Gå til innhold

Lakkere støtfanger

Ranger emnet

Sulliken

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende utstyr tilgjengelig for å lakkere en støtfanger foran til en audi A6 1995.

Kompressor på 150 liter, ingen vannutskiller. Jeg har en biltema lakk sprøyte. Skal bare lakkere en ny fanger som er primet ferdig. Det står den skal våtslipes med 1200 papir før den lakkeres med grunnfargen men kan jeg drite i dette? Eller kan jeg bruke det 2000 papiret jeg har?

Jeg ønsker å maksimalisere mine odds for at resultatet blir bra med en minimal kostnad av arbeid og tid. Jeg skal lakkere det utendørs, så fryktelig nøye på det er jeg ikke, men det bør ikke se helt ut som det er gjort selv.

Jeg har hørt at det kan bli bobler i lakken uten vannutskiller. Kan jeg komme rundt dette problemet med å bruke miljølakk, fordi den er vannoppløselig så vil det ikke bli bobler?

Det er ikke så viktig for meg at dette skal holde lenge, men det bør bli pent når det er ferdig.

Jeg har også 2 dl med løsemiddelbasert lakk som jeg har brukt for å reparere litt steinsprut og rustskader, kan jeg tynne den med white sprit og bruke den i sprøyta? Eller må det til en spesiell tynner?

Så miljølakk med sprøyte, lakken jeg har fra før i sprøyta , eller lakking med sprayboks?

Jeg har kjøpt en biltema gassmaske med A1 filter. Er det noe vits og bruke den når jeg lakkerer ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kan bli bobler i lakken uten vannutskiller. Kan jeg komme rundt dette problemet med å bruke miljølakk, fordi den er vannoppløselig så vil det ikke bli bobler?[/Quote]

Nope, selv om det heter vannfortynnbar lakk, så går det ikke å tynne den med vanlig vann, så uten vannutskiller, så risikerer du bobler i lakken ja.

Jeg har også 2 dl med løsemiddelbasert lakk som jeg har brukt for å reparere litt steinsprut og rustskader, kan jeg tynne den med white sprit og bruke den i sprøyta? Eller må det til en spesiell tynner?[/Quote]

Niks, kan ikke bruke white spirit nei, stikk innom forhandleren som selger den type lakk du har, og kjøp den type tynner som produsenten anbefaler å tynne den med.

Jeg har kjøpt en biltema gassmaske med A1 filter. Er det noe vits og bruke den når jeg lakkerer ute?[/Quote]

Jepp.

Og husk å vaske med siliconfjærner før sliping, og før lakkering, og vær obs på å tørke av siliconfjærneren før den fordamper av seg selv

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider