Gå til innhold

Førstebil - Vectra 2.0i 16v

Ranger emnet

FLuAA

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått hentet en 1995 Vectra A 2.0i 16v, som er kjørt ca. 147.000km. Nå har jeg ingen erfaring med å skru bil, men har et par gode hjelpere rundt meg. Bilen er litt ustabil på tomgang (hopper mellom 500 og 1000rpm), og forrige eier sa det som skulle til var å bytte til en ny tomgangsregulator, noe vi skal få gjort i nærmeste framtid. Bilen virker nokså velholdt, og interiører bærer slett ikke preg av 13 års bruk. Det hadde vært rust i gulvet, men forrige eier sveiset inn ny plate, fuga og smørte på no tectyl eller hva han kalte det. Venstre bakbrems er noe rusten, og skal også byttes ut. Legger ved et par bilder.

5889

5890

5891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kjørte i den i dag, og den har lett for å dø ut på tomgang hvis jeg blir stående en stund i et kryss f.eks. Forrige eier sa det trengtes en ny tomgangsregulator og luftinntaksslangen er sprukket, og så teipet over. Denne skal også byttes ut, og så får vi se om ikke tomgangen blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil! Den var skummelt lik min, skulle nesten tro den også var en 95 Vectra i grønt! ^^

Er selv på utkikk etter felger, har per nå noen veldig fine 15" SMC felger, men de er i minste laget - planlegger å konvertere de til vinterhjul. Skal forøvrig lage en egen tråd om min bil, så for vi sammenligne :)

Min bil er også litt morsom på tomgang, men den dør ikke - den blir dog fryktelig varm, og gir til tider noe høyt turtall på tomgang. Kan anbefale å sjekke jord til AFM, det gjorde stor forskjell på tomgang, fra fryktelig ille til absolutt brukbart.

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil! Den var skummelt lik min, skulle nesten tro den også var en 95 Vectra i grønt! ^^

Er selv på utkikk etter felger, har per nå noen veldig fine 15" SMC felger, men de er i minste laget - planlegger å konvertere de til vinterhjul. Skal forøvrig lage en egen tråd om min bil, så for vi sammenligne :)

Min bil er også litt morsom på tomgang, men den dør ikke - den blir dog fryktelig varm, og gir til tider noe høyt turtall på tomgang. Kan anbefale å sjekke jord til AFM, det gjorde stor forskjell på tomgang, fra fryktelig ille til absolutt brukbart.

Hmm.. hva er AFM for noe? :P

I første omgang skal jeg bytte ut slangen for luftinntak, for å forsikre meg om at det ikke er noen lekkasje der, og rense denne tomgangsregulatoren. Hvis ikke den blir noe bedre av det, så er det vel å bytte den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFM står for Air Flow Meter, bedre kjent som luftmassemåler på norsk. Å rense tomgangsregulatoren er sikkert ikke så dumt, fint om du tar bilder av hvor den er - for per nå har jeg ikke funnet den, har dog heller ikke leitet.

afm.jpg

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå var den motoren der helt forskjellig fra den jeg har - så det bildet der hjalp meg lite.

Imageshack.com funker fint for å laste opp bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yupp, du blir å få to hull der ja - derfor jeg ikke har fjernet emblemet på min bil.
Da vet jeg ikke helt om jeg gidder ta meg bryet med å fjerne emblemene. Hengerfeste vil jeg nok ta av, dersom dette ikke blir for mye stress. Btw, syns lykteglassene bak ser rett og slett horrible ut. Fins det noen custom lykter, som ikke ser ut som dem kommer rett ut fra seneste need for speed? Har sett et par custom baklykter, men alle disse har vært i en kombinasjon av helt klart glass, litt carbon og noen sprø runde lys. Kunne tenkt meg noe lignende vectra 2000 sine, altså mer rektangulære lykter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider