Gå til innhold

Problemer med montering av nytt bensinfilter

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med å montere nytt bensinfilter på bilen min.

Problemet er at jeg får ikke bensinfilteret til å slutte å lekke. Har fått det til ganske bra nå, men det kommer fremdeles et par drypp nå og da.

Legger ved en tegning av hvordan bensinslangene mine er bygd opp:

83401855mg3.jpg

Har prøvd å tegne opp hvordan bensinslangene mine er bygd opp (den ene som går inn til bensinfilteret og den som går ut)

Greia her er at skru at et hull på hver sin side innerst på skrua, som skal matche med hullet på slangen og bensina renner da gjennom skrua og inn i filteret. Det som er utrolig vanskelig, er å få disse til å matche slik at bensina renner ordentlig igjennom og ikke begynner å lekke ut av filteret.

Noen tips og råd her? Holdt på 5 timer med dette og er fremdeles ikke ferdig, begynner å bli mektig lei nå. Noen som har noen råd eller tips hvordan jeg bør gjøre det?

Går det ann å klippe av de metalldingsene på enden av rørene og rett og slett montere et universalfilter istedet, der man sletter slangen rett inn på filteret istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at overflatene på banjokoblingene er helt som de skal være? Plant uten noen hakk eller ujevnheter. Også regner jeg med du bytter kobberringene?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at hullet i skruen må matche med slangen(ringen). Ringen som bolten går gjennom er uthulet på innsiden, så det har ingen betydning hvor hullet på skruen havner i forhold til slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Det bildet kan nok stemme mondeo. Bensina kommer gjennom røret, går inn i hullet på skruen og vidre inn i filteret i enden av skruen.

Kan prøve å forklare så godt jeg kan.

På enden av slangen er det en (metall?)sak, rund som slangen går inn i. Tenk deg en giftering med et hull i inni hvor en slange går inn. Skruen inn og igjennom runde metalldingsen. Og det et hull på "hver side" av skruen, så når skruen skrus inn i denne "gifteringen" skal hullet i skruen treffe og matche den i ringen.

Skruen har et gjennomgående "rør" inni seg så bensina renner liksom gjennom skruen og inn i filteret.

Begge slangene hadde to stk sprengskiver på seg, brukte de samme om igjen. Tok en sprengskive foran og enden av denne "gifteringen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Fikk erfare at hvis de ikke matcha, så begynte det å suse i enden av slangene og etterhvert når trykket bygde seg begynte bensina å sprute ut. Som sagt bilen starter nå og bensina renner igjennom, men lekker litt enda. Regner med at det bare er å dra til enda litt mer på skruene bare kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt de samme kobberingene på nytt igjen, flatene så rimelig greie ut. Må skivene være av kobber eller er det bare å finne noen standard skiver på Clas ohlson eller biltema?

EDIT (igjen): Så du mener isåfall at bensina vil renne i gjengene til skruen og finne veien til hullet i skruen og da renne vidre inn i filteret?

Høres ut som det vil gå i teorien, men går det når det er snakk om mye bensin som renner om gangen da? Har en teori om at det vil sprute litt da. Men det er vel kanskje derfor det er to hull i skruen, en på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider