Gå til innhold

98 vs 95 oktan.

Ranger emnet


forex

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

 

 

Nei, 4 var nok bare tatt ut fra det blå ;) VAr mer snakk om det at mange jeg kjenner mener at de merker forskjell på 95 VS 98 bensin.... JEg mener det er tull... om det er forskjell, så er det helst bensinkvalitet, og kanskje vær og kondensforandringer som forårsaker den... MEn når du gjør noe, du TROR skal gi mer, så føles det gjerne slik..... :) Vi er rar sånn...

 

Du har så rett...:) Eneste bensin jeg har kjent forskjell på var mellom vanlig Shell 95 og V-power'n...gamlebilen røyk som ei bombe hele første tanken...så gikk den faktisk litt bedre...og starta greit,noe den ikke gjorde før...Ble vel rensa litt.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er bare tull å tro du får mer effekt av å fylle 98 istedenfor 95oktan...
Det er bare tull å tro at du IKKE får mer effekt av å fylle 98 oktan istedenfor 95 oktan.

 

Har motoren bankesensor vil ECU retardere tenninga straks den oppdager tenningsbank, dermed reduseres effekten. Dette gjelder selvsagt ikke 100 hk konebiler, de har større marginer.

 

På banekjøring bruker jeg oktanbooster i tillegg. Det senker eksostemperaturen og reduserer faren for tenningsbank (over ca. 5500 rpm fungerer ikke bankesensoren). I tillegg gir det en merkbar økning av effekten, ECUen i Subaru'n digger oktan :D

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hmhaga

Det er bare tull å tro at du IKKE får mer effekt av å fylle 98 oktan istedenfor 95 oktan.

 

Har motoren bankesensor vil ECU retardere tenninga straks den oppdager tenningsbank, dermed reduseres effekten. Dette gjelder selvsagt ikke 100 hk konebiler, de har større marginer.

 

På banekjøring bruker jeg oktanbooster i tillegg. Det senker eksostemperaturen og reduserer faren for tenningsbank (over ca. 5500 rpm fungerer ikke bankesensoren). I tillegg gir det en merkbar økning av effekten, ECUen i Subaru'n digger oktan :D

 

 

Så med andre ord så kjører bilen din ut fra fabrikken med tenningsbank? Kan jeg ikke helt se for meg. Tror det er andre faktorer som spiller inn........

 

Litt utdypende og sitering av meg selv"Sist jeg sjekket så fungerte en bankesensor som så at den merket tenningsbank", ergo må det være tenningsbank for at bankekontrolleren din skal justere tenningen, altså, hvis det er rett at 98 gir mer effekt pga at tenningsbanken forsvinner, så kommer bilen din ut fra fabrikken med tenningsbank (hvis 95 er bensinen den skal kjøre på, som altså er utgangspunktet på hele diskusjonen), noe som jeg vil si høres meeeget rart ut med tanke på levetid osv på motor.

 

På turbomotorer er vi selvsagt i en helt annen verden, da kjører man på 98, punktum finale, med mindre bilen er heeeeeeelt original, og 95 er utgangspunktet, da spørs det vel hvor mye det har for seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankesensoren setter ikke tenninga høyere om du kjører på 98 oktan! Tenningstidspunkt bestemmes av motorstyringen i hovedtrekk utfra hastighet, gasspjeldstilling og turtall. Men får man tenningsbank p.g.a dårlig bensin f.eks så gir bankesensoren et signal til ECU om å senke tenningen! Den senker et visst antall grader, og kommer det ikke noe signal fra bankesensoren etter dette økes tenningen enten gradvis (sk.adaptivt) eller i et steg tilbake til utgangspunktet! Men tenningen forandres ikke andre veien med 98 oktan, da må bilen mappes om, ev chipes!

Jeg har forsøkt ved hjelp av testeren på jobben å mappe bilen for 98 oktan, og kunne med litt godvilje merke forskjell..! Forandringen var så liten at det ikke var verdt merprisen på 98 kontra 95 engang!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2.8 quattro

Jeg har en Audi 80 2.8 quattro V6. Etter jeg kjøpte den fylte jeg 95 blyfri, men etter en liten stund begynte jeg å legge merke til at jeg fikk "hull" i effektregisteret ved 3000-3500 omdreininger. Begynte da å fylle 98 blyfri og "hullet" begynte å "tette" seg. Har siden brukt 98 blyfri på bilen og den drar uten "hull" helt til sperra. Det står også i håndboka på bilen at man får 245 NM med 95 blyfri og 250 NM med 98 blyfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert Så med andre ord så kjører bilen din ut fra fabrikken med tenningsbank?

På sett og vis. Den vil alltid forsøke en mest mulig aggressiv timing på tenninga, og så justere tilbake dersom tenningsbank forekommer. Problemet er at den bruker lang tid på å justere tidligere tenning igjen dersom tenningsbank først er oppdaget. Ved fylling av oktanbooster, må jeg kjøre ca. 10 mil før jeg merker noen forskjell.

 

Sjekk f.eks. instruksjonsboka til Volvo V70 Turbo. Der står det svart på hvitt at den vil tape effekt og bruke mer bensin på bensin med oktantall under 98.

 

Mondeo: Som jeg sa, du vil ikke merke noen forskjell på 100 hk konebiler ;)

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hmhaga

På sett og vis. Den vil alltid forsøke en mest mulig aggressiv timing på tenninga, og så justere tilbake dersom tenningsbank forekommer. Problemet er at den bruker lang tid på å justere tidligere tenning igjen dersom tenningsbank først er oppdaget. Ved fylling av oktanbooster, må jeg kjøre ca. 10 mil før jeg merker noen forskjell.

 

Sjekk f.eks. instruksjonsboka til Volvo V70 Turbo. Der står det svart på hvitt at den vil tape effekt og bruke mer bensin på bensin med oktantall under 98.

 

Mondeo: Som jeg sa, du vil ikke merke noen forskjell på 100 hk konebiler ;)

Tror du tar feil der, tenningstidspunkt er bestemt, og den går aldri høyere At V70 T går dårligere betyr at den er mappet for å gå på 98 oktan, og da vil jo bankesensoren stille tenninga lavere ved 95 okt enn den i utganspunktet var ment å være! Men hadde den vært mappet for 95 okt ville den ikke gå bedre med 98 okt. Dette gjelder selvsagt med bensin som virkelig holder 95 og 98 oktan, mye rart du får på enkelte stasjoner! Vi hadde en gammel Granada 2.0 som fikk 98 og gikk "godt" på det, men ved fylling på en spes bensinstasjon hadde bilen tenningsbank ved antydning til belastning

 

Konebil? ;)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Alex.72

Jeg syns V-Power funker som bare pokker jeg! Jeg merket forskjell med EN gang jeg fylte det, og når jeg evt har fylt 95 vanlig fra statoil ellerno, og så tar det ett par ukers tid før jeg fyller v-power så merker jeg også sykt forskjell!

Noen andre som gjør det eller?

 

 

 

Du merker desverre ikke noe forskjell her med mindre du kjører som en gammel tante... Jeg merket null nix og ingen forskjell, jeg rengjør ventilene på den gammeldagse måten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Jeg må si at jeg stiller meg skeptisk til dette at det er tenningsjusteringer som gir disse hestene. Dersom det er turbomotorer vi snakker om, så er vi som sagt i andre dimensjoner tankegang, menmen..

 

Er 98 bedre egnet som "kjølebensin"?

 

En turbomotor skal jo faktisk retardere tenningen litt oppover turtallet, fordi den tettere blandinga forbrenner saktere, så bankeføler eller ikke, gjør det noe forskjell så er det kanskje bare på lavere og ubetydlige turtall.

Kanskje... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

En turbomotor skal jo faktisk retardere tenningen litt oppover turtallet, fordi den tettere blandinga forbrenner saktere, så bankeføler eller ikke, gjør det noe forskjell så er det kanskje bare på lavere og ubetydlige turtall.

Kanskje... :)

 

 

Mer riktig er vel å si at den retarderer tenningen ved mer ladetrykk.... ;) Tror ikke det gjør forskjell, med mindre biler kommer fra fabrikk med tenningsbank, noe jeg "vet" at de ikke gjør.... Nekter iallefall å tro det før noen fjerner bankeføleren sin og jeg hører det selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår