Gå til innhold

Mitt Amazonprosjekt (mye bilder på side 1, 2 og 3)

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Er nok halvveis på utkikk etter en bil til ja, hehe. Har kontakt med en kar med en delebil i høgget her, men fikk bilder av den i går og den ser jo bedre ut enn min! Skal se hva han vil ha for den, han var klar til å la meg kutte i den så kan ikke være så mye..

Men syns det er dumt å vrake en så gammel bil uansett, så hadde ikke skadet å gitt denne et forsøk.

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jada, var og så på den delebilen i dag og den var mystisk nok tilnærmet strøken der min er dårlig. Men til gjengjeld har den rust der min er bra da. Eier tar ut framseter, bensintank, kalippere foran + motor og gir, og så gir jeg 1500 for karosseriet med litt småting på =) Ut fra interiøret er det en 70 mod jeg kjøper, og da blir nok 69en brukt som delebil om ikke denne også viser seg å være boss. Da blir det vel å kjøpe en bil nr 3, for disse to har hvertfall nok deler =)

Legger ut et par bilder han sendte meg, sammenlign bakskjermen vs 69en

stamnes01.jpg

stamnes03.jpg

stamnes08.jpg

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til gjengjeld har den rust der din er bra sier du..?? Hor er d da?:):)

Blir vel best å satse på den du kjøper nå, å bruke din som delebil ja som du sier.:) Hvis du da ikke har tenkt å satse på VM i sveising da seff.

Blir vel bra til slutt, ingen biler har like mye sjarm å personlighet som en gammel Amazon!

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bjelke som er bra på 69en er dårlig på 70en, hehe ;) Også noen steder langs rutene er dårlig på 70en, samt ene døren. Men den virker å være 20 ganger bedre ja. Liker å kjøpe Amazoner for 1500 kr, skulle bare hatt en med alle lyktene til 1500 kr og nå, så er jeg omtrent i mål

HAdde jo sett for meg å bli en jævel på å sveise, men får prøve på det uten å investere i så mye plåt til 69en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, da er nye prosjektbilen i boks =) Den har vist seg mye bedre enn den forrige, så da blir 69en dessverre redusert til delebil. Jeg tror jeg lakker 70en i samme blåfarge som 69en, grønnfargen falt ikke helt i smak. Kommer også til å sette over hele interiøret fra 69en, samt prøve å få tak i bedre dørsider o.l. til det. "Litt" bilder av nye haugen + turen og hovedbilen til selger.

Fikk hjelp av Jørn, som stilte med en '78 mod Man bilfrakter (VW LT anyone?), og med litt hjelp av en bakke og godt utstyr gikk det smertefritt å få bilen oppå flaket selv uten knekk på hekken.

CIMG1014.jpg

Viktig å sikre lasten!

CIMG1018.jpg

Tre bilder av eiers hoved-Amazon, mangler litt rustarbeid foran for å bli strøken, bak er alt byttet. '69 mod

CIMG1015.jpg

CIMG1016.jpg

Likte interiøret i bilen

CIMG1017.jpg

Så plutselig var bilen på plass i lokalet, her er det god plass til en B20 fra bilen i bakgrunnen

CIMG1020.jpg

Skjermene er dårligere enn på 69en (selv om de ikke er noe bra heller)

CIMG1021.jpg

Ikke fullt så gale i torpedosidene, men se! I festebjelken til forskjermen er det VERRE enn på 69en (der ser du, -Tore- ;))

CIMG1022.jpg

Her er det tendenser til samme rustingen som på 69en, bare mye mindre

CIMG1023.jpg

God plass til tanken fra 69en, den tror jeg er ny eller rimelig ny.

CIMG1024.jpg

Oppi bakskjermene fra bagasjen

CIMG1025.jpg

CIMG1026.jpg

Er dette originalt til Amazon? Turteller, klokke og voltmeter. Turtelleren mangler glass. Jeg liker egentlig ikke plasseringen av denne, men den er skrudd ned i polstringen på dashen, så den blir vel stående. Liker egentlig ikke ekstramålere festet utenfor dashbordet i det hele tatt..

CIMG1027.jpg

Dårlig bilde oppunder dashbordet, ser ikke ut til å være rustet som på 69en

CIMG1028.jpg

Gulvet er jo helt!

CIMG1029.jpg

Andre siden og!

CIMG1030.jpg

Dårlig bilde under passasjerdøren, den ser vel ikke så gale ut men tror nok at jeg bruker begge dørene fra 69en. Førerdøren på 70en er dårlig.

CIMG1031.jpg

Dårlig bilde av jekkfestet, skulle egentlig ta av hele undersiden. Tror den er bra, men har ikke banket i bjelkene enda.

CIMG1032.jpg

Nærbilde til -TORE-

CIMG1033.jpg

Rust under frontrutehjørnet

CIMG1034.jpg

Taket er da rimelig "rett"

CIMG1035.jpg

Er denne matten til Amazon? Står Volvo på. Var 3 andre matter og, de så ut til å passe bra men jeg sjekket ikke så nøye.

CIMG1036.jpg

CIMG1037.jpg

Måtte ha et bilde av begge beistene sammen

CIMG1038.jpg

Dårlig bilde av girkulen jeg fikk med, hehe. I 69en viser den bare "3" og et par streker

CIMG1039.jpg

Mangler VOLVO på panseret, men jeg vet ikke om jeg skal bruke det andre. Det andre har jo hull til en list jeg ikke skal ha.

CIMG1040.jpg

Helt bak under bakskjerm, her er bilen dårligst.

CIMG1041.jpg

Men festet til bakfanger er bra.

CIMG1042.jpg

Litt fukt på denne bakakslingen og

CIMG1043.jpg

Nesten rustfri bakluke =)

CIMG1044.jpg

Men rust er det jo på denne og

CIMG1045.jpg

Nemlig på samme der den andre er fucked, bak førerdøren.

CIMG1046.jpg

Dette er høyresiden av bagasjen sett bakfra

CIMG1047.jpg

Venstre, denne siden er verre enn bildet viser

CIMG1048.jpg

Reservehjulsbrønnen er ikke så bra heller

CIMG1049.jpg

Hva er dette? Den er merket med Volvo.

CIMG1050.jpg

CIMG1051.jpg

Litt rust i endene av takrennene

CIMG1052.jpg

Uorginalt passasjersete, lukter 140. Førersetet var likt som i 69en, bare med nakkestøtte, det tok forrige eier ut.

CIMG1053.jpg

Fikk med radiatoren som sto i, satser på at den er tett.

CIMG1054.jpg

Veldig dårlig bilde, men det er 4 halvsirkelformede "bretter" i gulvet der baksetepassasjerene har bena, vet ikke hva de er godt for.

CIMG1055.jpg

Gadd ikke ta av hjulet, men her er hvertfall nye kalippere foran =)

CIMG1056.jpg

CIMG1057.jpg

CIMG1058.jpg

Førerdøren er dårlig

CIMG1059.jpg

CIMG1060.jpg

Under baksetet

CIMG1061.jpg

CIMG1062.jpg

Hva er dissetil? Var ikke sånne i 69en.

CIMG1063.jpg

Annerledes håndtak til vippevinduene her, disse virker mer innbruddssikre.

CIMG1064.jpg

Gulvet bak igjen

CIMG1065.jpg

Det var det, stor takk til Jørn for bilfrakteren! Da er det bare å begynne å jobbe, får se hvor fort ting går, jeg er nok flinkere å ta bilder enn å enn å skru hehe.. 6 uker til Ål-treffet, kanskje det er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut motor, gir og tank fra 69en i dag. Tanken var faktisk grodd så godt fast at jeg kunne jekke opp bilen bak på bare driten :P Tenker å lakke motorrommet i 70en før jeg hiver i motoren igjen, må også ha nye motorfester, girkassefeste og nye bolter til girkassetraversen. Boltene bør jeg kanskje kjøpe på Volvo for å få riktige?

Et par unødvendige bilder

CIMG1072.jpg

CIMG1074.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, hehe.. dette så ut som ett MYE bedre utgangspunkt. :)

De gulvmattene på bildet over her kommer fra Volvo 240, er hvertfall identisk med de jeg har i min Amazon, og de ble hentet fra nettopp en 240.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje tatt en kikk i min 240 og sett at de var like da, hehe :P Blir at jeg bruker den grønne 70-modellen, og tar motor, gir, interiør, dører og panser + litt krom fra den blå 69-modellen. Veldig fornøyd med kjøpet av den grønne, de to bilene er som natt og dag karosserimessig!

Bilder blir det sikkert nok av ja, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jada, har ikke gjort noe med Amazonene de siste ukene pga reising, 2 bryllup, konsert med Iron Maiden, motorstopp på 240en og strålende vær da jeg kom hjem igjen så da måtte det bades :P Men nå er det på tide å fortsette litt. Lurer på om det er vanlig å bare punkte fast karosserideler og ikke legge i søm etterpå? På 70-modellen er det byttet et par plater og de er bare punktet på plass og fylt i med silikon e.l. Punktene sitter vel en liten cm fra hverandre. Er omtrent ikke sveising på denne, så hvis jeg bare får fingen ut kan den være klar om noen uker. Så den blir nok klar til våren tenker jeg ;)

Her ser vi mange punkt, jeg trodde først at det var masse små rusthull :P Sånn er det og foran på innsiden av ene eller begge forskjermene, husker ikke helt for jeg har ikke sett på bilen på 2 uker

CIMG1041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta av rattet er et hælvete. Det finnes en spesial avdrager til dette, men trikset er som følger.

Når du ser i midten av rattet er det to bolthull, rett ved siden av den store festemutteren. disse skal brukes til å få av rattet med en spesialavdrager, men jeg fikk det helt fint til med denne fra biltema

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=98839

Boltene som følger med passer ikke i hullene i rattet. Passende skruer finner du et eller annet sted på bilen. Skruene er det naturligvis tomme-gjenger på :(

Bruker du denne metoden spretter rattet av uten problemer. Mange som sliter med dette. Prøvde jekkestropper, rustløser, hammer osv.. Brukte en hel kveld uten å få det av. Med avdrageren tok det ca 5 min å få det av. Lykke til

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar, Lars, skal huske den der om jeg må av med rattet i 70en =) Har til og med fått Biltema 5 min herfra, hehe. Fant ut at det var tommegjenger på rattet ser du, men tenkte at jeg skulle skru gjennom rattet og presse rattet av mot flaten på baksiden. Da vrei jeg selvsagt over bolten jeg hadde brukt flere dager på å finne, hehe :P 1/4" tommegjenger er vel riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite framdrift om dagen, har ribbet den blå litt til, og motoren i 240en går ikke selv om den får luft, bensin, gnist og registeret er på riktig sted. Starter ikke mer enn et par tenn på startgass en gang, så har kjøpt ny motor til den. Så skal vi hive den blå Amazonen om ingen vil ha den (ca. helt ribbet), tipper det blir på tirsdag, og så er det god plass i lokalet til å skru grønn Amazon =)

Har funnet ut at den blå bilen hadde feil interiør, skal være blått og jeg tror det skal være uten armlene bak. Og på Amazonklubben sitt forum mener de at jeg bør lakke opp igjen den grønne i originallakk og ha brunt interiør, men jeg har ikke komplett brunt og jeg er ikke så stor fan av den grønnfargen, så jeg tror fortsatt at den grønne blir lakket blå og får rødt interiør, så får den heller bli grønn igjen senere når jeg har penger til å gjøre det strøkent.

Om jeg ikke har nevnt det, så er dette altså et billigprosjekt. Jeg har 2 biler til 1500 kr stk, mangler bare div lykter, og jeg skal ikke jobbe før til neste år. Så blålakkeringen blir gjort av meg selv, for det har jeg alltid hatt lyst å prøve =) Målet er å stoppe rustangrep og få bilen presentabel, så kan jeg få det gjort skikkelig når jeg er ferdig på skolen og i full jobb =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir vel gjerne klar til neste sesong som du skriver... ;)

De aller fleste prosjekter som folk skal ha ferdige til en bestemt dato, har en tendens te å ikkje bli ferdige!

Ang alle lyktene; får du tak i noen brukte, eller satser du på å kjøpe alle nye? Vetsje ka det koster nytt, men det er kanskje like greit å kjøpe nye, pga kvalitet på reflektoren..?

Ellers, så syns eg du bør demontere så mye du kan på delebilen før du kaster den... Mellomaksling og drivaksler kan f.eks være kjekt å ha liggende. Det samme gjelder fjærer, hvis du f.eks vil kappe det ene paret, og ha de andre i reserve, til EU-kontroller. Eller kanskje noen andre vil ha originalfjærer en dag... Money,money,money, vettu :)

'97 Nissan Maxima http://www.nccn.no

'73 Datsun 160B http://www.datsunpmcregisteret.no

EX: '89 Subaru E12 4x4

EX: '85 Scorpio 2.8 4x4

EX: '86 Scorpio 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et geni, Arild. Av en eller annen grunn har jeg ikke en gang tenkt på å fjerne fjærene, men nå må jeg bare kjøre rett bort og ta det med en gang =) Håper Falck vil hente bilen uten hjul, da kan jeg fjerne enda mer og få stålfelgene med dårlig gummi breddet. Mellomakslingen kan jeg vel fjerne og, problemet er at lokalet er helt forbanna fullt om dagen og jeg har så vidt plass rundt bilen. Derfor den må hives fort som faen, sammen med et veldig bra 245-karosseri som er helt ribbet men som ingen har noe bruk for..

Jeg har hovedlykter og baklykter, men alle er knust. Eller, fikk faktisk med en baklykt på den grønne :P Hovedlyktene jeg har er dårlige og, så skal prøve å få tak i komplette, og jeg vil ha hvite blinklys foran og enten helrøde baklykter eller USA-stilen med 2 røde felt og ett hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider