Gå til innhold

B234F sin opprinnelse

Ranger emnet


Mad-Ass

Anbefalte innlegg

Volvos konkuranseavdeling i Sverige (R-Sport)utviklet en 2,3 liter DOHC 16V motor allerede i 1981. Denne motoren var basert på motorblokka til B19, og med to 48 mm Solex forgassere hadde den en effekt på hele 228 hk v/ 7200 rpm!

I 1982 kunne en få kjøpt 16V konverteringskit for B21/B23 for den nette sum av 4000 engelske pund.

16V_RSport_carb.jpg

 

http://www.rsphysse.anu.edu.au/~amh110/16V_Folder/16_valve_turbo_volvo.htm

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2l V8??? hahaha, meir futt i støvsugaren min da... :-D:volvsmile

 

Ferarri har vel ikke så mange v6 å ta av. De vil vel ikke sette i en Fiat motor heller.

Desto flere sylindre jo mer dreiemoment... Så den er vel heftigere enn en trimma B20 vil jeg tro ;)

 

Så den støvsugeren din må være rimelig sinnsyk...

 

Veldig O.T :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formel1 er vel 2.4l v8 :P

 

Mhm.... UTEN pustehjelp :P Sjekk dysene tømmer fuel her a...hihi!

 

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferarri har vel ikke så mange v6 å ta av. De vil vel ikke sette i en Fiat motor heller.

Desto flere sylindre jo mer dreiemoment... Så den er vel heftigere enn en trimma B20 vil jeg tro ;)

 

Så den støvsugeren din må være rimelig sinnsyk...

 

Veldig O.T :D

 

Dreiemoment er et produkt av sylindervolum og forbrenningstrykk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. Dumt av meg og ikke legge ved den ekstra informasjonen.

 

Motorer med flere sylindre har som regel en jevnere og bedre kurve da. Og da vil de vel også være sterkere. Er jo ikke bare maks dreiemoment som er interessant men hvor høyt gjennomsnittet og hvor bred kurven er.

De har også jevnere gange pga. av flere forbrenninger som skjer tettere enn en motor med færre sylindre. Vekten på de bevegelige delene blir også mindre. F.eks mindre motvekter på veivene pga. de er naturlig avbalansert.

 

Flere sylindre har også andre fordeler...

 

Men er vel ikke det denne tråden handler om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. Dumt av meg og ikke legge ved den ekstra informasjonen.

 

Motorer med flere sylindre har som regel en jevnere og bedre kurve da. Og da vil de vel også være sterkere. Er jo ikke bare maks dreiemoment som er interessant men hvor høyt gjennomsnittet og hvor bred kurven er.

 

Flere sylindre har også andre fordeler...

 

Men er vel ikke det denne tråden handler om!

 

Nei, denne tråden handler vel egentlig verken om støvsugere, Ferrari 2-liter V8, Formel-1 eller B 20... Men skyt ikke meg for å ha surfet på OT-bølgen :)

 

Dreiemoment er ganske uinteressant uten å ta med turtall i regnestykket. Da får vi nemlig effekt. Og effekten vil nok ha godt av flere sylindre og dermed lavere vekt på de bevegelige delene. Såfremt ikke veiva blir for lang og dermed utsatt for torsjonsvridninger velogmerke. Derfor er det nok bedre med en V8 enn en V20 kan man si...

 

Hva nå pokker det måtte ha med B234 å gjøre :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår