Gå til innhold

Motorer i golf 3

Ranger emnet


FLuAA

Anbefalte innlegg

Kikka i sticky, og syns det er litt rart at det ikke er no info om motorene som står i golf 3. Er litt interessert i en golf 3 om dagen, og dem jeg har sett på har vært fra 1.4-2.0l, der 1.6ern hadde 100hk, 1.8 hadde 90hk og 2.0 hadde 115hk. Har ikke greid å finne en side som tar for seg alle motorene, så får vel like gjerne spør her om det er noen som kunne lagt ut litt info om hvilke motorer som står i golf 3. Vil helst ha den sprekeste motoren, men tror vi må se bort fra gti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sterkeste motoren i golf 3 er 2,9 vr6 (syncro)men den er et sjeldent syn i norge. Da er nestemann i rekka 2,8 vr6.

 

2.8 vr6:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1923351

 

126 000 km ikke så langt for en vr6. Min har rulla 280 000 km og har det helt fint :p

 

 

2,9 vr6 syncro:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1931368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka i sticky, og syns det er litt rart at det ikke er no info om motorene som står i golf 3. Er litt interessert i en golf 3 om dagen, og dem jeg har sett på har vært fra 1.4-2.0l, der 1.6ern hadde 100hk, 1.8 hadde 90hk og 2.0 hadde 115hk. Har ikke greid å finne en side som tar for seg alle motorene, så får vel like gjerne spør her om det er noen som kunne lagt ut litt info om hvilke motorer som står i golf 3. Vil helst ha den sprekeste motoren, men tror vi må se bort fra gti.

 

1,4i(ABD,AEX,APQ) er samme motoren som du finner i Polo, strengt ikke egnet for annet enn bykjøring.

 

1,6i(ABU,AEA,AEE) frem til 95/96 er en-dyse innsprut på 75hk, egentlig samme motoren som du finner i Golf2, men da med forgasser.

 

1,6i(AFT,AKS) fra 95/96 er "nye" motoren, denne har skikkelig innsprut og mer og mindre samme topp som USA GTI`en og New Beetle(X-flow).

Denne har 101hk og er forsåvidt en bra motor, relativt gjerrig på bensin, men ikke så veldig sterk.

Har selv denne motoren i stasjonsvogna.

 

1,8i(ABS,AAM,ANN,ANP,ADZ) er som eldre 1,6 basert på 2`er Golf motoren, har 90hk og har samme prestanda som 101hk motoren.

Vær ops på at 1,8 med motorkode AAM og ANN har 75hk, dette er mest sannsynlig motorer beregnet på land med høyere utslippskrav, eller dårligere bensinkvalitet.

 

2,0i 8v(2E,ADY,AGG) var første GTI motoren, denne har 115hk og ca. like sprek som 1,6 X-flow og 1,8.

Du fikk også denne motoren som 2,0GL i stv, Vento og Cab.

Amerikanerne fikk en bedre utgave med nevnte X-flow topp, denne heter ABA.

 

2,0i 16v(ABF) med sine 150hk er en bra motor, mye sterkere enn 8v. Samme motoren kom også i div. Seat.

 

2,8i 12v(AAA) er Vr6, denne har med sine 174hk nok krutt til å rikle litt på gebisset. Samme motoren som USA Corrado, Passat og hvis jeg ikke tar feil så snek den seg også inn i Caravelle og faktisk MB Vito..

 

2,9i 12v(ABV) Kom fra Corrado og ble kun levert på Vr6 Syncro, dennne har 190hk.

I tillegg er det forskjeller på software på Vr6 motoren, OBD1 og OBD2.

 

Ved å søke finner du flere tråder med kjøpsråd angående Golf3, men hvis du skal finne deg en bil med litt krutt så kjøper du 16v eller Vr6.

Kjøp heller 1,6 101hk fremfor 1,8, men aller helst se etter 2,0 8v hvis du vil ha en ok bruksbil.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår