Gå til innhold

Hvordan skifte Termostat?

Ranger emnet

sirolsen84

Anbefalte innlegg

Når jeg lufter på min bil, så passer jeg på at radiator lokket er høyeste punktet av kjølesystemet. Så la jeg den gå på tomgang, med lookket av. Ja det vil renne over/ sprute litt. Så er det bare å passe på at det hele tiden er vann i radiatoren.

Det vil bobble en del. Et lite triks om det ikke er luftehull i termostaten er å borre et lite hull i toppen av den. Da kommer lufta ut selv om termostaten er lukket.

Så klart kommer det litt vann også, men luften blir ihvertfall ikke som en stor bobble inni motoren :)

Regn med at måler'n vil gå over på rødt til å begynne med grunnet luft i motoren.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten er som oftest så å si høyeste punket i kjølesystemet.. Det skal igrunn godt gjøres å få såpass med luft i systemet at det ikke lar seg luftes bare man kjører litt.. Har bytta termostat på min volvo 240 opptil flere ganger. Har fylt etter ca 1L kjølevæske hver gang, å har aldri fått luft i systemet. Når jeg bytta vannpumpe derimot..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten er som oftest så å si høyeste punket i kjølesystemet.. Det skal igrunn godt gjøres å få såpass med luft i systemet at det ikke lar seg luftes bare man kjører litt.. Har bytta termostat på min volvo 240 opptil flere ganger. Har fylt etter ca 1L kjølevæske hver gang, å har aldri fått luft i systemet. Når jeg bytta vannpumpe derimot..

Ikke si det, på Jetta'n min så kommer du ikke lengre ned ;)

På Mustangen så er radiator lokket nesten det høyeste. Den har en egen skrue som er rett over termostaten som er høyeste punkt, og fyller på der så blir det minimalt med lufting. Men jeg lufter på den gode gamle metoden for det, for å være helt sikker.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider