Magnalf Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 Han sa det sikkert bare fordi de fleste boggivogner sikkert er for tunge etter hans erfaring.. heh :) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 er det noen regler for å kjøre med henger\vogn som har 2 par hjul?eller er det samme pokker bare man ikke går over 3500kg? får ikke så lenge siden ble en kolega av meg stoppa og fikk beskjed om at hun ikke kunne kjøre videre pga det ikke var lov og kjøre med boggi henger med B sertifikat. edit: lurer også på om politi kun går etter vekta som står på vognkortene? la oss si at jeg har en bil og campingvogn som går akkuratt under denne 3500kg regelen i vognkortet.hva om jeg da har 4 andre personer i bilen fullastet bagasjerom og et stereo anlegg i campingvogna på 100kg? Ingen regler for antall hjul.. I vognkort står det to vekter, egenvekt og totalvekt. Egenvekt vil da si det bilen eller vogna faktisk veier i seg selv. Totalvekt er det bilen eller vogna maksimalt kan veie fullastet. Totalvekt minus egenvekt er altså det du maksimalt kan laste. Men i de aller fleste tilfeller er det ikke noen vekt der du ev blir stoppet så med mindre det "lyser" overlast av ekvipasjen går de nok etter vognkortet ja Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 er det noen regler for å kjøre med henger\vogn som har 2 par hjul?eller er det samme pokker bare man ikke går over 3500kg? får ikke så lenge siden ble en kolega av meg stoppa og fikk beskjed om at hun ikke kunne kjøre videre pga det ikke var lov og kjøre med boggi henger med B sertifikat. edit: lurer også på om politi kun går etter vekta som står på vognkortene? la oss si at jeg har en bil og campingvogn som går akkuratt under denne 3500kg regelen i vognkortet.hva om jeg da har 4 andre personer i bilen fullastet bagasjerom og et stereo anlegg i campingvogna på 100kg? Det med Boggie er vel grunnet at de fleste tilhengere med Boggie (vanlige lastehengere i hvertfall) som regel har en totalvekt på 2 tonn. Og en henger på 2 tonn kan man ikke trekke på B, da man trenger en bil som har en egenvekt på 2 tonn og da kommer man over 3.5 tonn tilsammen. Så det andre du nevner.... Hvis du har en bil som går akkurat under dette har det ingenting å si, da du ut fra regelen har en bil som veier det samme eller mer enn totalvekten på hengeren og totalvekten på bilen (som er inkl passasjerer og last)og totalvekten på hengeren tilsammen er under 3500kg. For du kan uansett ikke laste bil og/eller hengeren mer enn den er beregnet for og det er de vektene som står i vognkortet. Så om du har tom bil/vgn eller full bil/vogn har ingenting å si. Da regelen tar utgangspunkt i at du skal kjøre med det fullastet. Hvis ikke det ble for forvirrende. Eg kan sette opp ett eksempel hvis du er i stuss.... Som nevnt tidligere så tar "B-regelen" kun utgangspunkt i totalvekter og egenvekter beskrevet i vognkortene, mens det er "BE" som opererer med aktuelle vekter. Håper dette var til hjelp. Siter 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 ah okey.takker for utfyllende svar.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 Klippet fra Statens Vegvesen: Førerkort: Spørsmål og svar Regler for bil og trekking av mindre tilhenger - Brosjyre: Regler for bil og trekking av mindre tilhenger På tur med campingvogn eller tilhenger Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg