Gå til innhold

Har du liggende en defekt turbo jeg kan bruke til hobbykraftverk ?

Ranger emnet


Asle Tryland

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en turbo som helst har litt stor diameter og gjerne er tenkt til en motor på minst 2 liter. Da dette er kun på eksperimentstadiet så kan jeg desverre ikke betale stort, men jeg har endel mindre proukte jeg kan sende, sammen med en returlapp til frakten. Hvis du vet om en stor lastebilturbo så ville dette også vært interesant å prøve. Jeg har testet litt med en XP power turbo som er kopi av Garret og dette er et utdrag av mine tester i forumet : http://www.diskusjon.no - data - maskinvare - elektronikk.

For dem som synes det er intersant med hobbykraftverk så har jeg nå følgende erfaring :

Maxturtall på en fransisturbin, som da kan være en turbo eller en vanlig sentrifugalpumpe, er styrt av roten av trykkhøyden og av diameter på løpehjulet. Om det er stor eller liten arealinsnevring fra sneglehuset går over i spalte via diameter-reduksjon inn til løpehjulet har faktisk ikke så mye å si som jeg skulle trodd.

En ødelagt XP power ( kopi av Garret ) som var ødelagt som bilturbo, ble tilsvarende mere slitt så løpehjul tok imot huset i løpet av 4døgn produksjon hvor det kun ble kjørt vannsmøring via de orginale glidelager. Har derfor kommet frem til at man enten må ha en turbo som er i orden og dermed tett nok til å fortsatt kunne kjøre oljesmøring, eller man må bruke motor/generatorens opplagring og bare forlenge denne akselen inn til løpehjulet.

Hvis hullet rundt akselen er bra tilpasset blir lekasjen her ikke noe problem. (sprutdeksel og skive på aksel ) På min Per Kåre 180w 4polet motor så har jeg testet følgende for å produsere egen strøm IKKE tilkoblet noe nett : Kondensator på 6.8qF ut til tredje fase gav en sakking uten last ned til 2800 rpm. Dette gir all effekt som varme i motoen så den ble ganske varm.All testing her er da som 2fas last. Med 60w lyspære inkoblet og kondensator redusert til 3.9qF fikk jeg en jevn spenning på 251v (ca 100hz) så da vil jeg tro en 70w pære ville vært helt perfekt. Testet så med 120w last, noe som gav et spenningsfall ned til 176v og i praksis da tett på 100w. Dette i seg selv er litt rart for det gir altså en total virkningsgrad på tett på 50% og motoren ble faktisk ganske varm.

 

Så til testing opp mot nettet : Som det altid er når man kobler 3fase så blir det jo altid feil vei første(kan det virke som) og da klart motoren som da trakk ca 500w å gå mot vannstrømmen, men fortsatt rant det temmelig mye vann ned gjennom turbinen. Med to faser endret så slår motoren farten rett ned til rett under 1600 rpm. Dette er jo da for lavt i forhold til hvor effek-kurven er høyest men jeg vil tro det er der dreiemomentet er høyest likvel. Det jeg da måler med tang-amperemeter er 1.64A pr fase, men min gamle trefasemåler (ble skiftet ut i huset hjemme for noen år siden ) er bare såvidt den går. Har koblet denne feil vei i systemet på 2.5mm2 kabelstrekk ut til motoren. Den viser bare ca 40w for så etter et par timer å ikke gå i det hele tatt. fortsatt måler det 1.63A i hver av alle 3faser, en effekt som tyder på over 600w. Dette er ikke mulig. Hvis denne effekt går ut så ville motorens temperatur vært langt over de 40c som den var, og det er ikke mulig at det produserer så mye. Er denne høye målingen et resultat av at motoren ikke klarer å holde igjen dreiemomentet fra turbinen ?

Hvordan nettleverandør ser på at man leverer inn strøm på nettet kan man tenke seg ikke positivt, men slik jeg ser det så er alle asykrone motorer i normaldrift med på å prøve å sakke nettet. Det at da noen få skulle prøve å fremskynde nettet, bare med på å rette opp dette. Uten kondensatorer på motoren vil som du sier motoren ikke produsere i det hele tatt i det øyeblikket nettet detter ut og dermed ikke utgjøre noe fare for dem som eventuelt skal inn å rette opp feil på linje osv. Turtallet i mitt tilfelle vil da være 3900 rpm frem til nettet er tilbake. Håper dette var interessant for noen. Har trålet hele nettet tidlgere etter slik info men har ikke funnet noe. Kun littegrann på en svensk side som hette 24v ettellerannet men den finner jeg ikke igjen. Det å sjekke teori opp mot faktiske målinger er hva jeg synes er det mest interesante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår