Gå til innhold

Finnes papirene til senkesett på noe annet språk enn tysk?

Ranger emnet

NickyDick

Anbefalte innlegg

Som topic sier, lurer jeg på TüV papiren finnes på noe annet språk?

Grunnen jeg spør er at en kamerat ble stoppet i helga i teknisk kontroll, han hadde time til godkjenning av senk hos Biltilsyn, papirene på 4-hjuls kontroll og TüV papirene på senkesett. Men, bilen ble avskiltet og grunnen var at papirene var på tysk. De ville rett og slett ikke godta det.

Er de bare vrange? For jeg vet de 2 karene fra Biltilsynet har jobbet der i flere år.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bare vanskelige. Jeg fikk godkjent mitt senkesett i Arendal med tyske papirer. Tok 10 minutter... Mens i Kristiansand klarer de visst ikke å lese tyske papirer (det de bruker som unnskyldning i hvertfall)

TüV-papirene kommer bare på tysk (tror jeg) Men jeg tror det skal være mulig å få det oversatt hos div. firmaer rundt omkring;)

Edit: Karen på BT i Arendal oppfordret faktisk folk til å klage hvis de ikke fikk godkjent pga tyske papirer.

Sa han ville gjort det selv også;)

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klagde på at dem brukte så lang tid på å gi meg time da jeg skulle registrere senkesettet mitt.

Da sa dem på biltilsynet at så lenge jeg hadde timebestilling og tuvpapirer i bilen så var det ikke noe å bry seg om...

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier, lurer jeg på TüV papiren finnes på noe annet språk?

Grunnen jeg spør er at en kamerat ble stoppet i helga i teknisk kontroll, han hadde time til godkjenning av senk hos Biltilsyn, papirene på 4-hjuls kontroll og TüV papirene på senkesett. Men, bilen ble avskiltet og grunnen var at papirene var på tysk. De ville rett og slett ikke godta det.

Er de bare vrange? For jeg vet de 2 karene fra Biltilsynet har jobbet der i flere år.

Du kan be dem pisse seg i øret. EN ANSATT PÅ BT SOM TAR SLIKE KONTROLLER, ER PÅLAGT Å KUNNE TYSK, PGA TÜV ER TYSK.

Stå på ditt, her er det dem som driter på leggen.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be dem pisse seg i øret. EN ANSATT PÅ BT SOM TAR SLIKE KONTROLLER, ER PÅLAGT Å KUNNE TYSK, PGA TÜV ER TYSK.

Stå på ditt, her er det dem som driter på leggen.

Dessverre stemmer ikke dette. Det står i reglene at tuv papirene kan framvises på tysk, MEN, kontroløren kan kreve at de skal vises på et skandinavisk språk eller norsk. Litt usikkre på den siste, men de kan kreve det.

Spørr du meg er det faen meg sjukt da TUV er en tysk organisasjon som ALLE må igjennom når ting skal godkjennes. Burde faen meg vært krav til kontrolørene om og kunne tysk..

Men sånn er det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem skal sammenligne nummer på papir og nummer på demper/fjær, og at det står riktig bil på papirene. Får man tuv papirer på andre språk enn tysk er de falske, og kontrolløren har INGEN rettigheter for å nekte deg godkjenning pga. han ikke skjønner tysk. Eneste er hvis nummerne på demperne/fjærene er ulesbare

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen finne fram lovverket?

Jeg VET jeg har lest det en plass. Jeg måtte få oversatt mine tyske tuv papirer da jeg skulle godkjenne senking på bilen min. Lite medgjørlige bedreviter av en jævla kontrolør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i en annen tråd

"Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk."

I trådstarters tilfelle foreligger bevitnelsen/dokumentasjonen på tysk, ergo kan han kreve det oversatt til norsk. :)

Edit; Overså at du hadde originaldokumentasjon på svensk;

Da reiser du tilbake og ber han lese paragraf 6-10 punkt 5 i Kjøretøyforskriften, og ber han godkjenne. :)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-006.html#6-10

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider