Gå til innhold

Har jeg lov å dra campingvogn..?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fikk beskjed om at jeg ikke fikk trekke mer en 750kg uten BE her nede, utøver de forskjeller? tviler ikke :/

Hvorfor kan du ikke bare lese tråden?

Du kan alltid trekke kg på 750kg, uansett.

Du kan også trekke tyngre SÅ fremt TILLATT (ikke aktuell) totalvekt på bil OG henger ikke overskrider 3500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅ lei av denne diskusjonen.. Jeg fatter IKKE at så MANGE klarer å kødde til dette HVER eneste gang dette diskureters!

Du trenger KUN B i førerkortet ditt for å dra henger/vogn sålenge samlet vogntogvekt ikke overstiger 3500kg. Du får selvfølgelig IKKE lov til å dra henger/vogn med tillatt totalvekt over det bilen får lov til å dra. Dette har etpar stk her prøvd å få frem tidligere i denne idiotiske tråden ser jeg. Hva med å ikke spørre om ting med mindre en aksepterer svaret?

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke dum heller. hadde ikke giddet å legge inn om jeg ikke betvilte det som skjer her. Politiet står som hauker hver lørdag (minst) og stopper det de ser av hengere. Jer hadde tilatt totalvekt på under 3200 med hengeren jeg hadde med meg. men "var heldig" som de kalte det og slapp med advarsel, for de var mer optatt av å få bætelagt byggmesteren som kom bak meg med paller til over biltaket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så gøy med disse reglene. De er så innviklete at de som står langs veien ikke kan dem.

Gå inn på http://www.vegvesen.no, og skriv ut hva du har lov til å kjøre på B førerkort. Legg den i hanskerommet. Det er skikkelig gøy å argumentere med en tjenestemann fra SVV, fordi han mener du ikke har lov, så drar du frem en utskrift fra deres egen internettside der det sort på hvitt står at du har rett.. Da bilr det et merkeli ansiktsuttrykk da.. Been there, done that

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om førerkort m.m.

Kap. 3. Førerett, førerkortklasser, alderskrav

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Verre enn dette er det ikke.

Ta frem vognkort på både bilen og vogna.

Sjekk feltene "tillatt totalvekt" i begge vognkort.

Hvis summen du oppnår nå er UNDER 3500kg har du lov.

Klarer du å komme OVER 3500kg TILLATT TOTALVEKT har du ikke lov.

Tildels riktig, men greit å få med at

"Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikkje at det er så mange i dette landet som hevder denne 750kg regelen. Krangler om disse reglene 1 gang i mnd på jobben. Nå har eg forstørret opp og hengt det opp på veggen så vi kan samles foran det og krangle der neste gang. Hvis en er kreativ i valg av bil og henger, får man med seg ganske store vogner. I hvertfall når det er snakk om campingvogner da disse har lav totalvekt. Er verre med Boggiehengerene til f.eks Tysse. Som har totalvekt på 2000kg. Disse får man ikke med seg lovlig på B om de er aldri så tomme.

Personlig tok eg BE i fjor og er godt fornøyd med det. At Merca eg kjøpte kan trekke 2100KG lovlig er heller ikke feil.. Hehe..

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merce er bilen for folk med BE og stor campingvogn ja;)

Det er dog ikke bilen for folk uten BE, med middels stor campingvogn da de har så høy totaltvekt, at du driter deg på samlet totalvekt.

Det jeg lurer på er da;

Forskrift om førerkort m.m.

Kap. 3. Førerett, førerkortklasser, alderskrav

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Verre enn dette er det ikke. Sitat slutt.

Hvordan utøves denne regelen, Omegaen har nemlig lov å dra 1700 kilo, men veier ikke mer enn 1460 kilo egenvekt ink. 75 kilo fører. Det betyr jo at reglene som SVV oppgir, og hva dem skriver i vognkortet til folk er forskjellig?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har CE (altså tung lastebil med tilhenger -vogntog) overgår dette de andre klassene (bortsett fra buss da, D/DE), så dermed har man også BE.

Sitat fra SVV:

Du gløymde att. Med førarkort klasse CE så kan du kjøre traktor i 50 km/t, då kan du kjøre forbi "40 sniglane" dei som kjørar

i 40 km/t.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utøves denne regelen, Omegaen har nemlig lov å dra 1700 kilo, men veier ikke mer enn 1460 kilo egenvekt ink. 75 kilo fører. Det betyr jo at reglene som SVV oppgir, og hva dem skriver i vognkortet til folk er forskjellig?

Det betyr enkelt og greit at 1460 gjelder for dem med B og 1700 for de med BE.

Du kan trekke en henger på 1460kg lovlig med ditt sertefikat og eg kan trekke 1700kg med mitt (BE).

Verre enn som så er det ikke...

Og i teorien kan en med BE trekke en henger med 1700 i EGENvekt lovlig, såfremt denne ikke er lastet. Eg kunne med BE trekke en tom bilfrakter (685kg i egenvekt) med Skoda Pickupen min (som kunne trekke 750kg i vognkort) såfremt eg ikkje hadde mer enn 65 kg oppå denne. Så litt rart ut, men var fullt lovlig. Vi kjøpte en bil på denne måten.. Trekte tom henger bakpå Pickupen bort for å se på bilen og trakk Pickupen oppå henger hjem igjen. Så var vi to til å kjøre, selv om vi hadde to biler med hjem. Hehe...

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

er det noen regler for å kjøre med henger\vogn som har 2 par hjul?

eller er det samme pokker bare man ikke går over 3500kg?

får ikke så lenge siden ble en kolega av meg stoppa og fikk beskjed om at hun ikke kunne kjøre videre pga det ikke var lov og kjøre med boggi henger med B sertifikat.

edit:

lurer også på om politi kun går etter vekta som står på vognkortene?

la oss si at jeg har en bil og campingvogn som går akkuratt under denne 3500kg regelen i vognkortet.hva om jeg da har 4 andre personer i bilen fullastet bagasjerom og et stereo anlegg i campingvogna på 100kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider