Gå til innhold

Slakk i styring (var Endeledd fra biltema)

Ranger emnet

slitenvolvo

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bestilte i dag fra bcb... har dårlig erfaring med endeledd og gummi foringa fra biltema,, gummi foringa er heilt oppbrukt etter 12mnd.... og styrekulene slarka etter 6måna.. kan henda det var fordi eg fikk ett dårlig parti med kuler da...

ser prisane her... vist du skall ha endeledd, så veit du sikkert det er 3 forsjellige sorta... like greit og bytte alt menst du først balla med det.. :)

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=bcb&subgid=92&gid=90

edit: telle gjenger har eg prøvd før, fungerte frykktelig dårlig.. for ny kula eg fikk var 2mm lengre en den som sto på bilen.. :P

så det er bedre og løyse styre kula, og skru av endeledde, og ta mål av heile greia, og montere i hope att....

heilt nejaktig er vansklig og få til... :/ fult mulig, men det koster runt 1000kr for en forstilling kontroll...

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det foresten noen god sjekk for å avgjøre om det er endeleddene det er slakk i (ytre og indre)?

Hadde bilen oppe på jekk og rykket litt i dekket, men styrestaget fulgte med når jeg dro i dekket...

Problemet er forøvrig at jeg kan vri 1-2cm på rattet før hjulene begynner å flytte seg.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det foresten noen god sjekk for å avgjøre om det er endeleddene det er slakk i (ytre og indre)?

Hadde bilen oppe på jekk og rykket litt i dekket, men styrestaget fulgte med når jeg dro i dekket...

Problemet er forøvrig at jeg kan vri 1-2cm på rattet før hjulene begynner å flytte seg.

hørtest utslitt ut... :P

1987" Volvo 740 turbo

Bil tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje det bare 3 sorta da? veit att de eine styre staget har en gummi ring på seg, på ca 3-4cm... men dei 2 andre veit ikkje eg forsjell på. anna enn det er forsjellige gjengar.. 14mm. 16mm. 18mm.....

85.031.jpg 14mm

85.034.jpg 16mm

85.029.jpg 18mm

enklaste er vell bare og finne framm skyvelæret og måle... :)

eg kjøpte elle 3 sortanne før eg fann en som passa på gamlebilen.. :P

og prisane på bcb er ikkje staurgalne heller, 250.- for ett ende ledd. og 160.- for ei styrekule.... :P

1987" Volvo 740 turbo

Bil tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85.031.jpg 14mm

Denne stod vel oppført som 940 hos BCB.

85.034.jpg 16mm

Dette er ZF ledd, som man kan identifisere ved at belgen rundt leddet er like tykk i begge ender, mens CAM er smalere på yttersiden.

85.029.jpg 18mm

Men BCB har to stykker av disse, med forskjellig delenummer... Begge med 18mm ytre gjenger.... Er da en av disse som sitter på bilen min, men er det 100% at de er samme delen med forskjellig delenummer?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stod vel oppført som 940 hos BCB.

Dette er ZF ledd, som man kan identifisere ved at belgen rundt leddet er like tykk i begge ender, mens CAM er smalere på yttersiden.

Men BCB har to stykker av disse, med forskjellig delenummer... Begge med 18mm ytre gjenger.... Er da en av disse som sitter på bilen min, men er det 100% at de er samme delen med forskjellig delenummer?

du får ringe og høre da.. :)

1987" Volvo 740 turbo

Bil tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunn til forskjellige delenr er vel høyre og venstre... hvertfal på de indre sytrestagene. venstre er oddetall, mens høyre er partall... om det er sånn systemet til volvo er.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider