Gå til innhold

ødelagt toppakning 97passat?

Ranger emnet


Topaz

Anbefalte innlegg

heisann folkens :)

 

Eg hadde meg et lite uhell med vw passaten min inatt, eg var nettopp kjøpt og var på vei hjem med bilen, da den lagde noen merkelige lyder, i dashbordet lyste at bilen var tom for batteri, temperaturen sto på 120 grader, og den blinket på mangel på olje. personen eg var kjøpt bilen av, sa til meg at det var olje og temperatur målerene som var problemet og ikke noe mekanisk, noe som tydeligvis var ren og skjær bulls***!! bilen sloknet helt midt i en tunnell, men heldigvis var det nedoverbakke, så eg kunne trille ut av tunellen og svinge meg inn på en parkeringsplass. Da eg åpnet panseret var den helt tom for vann, selv om eg var fylt den opp knapt en time før dette skjedde, motoren røk masse hvit damp/røyk og luktet veldi merkelig, allerede da forsto eg at de måtte være toppakningen som var problemet. men er usikker på om hele toppakningen er ødelagt eller om det bare noe småtteri som ikke koster så masse og fikse, men utifra det eg har skrivd her, noen som kan dele tankene sine med meg om hva som kan være problemet?. eg ringte tauebil og fikk tauet den på verksted og reiste hjem. Dette er en vw passat 97 mod som har gått 193000. eg har hørt at det er svindyrt og fikse toppakning på verksted men vet ikke hvor mye dette koster, noen som vet dette?

 

 

på forhånd takk for svar =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Har denne sesongen fått litt typiske ting med mine biler som endte med toppakningsbytter.

 

Jeg forstår det slik at du har Passat 35 utgaven i noe av de siste typene? Så din 1.8 er vel 90 eller 112hk ?

 

Skal jeg anbefale deg noe måtte det nesten være å lære deg litt

mekking med noe helt basic utstyr, og ta jobben selv. Sparer

endel tusenlapper og tas på en god lørdag om du forbereder deg

tilstrekkelig. Evt har du sikkert noe kompis(er) som er med deg

og gjør det greit.

 

Det du da gjør er å bytte toppakning, tar med regreim og evt

vannpumpen i samme slengen. Da slipper du tenke noe mer på de

tingene på en stund. :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde golf 3 fikk problem topppakning. Måtte bytter ny topppakning på verksted koster 3500 kr pluss arbeidetimer ble 7000 kr for 4 år side. I dag kanskje litt opp pris. Ja det er dyrt.

Men jeg hørt at Møller verksted er for dårlig arbeider. Best verksted på Leirtopp (År best verksted).

 

Eller noen du kjente en mann som bilmekanik?

VW Golf Stv 2008.

VW Bay Van 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Har denne sesongen fått litt typiske ting med mine biler som endte med toppakningsbytter.

 

Jeg forstår det slik at du har Passat 35 utgaven i noe av de siste typene? Så din 1.8 er vel 90 eller 112hk ?

 

Skal jeg anbefale deg noe måtte det nesten være å lære deg litt

mekking med noe helt basic utstyr, og ta jobben selv. Sparer

endel tusenlapper og tas på en god lørdag om du forbereder deg

tilstrekkelig. Evt har du sikkert noe kompis(er) som er med deg

og gjør det greit.

 

Det du da gjør er å bytte toppakning, tar med regreim og evt

vannpumpen i samme slengen. Da slipper du tenke noe mer på de

tingene på en stund. :)

 

Skulle mene de var 112 hk ;)

Eg har bestemmt meg for og gripe saken i egne hender, siden det blir billigere, og takk for tipset, tenker eg bytter reg reim og vannpumpe også;) kjenner et par som kan hjelpe meg med dette:) men hvordan går eg fram? må eg skur av hele fronten og demontere halve bilen eller finnes det enklere måter og gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du burde gjøre var og kontakte selger og fortelle at kjøpet er hevet, han har lurt deg.

om han nekter og heve kjøpet drar du enten opp og gir han utrolig mye vondt eller du leverer et krav fra en advokat, begge tingene burde virke på de fleste.

 

og bevist lure folk slik er og synke jævelig lavt

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man noen rettigheter når det gjelder reprasjoner på nykjøpt bil ?

 

Kjøpte en accord for drøyt en mnd siden... Bilen visste seg å ha flere problemer enn hva selger gav uttrykk for, har brukt noen tusenlapper for å ordne dette... Har jeg mulighet å kreve noe av dette refundert av tidligere eier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge kjøpsloven og forbrukerombudet osv har du rett til og heve kjøpet innen 14 dager (trur jeg det var), men det er vel ytterst få som klarer og få gjenomslag for det, spesielt ikke når du har handlet privat.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle mene de var 112 hk ;)

Eg har bestemmt meg for og gripe saken i egne hender, siden det blir billigere, og takk for tipset, tenker eg bytter reg reim og vannpumpe også;) kjenner et par som kan hjelpe meg med dette:) men hvordan går eg fram? må eg skur av hele fronten og demontere halve bilen eller finnes det enklere måter og gjøre dette på?

 

Tok meg en god del timer første gange, men da tok jeg det dessuten VELDIG rolig for å gjøre meg sikker på at alt gikk greit.

Skulle du derimot trenge litt "backup" er Hayes bøkene greie å ha

til alt mulig egentlig. Jeg brukte lang tid på å se over alle slanger, kabler osv. Er bare å sette merkelapper eller notere seg

hvor de forskjellige går, med dette unnagjort er det å demontere

i en rekkefølge, og så montere i motsatt :)

 

Hovedpunkter i denne operasjonen blir da;

1. koble ifra alle nødvendige slanger/ledninger fra toppdelen på

motoren

2. merke regreim med et punkt mot ALLE drevene på motoren

3. skru av ventildekselpakningen (lokket) og løsne hele toppen

(se på eksosen din hvordan du best splitter denne, min 90hk har

grenrør som går ned etterpå og bruker såkalte C-klemmer, din har

sikkert mer konvensjonelt grenrør)

4. Bytt vannpumpen (aldri gjort selv dog)

5. Monter toppen "baklengs" av hva du har gjort ved demontering.

6. marker ny regreim med like markeringer som den du tok av - da

vet man at alle drev står korrekt ift hverandre

7. Tut og kjør

 

Igrunnen VELDIG grei skruing om du tar det pent og rolig

 

Det jeg i farten kommer på du trenger av verktøy er;

- 15mm fastnøkkel til å løsne dynamo-strammingen

- 5mm & 6mm umbracopiper til å løsne drev for reimhjulet til

vannpumpe, dynamo o.l., samt regreimsdeksel

- M12 bit til å stramme topplokksboltene med

- 22 eller 24mm fastnøkkel også til dynamojusteringen (litt usikker på

nøyaktig størrelse her, men noe i den størrelsenordenen)

- momentnøkkel til å stramme til toppen nøyaktig

- 10mm pipe for å løsne ventildekselet

- noe tang etc som kan klemme bensinslangene hvis det er

nødvendig (brukte dette på 90hk min, igjen - usikker på 112hk)

- wisegrip/kraftig tang å evt bytte studs til ventildekselet med.

- latmannsarm til å stramme til toppen nøyaktig

 

Matriale JEG ville anbefale deg å ha klart ved slikt bytte;

- toppakning

- topplokksbolter

- ventildekselpakning, trolig inkl nye studs og muttere

- vannpumpe

- regreim

(jeg har bare handlet alt hos Mekonomen)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en god del timer første gange, men da tok jeg det dessuten VELDIG rolig for å gjøre meg sikker på at alt gikk greit.

Skulle du derimot trenge litt "backup" er Hayes bøkene greie å ha

(jeg har bare handlet alt hos Mekonomen)

 

 

Veldig bra walk through... Har lagret den til jeg skal ta min reg reim selv.. er ikke noe mekke monster men som du skriver hvis en tar det rolig så er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri vært et mekkemonster.

Men litt tålmodighet og et bra opplyst arbeidssted gjør underverker for en som ikke har fiklet før.

 

Mine erfaringer er kun etter å ha byttet regreimer og toppakning to ganger, på Golfen og Passaten min. Ikke detaljert walkthrough, men den gir en pekepinn iallefall! :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal man gidde det på en 1.8 8V?

Har jo et hav av plass å boltre seg på!

 

Her er to bilder fra da jeg tok Passaten. Som dere ser må det

først "ryddes unna" slanger og ledninger, før man løfter ut

toppen og enkelt bytter ut pakningen.

 

PassatGL-head01.jpg

PassatGL-RP_01.jpg

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår