AndreasK Skrevet Juli 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Hei. Det fins guider for mye viktig her på forumet. Bilpleie, motorbytter osv. Men hva om noen med litt mer peiling enn meg hadde giddet å skrevet en guide for hvordan man på best mulig måte sikrer seg for å gjøre et godt bruktbilkjøp. Da mener jeg altså hva man bør se etter og hva man bør teste med bilen ved kjøp av bruktbil. Evt. kan folk sende meg PM med tips, så kan jeg redigere det sammen og få noen mods. til å sette det som sticky på "Annet bilrelatert". Vet om mange som kunne hatt veldig god bruk for en slik guide. Spesielt førstegangskjøpere som ikke helt vet hva de skal se etter. Man kan ikke holde på å NAF teste alle bruktbilene man ser på og ikke alle kjenner en med erfaring som kan bli med å se på bilen før kjøp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Litt vanskelig, eller veldig enkelt. Sjekk ALT. Har man ikke peiling på bil, og ikke kjenner noen som har så vil jeg anbefale kjøp hos en seriøs forhandler. Det er utrolig mange feller å gå i. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet Juli 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Spesielt eldre biler er vanskelig å finne til en overkommelig pris hos bruktbilforhandlere. Desutten er det jo bruktbilforhandlere uten garantier også. Du som er mekaniker har vell kanskje noen enkle tips for å sjekke om f.eks. motor og understell er i orden? Skriv i vei! Tar jo bare noen få minutter. Og kanskje slipper bilforumet tråder som folk som har kjøpt bil med ødelagte toppakninger osv.. Kan sette sammen en Sticky-tråd jeg :) Skulle gjerne sagt noe selv, men har ikke peiling :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Kan da begynne med motoren. 1) Registerreim. Har bilen det, og når er den /skal den siftes? Ble det utført/skal det utføres noe mer i forb. med dette. Mange biler er lett å skifte vannpumpe på samtidig 2) Lyd. Noen motorer går penere enn andre, og spes. dieselmotorer kan være vanskelig å høre ulyder i. Men spes lyder som oppstår under belastning er farlige 3) Eksos. Ved varm motor skal det komme litt grå røyk ut fra røret. Er det blått bruker motoren olje, eller har ev. slitt turbo der det er aktuelt. Hvit røyk tyder på at kjølevæska blander seg med olja. Defekt toppakning eller topplokk Nå skal det sies at enkelte, spes nyere, biler som sjelden har fått turtall kan ryke kraftig blått de første gangene de får turtall. Pga EGR blir det liggende litt i innsuget. Likeledes med diesel, men her er eksosen svart. Felles for disse er at det skal opphøre etter to-tre kraftige akselreaksjoner. Vedvarende sort røyk på diesel indikerer feil i motorstyring eller pumpe (Ev chip) 4) Væsker. Dra opp peilepinnen. Oljen skal være brun eller sort. Grå og med perler tyder på vann i olja. Sjekk at det er kjølevæske på tanken, og ikke majones. Oljefilm oppå væska er heller ikke noe sunnhetstegn. Servoolje. skal være mørke rød eller grønn. Er den helt sort kan det indikere at noe er på vei til å gi deg 5) Generelt. Hvordan ser det ut i motorrommet? Et helt nyvasket motorrom på en ellers skitten bil tyder på at noen forsøker å skjule noe. Nyere biler har ofte et plastdeksel over motoren, Ta av dette hvis mulig. Det er noen gnagere som bygger fine hus under disse dekslene og det kan bli dyrt. Hva med el nettet. Består det av ledninger på kryss og tvers med kabelsko i div farger, så finn en annen bil Understell. Jekk opp bilen, ta godt tak i hjulene "kvart på tre" og beveg ut og inn. Gjør det samme "halv tolv". Skal ikke være noe slakk. Snurr rundt hjulene. Sjekk at de går lett. Hør etter romlende lyd (hjullager) Ved trommelbremser skal man høre en subbelyd, det skal man ikke ved skivebremser, ikke mye i allefall. Får man bilen på en bukk kan man kjenne etter slakk i alle opphengskuler og styreledd med en vannpumpetang. Spes biler uten tannstangstyring har en del styreledd som bør sjekkes. Ellers så bør man så langt som mulig sjekke at alle gummiforinger ser hele ut, og at de sitter fast. Sjekk bremseskiver og klosser på begge sider. Bremseskiver ruster lett, spesielt bak da de sjelden blir brukt. Hvis mulig sjekk også at håndbremsarm returnerer på kalippere bak. Karosseri: Sjekk at alle åpninger rundt dører/panser/luker ser jevne ut. Sjekk lakken for fargeforskjeller, renninger, tørre områder, og alle andre tegn på at bilen har vært skadet Rust. Mest utsatte sted er vanligvis kanaler og ytterdelen av gulvet. Frem med skrutrekkeren. Skjermbuer og slik ser man. Sjekk også nederkant på dører og luker/panser. Men den farlige rusten er helst der fjærer og støtdempere/hjuloppheng er festet til karosseriet. Prøvetur. Hvis mulig så la bilen være kald når kjøreturen starter. Slik kjenner man at motoren går skikkelig i hele oppvarmingsfasen, og man kan også sjekke ev. ulyder som kommer og går ettersom tempraturen stiger. Finn en rettest mulig vei, og slipp rattet i litt hastighet. Pga våre utmerkede veier kan det trekke litt mot høyre pga helling, trekker den til venstre er noe galt. Ta tak i rattet og ta en rolig nedbremsing fra høyest mulig hastighet. Sjekk at bilen går rett, og at det ikke vibererer i ratt eller i resten av bilen. Prøv alle systemer. AC f.eks kan bli dyrt å utbedre. Varmeseter? Kjør på humpete vei, og lytt etter knirke og klunkelyder. Finn en vei med løs grus og bråbrems. Sjekk sporene så du vet at alle låser. Gjenta med håndbrems Generelt: Servicehefte er alltid fint, sjekk at det er til den aktuelle bilen. Sjekk vognkort ang import, ombygginger osv Har bilen uorg hjuldimensjon skal dette være skrevet nederst i vognkort. Det samme gjelder ev. senking. Er det forandringer er det kun godkjent hvis det står i vognkort. EU kontroll/PKK. Er bilen reg i ulike år (93-95-97 osv) Skal bilen inn til kontroll i ulike år, og da seff i ds for like år. Siste siffer i reg nr er mnd. 1=jan, 2=feb osv. 0 er oktober og 7 er november. Sjekk hvordan det ligger ann. Sjekk også heftelser mot brønnøysundregistret Kjøp fra private er en risikosport og en brukt bil er en brukt bil. Regn ikke med at du får hevet kjøpet i ettertid, for i praksis er dette svært vanskelig uten at selger er medgjørlig, derfor er det vel anvendt tid å bruke en time ekstra FØR du handler. En bil kan fint gå i stykker for 20000 dagen etter kjøpet uten at hverken selger eller kjøper var klar over at noe var galt. Det er mekanikk og elektronikk det her. Nå tror jeg det får holde, trådstarter får gjerne sette opp dette litt mer ryddig, og mange har sikkert mer å komme med Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennet Skrevet Juli 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2008 Jepp, bra tiltak gutter. Lag en tråd under Annet bilrelatert så skal jeg legge den som sticky. Bare gi meg beskjed når det er gjort. vil dere ha den tråden låst sånn at den ikke blir full av svada? eller skal den være åpen slik at folk kan komme med innspill? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorForumregler!Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet Juli 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2008 Takk for det. Tenkte folk kunne komme med forslag i denne tråden, så kan jeg redigere sammen en tråd som dere kan legge den på Annet bilrelatert som Sticky og stenge. Mondeo: kjempebra innlegg. Takk for bidraget :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spax Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 pass på å få EU godkjenninga i kjøpskontrakten når man kjøper bruktbil fra forhandler. Fikk beskjed muntil at bilen jeg kjøpte derifra var EU godkjent, nesten en måned etter finner jeg ut at bilen var begjært avskiltet allerede før jeg kjøpte den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2008 Jeg sender ballen videre til journalistene våre jeg! :) Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet September 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2008 BUMP. Hvor blir det av journalistene? Forumet trenger virkelig en slik "Sticky"! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet April 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2009 Bump Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 26, 2009 Rapporter Share Skrevet April 26, 2009 Ja...her skjedde det jo mye..bare å lage en tråd som vi kan flytte hvor du vil samtidig som vi kan stenge den (og åpne den etterhvert som du vil fylle på med noe) Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.