Gå til innhold

Trenger hjelp til optimal innstilling av lakksprøyte

Ranger emnet


burnoutking

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Jeg trenger litt hjelp til å stille inn lakksprøyten min. Det er en Sata 2000 HVLP-sprøyte, og jeg har trykkregulatoren på 2,1 bar.

 

Det jeg har litt problem med, er at lakken blir "appelsinaktig".

 

Finnes det en guide til hvordan jeg kan stille inn sprøyten optimalt?

 

 

På forhånd takk! :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stillt den inn på 2.1 bar mens du holder avtrekkern inne ?

Ja. :)

 

Kan det ha noe med fargematingen?

 

 

Lakker forøvrig med 2K hvit farge, i temperatur på 18-23 grader. Overflaten på lakken blir litt ru og appelsinaktig, men det er ikke støv i lakken som gjør det.

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da må du sjekke materialmatingen, avstanden mellom sprøyte og objekt, sprøytehastigheten, viskositet.

Takker igjen Bosscat. :)

 

 

Finnes det en slags guide, altså hvordan fargematingen bør være?

 

Har søkt litt rundt omkring, men finnner bare folk som spør om det samme. :p

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max mating, skru ut mateskruen, og på tom sprøyte, hold helt inne avtrekkeren, skru så inn mateskruen til den tar i nåla, da er den bra, er bare ved lakkering på små flekker eller trange plasser en trenger å strype matingen, men på vanlig sprøyting, så er det bare å bruke max

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsin lakk kan komme av så mye.

 

Feil tynner.

For rask tynner.

For rask herder.

For mye lakk.

For lite lakk og for mange lag.

Feil blandingsforhold.

For mye lakk.

Allerede være der i grunningen.

Feil temperatur i lakkeringrommet.

Billig klarlakk. (ikke dermed sagt at du kan unngå det med dyrere klarlakk. Men det er lettere å unngå)

Feil herde temperatur.

Så sprøyte teknikken kan være for grov.

Feil overlapping og slikt.

 

Med andre ord.

Du må bare tilpasse lakken forholdene.

Og få erfaring med lakken, mange er forskjellige.

Desverre ingen fastit.

Går mer på erfaring.

 

Og det er kun en måte å få erfaring på. hehe

 

Raskest går det dersom du har noen som kan lære deg det.

Som kan si hvilke feil du gjør, og hva du bør forbedre deg på.

Nesten umulig å oppfatte det selv, uten å se en video av deg selv.

 

Erfarne lakkere får det til å se lett ut.

Men det ser også lett ut når en snowboard kjører,

setter utfor et fjell.

Men det er ikke så lett når du først begynner.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår