Gå til innhold

godkjenne 2.3T i "standard" 850

Ranger emnet


SenatorTurbo

Anbefalte innlegg

holder på og forske litt på det her om dagen og vil hjerne høre litt om andres erfaringer med tanke på godkjenning.

 

 

har pr dags dato en 855 97 mod med alt av utstyr og 2.510v og automat..skal selges etter endt prosjekt

 

så en delebil 855 2.3 T5 med manuel kasse.og masse utstyr

strøken sådan men skal hugges og bygges om i et norsk karoseri.

 

så 855???

trenger et norsk karoseri og bygge over i.

noen som vet om et som har vert reg i norge i 10år eller mer?

billig en med havarert motor etc

 

 

har vert på diverse volvo forhandlere og søkt litt på nett etc og sett litt på vadis.

 

 

så langt har jeg funnet ut:

-alle har vel samme råkaroseri.

-alle har samme bremser(ikke t5r og 4 bolt)

-automatkassa er den samme i alle bilene, men hva tåler den egentelig?

-manualkassa er den samme M56 men med forsjellig utveksling.(t5r har 6 trins M59)

-samme krav til NM belasting på fjerer,alsa samme fjerder.

 

så langt har ikke volvoforhandlerne kunnet hjelpe meg med papirer. hvem skal jeg egentelig snakke med?

og de jeg har snakka med mener det ikke skal by på så store hindringer og bytte motor med det godkjent i vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring volvo Norge å spør etter en ved navn Rydal. Han som styrer dette med pappirer, eller spør noen som har gjort det før.

Jeg sliter selv med å få godkjent:/

M59 er foresten en 5 trinns, men har annen utveksling enn M56 og den finnes i R og har diff sperre.

er vel M56 i T5R så vidt jeg har forstått:)

 

Lykke til, si i fra hvis du får i pappirer:)

Einseth Bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut:)

Når jeg dro på volvo for å spørre fikk jeg til svar at volvo Norge ikke har papirer og tekniske data som kan gis ut for sammenligning av modeller (f.eks 2.0t vs 2.3T, noe som BT krever for å få godkjent) og godkjenning av motorbytte annet en orginalt for 800 serien.

 

Hadde noen fått til dette hadde jeg spretta champissen;)

Einseth Bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vadis...der finnes det,

 

var på volvo lokalt og fikk skrvet ut papirer på at fjerding og bremser var lik fra delelista.

 

så veien og gå er vel og dra på bt og høre hva de krever og rett og slett få volvo til og se i delelista hva som er forsjellig.

 

største problem er vel at det ikke finnes dokumentasjon på at karoseri er helt likt med mindre det finnes et delenr på slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være en mulighet ja, jeg tror jeg setter inn bilen min på volvo å får de til å gå over og skrive delenr på det jeg har på bilen, og sette de opp i mot de til en R for å vise til BT at det er ingen forskjeller.

 

Volvo må selvsagt skrive under på at det er skikkelig gjort osv..

 

Har ikke volvo papirer på at karoseriet er lik på f.eks alle turbo modeller osv...

Einseth Bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei....og derav har de ikke max hk som karos tåler slik som de har i alle de andre modellene.

 

feks 220 i 240....kan klaske nedi hvilken motor du vil bare den ikke oversiger hk antall..og er ordentelig gjort selfølgelig.

egentelig rart synes jeg siden 850 kom så tilig som i 92...og var svensk eid i hele den tid på produksjonsbandet

 

men en kan ikke sette den opp imot en R som du sier..

den har større bremser, stekre fjerding annen gearkasse osv..

enkleste hadde vert og bevise at alle 850 med 5bolt understell

fra 2.0 til 2.3 t5 har like deler noe som den så og si har.

 

hadde en fått en mal på dette hadde hele problemet vert løst angående motorbytte i 850.

 

samma rulla opp imot standard og t5r da selfølelig men grunnkasseriet må klassifiseres først alikevell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en innstalerer alle de deler som f.eks en R har, kan du da f.eks sette inn inn motor med samme effekt som en R har orginalt,(resten av motor bør da også være identisk) for når den er levert med det fra fabrikk må den vel være godkjent???

Hvis en har alle delenr på dette...

 

Så da må det jo være en mulighet for å kunne registrere en 2.0T som 2.3 T hvis alle delene som 2.3 har er montert på bilen, tidligere nevt: sterkere fjøring annen girkasse og større bremser.....

 

Mener at det skal være mulig å få godkjent opptil 250hk i en 850

hvis bilens utrustning samsvarer med det en R gjør.

Dokumentasjon må selfølgeligvis fremlegges hos BT

Dokumentasjonen er delenr fra volvo (forskjellene) og en rapport fra et volvo verksted på at ombygging er gjort skikkelig.

 

Har tenkt å prøve dette i løpet av kort tid:)

Einseth Bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener 2.0 sugemotor 122hk has samme bremser de og fjerder.

 

egentelig eneste vi trenger og vite er om alle har felles delenr på komplet karoseri.

 

for da kn en bytte for og bakstilling + motor og gear, spedo og dekk så har en en godkjent ombygd t5r..

 

 

vert fint om storfiskene som har fådt til dette kom med noen innslag og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnpakken på de første v70ene er identisk med 850.

 

bare litt forsjellig ytre i form av sjermer fangere og lakkerte detaljer som lister og det svarte feltet rundt 850..

 

 

har få sett gjennom vadis litt i dag og funnet ut at karoseri er identisk. fjerer er forsterka om det er ac i bilen(mere vekt)

 

så sånt teknisk sett trenger en kun motoren for og kunne godkjenne t5 i 2.0 bil feks

og dekk som tåler større hastighet og spedo hvis det er noen forsjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår