og dermed utsatt for torsjonsvridninger velogmerke. Derfor er det nok bedre med en V8 enn en V20 kan man si... Hva nå pokker det måtte ha med B234 å gjøre :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.