Jonaldo Skrevet Juli 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2008 Kjørte litt for hardt i dag og tror gearkassa plutselig tok kvelden. Skraper og skrangler veldig. Totalhavari? 3. gear er helt borte mens de andre høres ut som en skurtresker i ei steinrøys...... Bilen er en 71 Volvo 142 Turbo med M45-kasse. Er på utkikk etter en M46-kasse som etter det jeg vet skal passe rett inn. Det jeg egentlig trenger bortsett fra ny gearkasse er tips og råd om hvordan jeg går frem for å bytte kassa. Har aldri gjort det før..... Med andre ord en bra dag for meg og Volvo'n:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Juli 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 Er skråmotor du har siden du har m45 nå? M46 kassa er jo samme kassa men 5 giret (overdriven) henger bakpå. Altså må du ha kortere mellomaksel. Ville tro det var litt lite plass for den, men har ikke sjekka selv så kan jo være det går. Det sier seg litt selv hvordan du gjør det når du tar en kikk under. Men er vel stort sett: Av med mellomaksel, girspak, clutchwire, speedowire, girkassefeste (ha en jekk under kassa), ta ut boltene som fester kasse til motor. Så må du bare prøve å dra den bakover på jekken et lite stykke før du kan slippe den ned. Evt kan du vente med å koble av clutchwiren. Når kassa så skal bakover får du en kamerat til å trykke inn clutchen mens du passer på under. Da vil som regel ikke clutchen løse ut men kassa gå bakover. Husk å jekke bilen høyt nok så du får ut og inn kassa. Og så er det veldig greit med en som kan jekke kassa mens du ligger under å styrer når den skal opp igjen. Dette er jo garasjegulvmetoden. Har du løftebukk og girkassejekk blir det jo litt annerledes. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til ennå, men mange gode tips der. Har verken garasje eller løftebukk:) Nå vet ikke jeg hva som menes med skråmotor, men det er bygd om for å få plass til M45. Virker som det største problemet blir å få tak i kasse..... Hørte også at M46 tåler mindre enn M45 så blir vel en sånn en igjen. Stor forskjell på M45 og M90? Disse tåler vel litt mere juling:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Juli 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 Da gjør du det i gårdsplassen som jeg gjorde når jeg bygde fk. Skråmotor= 240motor av nyere en 7?mod eller no M46 og m45 er samme kasse 1 til 4 gir. 5gir er som sagt slengt bakpå. Men må si at jeg har fortsatt til gode å bruke 5gir på bane. M90 skal vel holde til rundt omkring 300hk. Kansje mer, kansje mindre.. Har en litt annen form enn m45 kassene. Har bare vært borti de til hvitmotor så vet ikke helt hvor forskjellig de til rødmotor er. (hvitmotor= 4-5-6 syl nyere alumotor. rødmotor= 4syl 240,740,940) Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 Da er det nok stor sjans for at det er en skråmotor ja:) Er en 2,3 som er borret til 2,4. 389 topp med K-kam, smidde stempler, smidde råder osv.... Effektmessig burde jeg vel gått for en M90, men prøver å få tak i en M45 for å få bilen kjapt tilbake på veien. Hva bor i bilen din da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Juli 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 Hadde den på bildet men nå er det tomt oppi der. Har begynt på 5er, men så at det vil ta litt tid, så da bygde jeg 5er i 242 først siden det er mye enklere der. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 Har litt peiling på Volvo og nok å stri med du da:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Har ikke dame:( er vel forklaringa. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Jeg har dame og en sønn, så Volvo'n står fortsatt urørt der ute. Tredje dagen nå.... Skal en runde til høggerne i nærheten nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Da er jeg "i gang" og første problem er: Hvordan få av mellomaksel? Er det bare å løsne 2x4 bolter (foran/bak) samt alt som er i veien for å få sluppet den ned på bakken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Trenger ikke alltid ta av den bakre mellomakselen. Kan bare løsne den framre og trekke den av splinsene på midten. Men da bør du merke hvor den stod så du får den sammen sånn den var. Vil uansett anbefalle en haynesbok. Da får du også oversikt over det som skal strammes med moment + at det står mye smart i den. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Godt jeg ikke fikk den fra hverandre på midten i kveld. Tenkte ikke på å merke noe som helst:) Hva må trekkes til med momentnøkkel? Skal se etter en Haynes-bok i morgen jeg. Kjekt å ha..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2008 Nå er snart girkassa ute, men de to øverste boltene sliter jeg fælt med. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme til. Tips/erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Juli 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2008 Mulig det går med forlengere og ledd så du får skralla bak kassa. Hvis ikke er 19mm fastnøkkel med skrallefunksjon en mulighet. Tror jeg bare løsna de med vanlig 19 fastnøkkel og så gikk de så lett at jeg fikk tatt de med fingrene. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Juli 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2008 De andre boltene/skruene gikk helt greit. En runde med skralle og resten med fingerne. Skal se hva jeg finner av verktøy i kjelleren. Kom ikke til med skralle eller vanlig fastnøkkel. Litt redd for at jeg må skru av Delorto'ne for å komme til den siste på førersiden..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.