Gå til innhold

Fuelcat til A4

Ranger emnet


TiM

Anbefalte innlegg

Noen her som har eller vurderer å hive en fuelcat under panseret??

 

Fikk vite av en på jobben om fuelcat sist uke. For de som ikke vet, så er det en konverteringsboks for E85. Koster 3600 med frakt og gjør at en kan kjøre på 100% E85. Kobler bare rørene til dysene gjennom boksen, og fra boksen til dysene igjen.. Boksen aktiveres av en knapp inni bilen alt etter om du kjører på bensin eller E85..

E85 koster jo 5 kr mindre pr liter enn BF98 så det spares fort inn igjen :D

 

Hadde tenkt å kjøpe meg en sånn, men så fikk jeg vite at til en chippet A4 turbo burde man skifte til 420cc dyser og muligens bensinpumpe (tviler på bensinpumpen må byttes men men..)

 

Syns d e sykt fristende, men har ikke mannet meg opp til å hive på noe slikt før jeg har hørt fra noen som faktisk har det :\

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vurdert dette selv. Får jo 10% rabatt via VACN hos fuelcat.no også :)

 

Kan ikke helt skjønne hvorfor du må bytte dyser, det fuel cat'n gjør er å la dysene være åpne lenger slik at mer drivstoff kommer igjennom.

 

Skal du konvertere til ren E85 burde du riktignok bytte dyser, men det er uten bruk av fuelcat. Så vidt jeg har forstått da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min e jo chippa.. så dysene er på ca 75-80% av kapasitet. med E85økers jo forbruket med ca 20-30%.. dermed så kan eg ende opp med å få for lite driftstoff gjennom de orginale dysene.

 

det som frister mest er effektøkningen på 10-20%! vet ikke hvordan den effektøkningen påvirker turbobiler. men "bare "10% merkes godt :D

 

skal hvertfall rett å fylle 1\5 blanding med E85 når eg kommer hjem!

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er skeptisk eg og som sagt.. han som fortalte meg om greiene har sin fuelcat på vei i posten. så eg får høre av han kossn han syns systemet funker..

lurer på om d funker like bra med blandingen 50\50 av E85 og BF98?

kommer hvertfall hjem i morgen. skal testes da:D blir til og med kanskje en update på posten min og :\ hmmmmmmm

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge fuelcat.no skal det ikke ha noe å si. Samme står på etanol.nu.

 

På etanol.nu står det riktignok noe om at tenninga burde justeres et par grader for å optimalisere det og for å få ned forbruket (hvis jeg ikke husker feil)

 

Hvilket firma annonserer negativt om sitt produkt? De ønsker å selge. De fleste bilene som ikke er laget for E85 må bytte slanger i drivstoffsystemet da disse er laget for bensin og ikke E85. Veldig mange slanger som ikke tåler E85 og man kan få store problemer..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket firma annonserer negativt om sitt produkt? De ønsker å selge. De fleste bilene som ikke er laget for E85 må bytte slanger i drivstoffsystemet da disse er laget for bensin og ikke E85. Veldig mange slanger som ikke tåler E85 og man kan få store problemer..

 

Mvh

Nå er etanol.nu mer en infoside og ikke et firma. De selger ikke noe annet enn medlemskap til forumet sitt.

 

E85 er ikke noe mere etsende enn bensin, det som kan føre til problemer er hvis slangene er morkne og skadde fra før av. For E85 fjerner avleiringene etter bensinen. Man skal riktignok ikke fylle E85 på bensintanker av metall.

 

Bensin i seg selv spiser jo plast til frokost, så plastslanger er ikke noe særlig, men gummi skal tåle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er etanol.nu mer en infoside og ikke et firma. De selger ikke noe annet enn medlemskap til forumet sitt.

 

E85 er ikke noe mere etsende enn bensin, det som kan føre til problemer er hvis slangene er morkne og skadde fra før av. For E85 fjerner avleiringene etter bensinen. Man skal riktignok ikke fylle E85 på bensintanker av metall.

 

Bensin i seg selv spiser jo plast til frokost, så plastslanger er ikke noe særlig, men gummi skal tåle det.

 

Han snakket om å kjøpe til fuelcat.no så det var det jeg mente. Etanol.nu er en org som ønsker å fremme bruk for miljøet og ikke det beste for bilene. En del av det som står på deres sider er direkte feil informativt siden de legger mye vekt på fordeler uten å legge mye vekt på bakdeler og mulig problemer. Med samme E85 kom på markedet sjekket jeg en god del rundt siden E85 er brukt lenge i andre land. Etter jeg så hvor store problemer og skader noen fikk droppet jeg det selv. Økonomisk så er det ikke noe å tjene på i norge heller så da droppet jeg helt ut. E85 bryter ned alu,zink og kobber som i utgangspunktet er ett stort problem for de fleste bilene. Hvis man bruker en blanding 10 - 20 % i bensinen vil det fungere uten store problemer, men 100% blir ett problem. Søk på E85 så vil man finne sider som har erfaring fra dette så tidlig som i 70 tallet. Se på sider laget av brukere som ikke har noe å tjene så får man alle fakta på bordet.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. Statoil

 

Fakta om E85

 

Bil-drivstoff som består av 85 prosent bioetanol og 15 prosent blyfri 95 oktan bensin.

Bioetanol passer utmerket som komponent i bensin.

Det er ikke bensin- eller CO2-avgifter på E85 i Norge, verken på bioetanol- eller bensinandelen i drivstoffet.

Innblanding av 15 prosent bensin er nødvendig for at FFV-biler (Flexi Fuel Vehichle) skal få tilstrekkelige kaldstartegenskaper.

En FFV-bil kan veksle mellom E85 og vanlig blyfri bensin.

E85 kan ikke brukes på vanlige biler da etanol angriper slanger, pakninger og metaller. E85 må lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker ut vanlige pakninger.

Statoil tilbyr i dag diesel tilsatt inntil 5 prosent biodiesel. Denne drivstoffkvaliteten kan brukes av alle dieselbiler.

Lavinnblanding i bensin, det vil si inntil 5 prosent bioetanol i bensin, finnes ikke i det norske markedet i dag. Manglende avgiftslettelser gjør at dette produktet blir dyrere enn vanlig bensin.

 

Statoil, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår