Gå til innhold

Problem med motortemp. og kjølesystem på 35i. HJELP!

Ranger emnet


Gandulf

Anbefalte innlegg

Har en 88 mod. 1.8 som jeg nettopp har bytta toppakning på. Før jeg bytta hadde den klare tegn til gåen toppakning; hvit røyk + van fra eksos, gikk opp og ned på temp. hele tiden (opp til 110 gr. før vifta slo inn, ned til 90gr. og på'n igjen). I tillegg brukte den både olje og kjølevann.

 

Alt nevnt ovenfor ble i orden med ny toppakning (og strekkbolter), forutenom det at den stiger på temp. Nå ligger temp. på ca 60gr. og stiger så til ca 80, før den går ned igjen. Bytta litt frem og tilbake mellom to temp.sensorer som jeg har liggende (den som sitter på høyre side i blokka), men ikke noen forskjell. Er det denne som gir signaler til temp.måleren i bilen, eller er det den som sitter i bunnen på ene siden av radiatoren?

 

Bilen ble mye sprekere etter toppakingsbytte, og såvidt jeg klarer å se bruker den hverken olje eller kjølevæske. Radiatoren blir varm, så da bør vel nesten termostaten være i orden også..

 

Men hvorfor stiger den på temp. (og hvorfor viser temp.måler bare 60-80gr.? Driftstemp er vel 90 gr.?)

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyone? :( Problemet er kort fortalt at temperaturen går opp og ned hele tiden. Og kan noen si meg hvordan jeg får luftet kjølesystemet 100% ?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende det fortsatt er noe luft, jeg pleier bare å la den gå varm med ekspansjonstanken åpen. Lar det renne over (når termostaten åpner), også heller jeg på litt. Gjentar det 3-4 ganger så pleier all lufta å være ute...

 

Eller så hører der ganske ok ut... Får du varme i varmeapparatet i bilen?

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada varmeapparatet er det ingenting å si på, fungerer utmerket! Når det koker over så skrur du bare på lokket igjen? Skal prøve dette når jeg får tid, først i køen er hylende viftereim og gåent tårnlager =/

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, la den koke over... flere ganger. Bare fyll på hver gang den har spyttet ut en del...

så når dette er gjort 3-4 ganger, fyller du på... slår av bilen, ser at vannet er mellom min og maks og skrur på lokket.

 

Dette skal fungere, la meg bare legge til at du kan godt la varmapparatet stå på fult når du gjør dette...

*why drink and drive, when u can drift and slide!?*

-00mod e46 "blacline"

http://www.bilforumet.no/3-serien/240696-blackline-e46.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg hvor føleren som angir temperaturen sitter? Altså den som styrer måleren på instrumentpanelet.. Er det den som sitter i bunnen på radiatoren på førersiden? Der hvor det går en blå kontakt inn?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på bunnen av radiator er trolig til viftestyringa, hvetfall det på golfen. Det skal sitte en tempføler enten på en av slangene på venstre side av motor over girkassa eller i røret som går inn i motoren foran på toppen til venstre... :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår