Gå til innhold

Liten virkning i ny brekkwire + bremsen subber mot skiva etter bruk

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Monterte ny håndbrekkwire på Scorpioen min i dag da den gamle hadde blitt for slakk (14 år gammel original wire)

Men fikk noen problemer underveis. Monterte kabelen foran først på brekket, trakk wiren fram til hver av caliperne. Slakka wiren så langt det lot seg gjøre og hekta dem på caliperne. Stramma wiren når jeg var ferdig og dro til for å la den justere seg. Testa brekket og wiren dro tappen på caliperne fram når jeg drar det opp og når jeg tok ned brekket igjen dro fjæra den tilbake.

Brekket kan jeg fint dra opp ca 3 knepp med normal motstand og etter det begynner den å bli hardere å dra opp, noe som jeg synes virker som er greit innstilt.

Prøvde så brekket i en slakk nedoverbakke og bilen sto faktisk ikke stille før på det 4 kneppet (burde vel egentlig ha stått stille på det 1.?) Kjørte heldigvis med vinduene nede så merker vi en svidd lukt etter 3-4 minutters kjøring etter testing av brekket. Stopper over og det viser seg at vestre bakhjul er glovarmt (felgen, hjulboltene og bremseskiva). Kjørte i korte perioder og stoppa, og det viste seg at det ordna seg; varmen ble borte og det virka som at bremsene hadde blitt frigjort fra skiva. Teorien min var klar at caliperen har ikke gått helt tilbake til vanlig stilling igjen etter at brekket ble tatt av igjen.

Men hva kan problemet være - er wiren for stramt justert? Er det fjæra som sørger for at caliperne frigjør klossene fra skivene når brekket dras ned?

Jeg finner ingen løsning her, fjæra funker jo fint den og wiren burde ikke være for stram heller?

Brekket burde jo være riktig stramma når man kan dra opp 3 hakk med normal motstand og 4 og oppover begynner å bli ganske hardt (noe som er innstillingen for øyeblikket)

Ifølge Haynes står det at man skal markere opp posisjonen på levelern og caliperen før man begynner stramminga, dette gjorde ikke jeg. Jeg tok av fjæra på \"levelern\" når jeg holdt på for at jeg kunne justere levelern slik at det ble enklere å få på wiren. Så satt jeg på fjæra tilslutt. Og da gikk jo levelern tilbake i posisjonen sin den burde være - med klossene fra skivene.

Så spørsmålet er:

Hvorfor tar ikke brekket bedre når det er riktig stramma? Og hvorfor henger caliperen seg fast og subber borti bremseskivene på det ene hjulet hvis brekket er riktig stramma og fjæra funker som den skal?

Leveren jeg prater om, har ikke noe annet navn å den:

http://img410.imageshack.us/my.php?image=47748662wd8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Mekanismen på caliperen som håndbrekkwiren sitter på går ikke helt tilbake etter bruk og subber bort bremseskiva hele tiden. Så jeg må under bilen og banke tilbake den siste biten med hammer for å frigjøre den fra skiva. Er det virkelig nødvendig med ny caliper for det?

Begge caliperene ble skifta i august 2006, drøyt 2 år siden og bilen er brukt ekstremt lite etter de ble skifta. Men håndbrekket har vært slakt veldig lenge og ikke vært i bruk på over et halvt år. Så det virker som det som har skjedd er at mekanismen på caliperne bak har rusta litt fast siden dem ikke har vært i bruk på så lenge. Det har sikkert kommet litt bremsestøv og møkk blandt der også.

Vel å merke så smurte jeg mekanismen på den ene caliperen i en del WD-40 slik at den kunne bli lettere å banke tilbake (med returfjæra av) for at det skulle bli enklere å ta av brekkwiren fra den. Men på den andre caliperen smørte jeg ikke noe og det er den som er vanskelig for dagen. Kan det bare være litt smøring som skal til? Og selvfølgelig passe på å bruke brekket en del framover slik at "den får gått seg til" igjen og forhindre at den kiler seg fast igjen.

Funker WD-40 eller 5-56 som smøremiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, så har håndbrekket blitt ekstremt lite brukt de siste to åra. Og det er litt av problemet. Til tross for at det er to år gammelt, så kan det stivne til dersom det skjeldent brukes. Har hørt om mange andre som har gjort det samme med samme type bremsesystem. Du kan selvsagt forsøke smøring først, hvis ikke så må kansje ny caliper på plass.

Wd-40 hjelper der og da, men anbefaler heller et tyktflytende og seigt smøremiddel som blir liggende der du kliner det på.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet i min scorpio for en stund siden.. min hadde automat og forrige eierene hadde unnlatt og bruke brekket og kun latt den stå i park i bakker osv.. håndbrekkdelen på caliperen var helt stuck og det du må gjøre er å skaffe nye calipere.. kjøp de på mekonomen og lever inn de gamle. kjøp nye flexi- gummislanger på biltema, og trekk nye bremserør så skal den saken være grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å spraye ned mekanismen i 5-56 og dra brekket opp og med å se om det hjalp noe men det gjorde det ikke. Så jeg måtte banke den tilbake resten av veien.

Skal kjøpe to "nye" calipere bak pluss nye bremseskiver for 300kr av en kompis som hugger en Scorpio for tiden, så det er ikke så ille pris. Drøyer det en liten stund til jeg får mer penger, så kan jeg kjøpe nye bremseklosser i samme sleng også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider