Gå til innhold

Koking i kjølevæskebeholder

Ranger emnet


Chryslern

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har 2 spørmål angående min Chrysler Stratus 2.0LE -97mod, manuell gir.

 

1. Har i noen måneder nå hatt koking/bobling i kjølevæskebeholderen. Væskenivået er fint, og temperaturen i dashbordet er som normalt til enhver tid. Er ingen bobling når bilen går, men etter å ha kjørt litt kommer den når motoren slås av. Var inne v. autoriser verksted, men de hadde ikke hørt

noe, og hadde målt kjølevæske til fin temp. (neppe kjørt bilen lenge nok). Hva kan dette egentlig være?

(Toppen er byttet for 15000km siden, bare for å få byttet tidligere som kunne ha kjent konstruksjonsfeil) Byttet kjølevæske, og er samme viset. :hvaskjera

 

 

2. Har i det siste fått en rasle-lyd fra bilen. Har vært vanskelig å lokalisere, og høres ut som noe som slenger i mellom. Verkstedet fortalte at dette var veldig vanlig på mange biler, og at det kom fra varmeskjoldet.

Hva er varmeskjoldet, og kan noe gjøres med dette ? Er mest ved akkurat 2-3000 rpm det skrangler da.

 

Skal på ferie me bilen neste uke, så hadde vært greit å fått vite hva dette er før det da og om det kan være farlig.

 

Takker for alle svar, hilsen nybeg! :viske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar så langt! Saken er at jeg skal forhåpentligvis på ferie til Finland med denne bilen ut i neste uke. Er det farlig å kjøre når det koker av væska når motor stoppes? Skal prøve å få time hos en kjenning eller på verksted, men er jo knappe tiden da. Flere svar tas mot med stor takk!:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på det er farlig å kjøre med. Kjør med lokket til radiatoren/ekspansjonstank åpen en liten stund og se om det gir seg. kan jo bare være luft i systemet som er problemet.

 

Mistenker ikke toppakning ettersonm den var byttet for ikke så lenge siden. Det bobler ikke når bilen går??

 

Varmeapparat på bånn gass og la den stå og gå en stund, klem på radiatorslanger for å sjekke for luft.

 

Lykke til :)

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på det er farlig å kjøre med. Kjør med lokket til radiatoren/ekspansjonstank åpen en liten stund og se om det gir seg. kan jo bare være luft i systemet som er problemet.

 

Kjører du med lokket av så reduseres kokepunktet til kjølevæsken drastisk.

 

Bobler litt i kjølevæskebeholderen på min bil også hvis motor og turbo er skikkelig varme, og har kjørt slik lenge. Med mindre det faktisk kommer kjølevæske ut av beholderen, eller at måleren viser for mye så hadde jeg vært helt trygg på bilen.

 

Er trolig bare noe som er nært kjølevæskebeholderen som blir varmt nok til at vannet koker når kjølevæsken ikke sirkulerer lengre. Toppakningen er det ihvertfall ikke, da hadde det boblet når motoren er i gang, siden boblene er eksos som kommer inn i kjølevæsken.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår