Gå til innhold

B230A trim

Ranger emnet


wunderbaum

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en 86 240 med B230A. Har tenkt til å trimme den, fått høre det at jeg trenger K-kam, grenrør og nye forgassere(2 dobble 40-45 webere). For kam og grenrør må jeg betale ca 5000 kr, weberne kjøper jeg brukt for ca 2000.. Noen som vet om et sted som er billige på kam og grenrør? 2300 for en kam er kanskje ikke ille men jeg vil jo helst få mest valuta for penga.

 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få mer sprut i den fram til jeg får kam, gassere og grenrør?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wunderbaum

Har nettopp kjøpt meg en 86 240 med B230A. Har tenkt til å trimme den, fått høre det at jeg trenger K-kam, grenrør og nye forgassere(2 dobble 40-45 webere). For kam og grenrør må jeg betale ca 5000 kr, weberne kjøper jeg brukt for ca 2000.. Noen som vet om et sted som er billige på kam og grenrør? 2300 for en kam er kanskje ikke ille men jeg vil jo helst få mest valuta for penga.

 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få mer sprut i den fram til jeg får kam, gassere og grenrør?

 

kam kosta vel 1200,- på Volvo...? evt. kan du prøve volvohøggarn.. http://www.asane-bilopphugging.no/

'80 Ascona B

'79 Mercury Capri

og en halv sønderskutt '74 Volvo 142 BilCrossbil!

----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEMMER IKKE.... Selvsagt bruker du mere bensin vist gasspedalen ligger i gulvet og gasspjelet ligger vannrett da renner bensin gjennom,.... som navet ditt sier kan det nok stemme med deg :).

 

En kjenning av meg hadde en B21AT "ettermontert turbo" på normal kjøring brukte han mindre en min B21A.

 

FRA ET ANNET FORUM: NVKB

Forfatter Innlegg / emne

wunderbaum

 

Nytt medlem

 

Norway

18 Innlegg

Posted - 02/09/2003 : 12:43:43

--------------------------------------------------------------------------------

Skal kjøpe en 84 240 med B21AT.. Orginal R-sport turbo konvertering. Det skal også vært bytta til turbo råder og stempel. Er dette en god motor? Bilen vil bli bruksbil så den må starte hver gang..

 

 

SVAR

B21AT er ikke så dum som noen vil ha det til.

Riktig justert, og med noenlunde normal kjøring bruker den ikke noe særlig mer enn en vanlig B21A.

Går rimelig unna også.

Det forutsetter selvsagt at motoren ,og spesiellt forgasseren er i god stand.Min AT med intercooler bruker ca. 1,1 på blandet/småkjøring, og ca. 0,85 på langkjøring.

Men klart, ligger du med gassen i bånn, og fullt ladetrykk hele tiden, så går det mye bensin. Men det gjør det på alle turbomotorer.

 

Er motorern i bra stand, er den like pålitelig som en vanlig B21.

 

 

Erik Borge

 

`79 264 GL

`81 245 Tic

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke alle som drar til sverige vøttu :D

 

Og foresten 95< mod og nyere har elektronisk startsperre, og da er det lite morsomt å bytte over den motoren....

 

Men 91-94 mod thumpsup

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener altså det er bortkastede penger... Synes selv det blir litt mye. Hva kan jeg gjøre for å lure 15-25 ekstra hk ut av motoren uten å måtte bytte forgasser osv. Kan godt koste på bilen en annen kam og litt småtteri, men det koster 9000kr for to komplette doble 45 webere.. Det gidder jeg ikke betale i førse omgang :-)

 

Hva er å anbefale, hva slags kam kan jeg bruke uten annen gasser? K&N filter har jeg liggende, vil det hjelpe? Mister jeg shock funksjonen da? Motoren virker veldig fin, går som en klokke. Har riktignok dårlige dekk bak på bilen så det blir veldig breit av og til. Satte over til vinter dekk igår, førse gangen jeg kjørte den var igår, og innen kvelden kom kjørte jeg ut i en sving. Bilen bare sklei sidelengs ned i ei grøft. Holdt vel bare 30-35 km/t men det var glatt gitt ;-)

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en del folk her på forumet som har kjøpt slike add on turbo kit. Veldig enkle å montere, og gir deg raskt 50hk ekstra. De har da blitt solgt for halve prisen av hva du tenkte å trimme for også..

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

men fra 95 eller noe er det vel oljekjølte stempler eller no?

 

De kom med oljeunderspyling før 95 også... 92 tror jeg.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trimtips:

 

1. Få tak på innsug fra K-motor (360 eller 87'240)

2. Weber 32/36, finnes på en del opel/ford utgaver.

3. Jt effektanlegg med grenrør (komplett kan vel skaffes ned mot 4000.-, kan også senere bygges om til turbo.9

4. Volvos K-kam

5. Plugg igjen puls-air. Ikke sveis igjen pga eu-godkj.

 

Vil nok merke en BETYDELIG forskjell etter dette!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår