Gå til innhold

Oljelekkasje

Ranger emnet


Nocoffeman

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med en oljelekkasje på golfen min (som forresten er en 94mod 1.8 66kw). Skiftet olje og filter på den for ca ett års tid siden.

Før jeg gjorde dette hadde jeg ingen lekkasje, det jeg trodde var problemet var at jeg ikke hadde skrudd igjen filteret skikkelig (som ble skrudd igjen ordentlig ca 1 måned etterpå). Og siden det fortsatt lakk tenkte jeg det kunne være pakningen på filteret som hadde gått.

 

Så i god tro skiftet jeg filter + olje i går, men når jeg hadde kjørt meg en tur til og fra jobb i dag lakk den like mye. Det ser ut til at oljen kommer fra filteret, det er hvertfall fersk olje på baksiden av det. Det kan også virke som det kommer fra den "adapteren" som man skrur oljefilteret inn på (vet ikke om det er mulig å lekke noe derfra).

 

Det skal også sies at jeg fylte på en 4L kanne med olje og så i sta at man kun skal ha 3.8l, men dette burde vel ikke ha allverden å si?

 

Kan jeg ha fått feil filter? Jeg kjøpte mitt på biltema (hadde akkurat samme filter nå som da jeg skiftet sist). Da jeg festet olje filteret skrudde jeg det igjen alt jeg maktet og hadde med hendene, men da jeg prøvde å skru igjen 10min seinere kunne jeg skru litt til. Så gjorde dette ett par ganger. Hadde også på olje på gummilista rundt filteret.

 

Ganske mye nybegynner feil her, men måtte lære meg å skifte olje uansett så var greit å øve på en gammel golf ;)

BMW 316i 1997

Audi S3 2000

* VW Golf III 1994 1.8 (Solgt)

* Toyota Celica 1992 2.0 GTi (Solgt)

* Toyota Corolla 1987 1.3 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sies vel at det er 4L uten og 4.5L MED filterbytte ?

 

Når jeg peila oljen var det olje til litt over maks punktet. Så om jeg hadde fylt på 0.5 dl til ville det blitt for mye.

BMW 316i 1997

Audi S3 2000

* VW Golf III 1994 1.8 (Solgt)

* Toyota Celica 1992 2.0 GTi (Solgt)

* Toyota Corolla 1987 1.3 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett etter om det satt noen gammel pakning bak filteret, det gjorde det ikke. Vaska godt rundt så jeg kunne se hvor lekkasjen kom i fra. Det kan se ut til at det kommer i fra den "adapteren" som oljefilteret sitter fast i.

Men er ikke sikker, eneste jeg vet er at det ikke kommer fra toppakkningen, og ikke til venstre for filteret.

 

Noen som eventuellt vet om det sitter noen pakning som kan ha sprukket bak denne "adapteren" eventuelt hva den heter, og hvor jeg får tak i en?

BMW 316i 1997

Audi S3 2000

* VW Golf III 1994 1.8 (Solgt)

* Toyota Celica 1992 2.0 GTi (Solgt)

* Toyota Corolla 1987 1.3 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje oljetrykksbrytern nede ved oljefilteret er gåen??

 

Det var det som var problemet, lakk mye olje derfra. Men det sitter to brytere der, det er den som sitter lengst inn mot blokka som lekker. Er det oljetrykksbrytere begge to?

 

Sitter en hvit og en blå bryter der, den hvite lekker.

BMW 316i 1997

Audi S3 2000

* VW Golf III 1994 1.8 (Solgt)

* Toyota Celica 1992 2.0 GTi (Solgt)

* Toyota Corolla 1987 1.3 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår