Gå til innhold

98 vs 95 oktan.

Ranger emnet


forex

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

Mer riktig er vel å si at den retarderer tenningen ved mer ladetrykk.... ;)

 

Ja jo, begge deler egentlig. Ladetrykket følger helst turtallet. Høyere turtall gir mindre tid å forbrenne på, derfor retarderes tenningen.

Det betyr at det tenner tidligere, noen som lener seg mot tennigsbank, men fordi den tette blandinga forbrenner saktere motvirker det muligheten for tenningsbank. Poenget er jo å få forbrennet før eksosventilen åpner.

 

Om det så er høyere oktan så vil det ikke tillate mer agressiv tenning for den er allerede retardert.

Igjen kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by boXer

 

Ja jo, begge deler egentlig. Ladetrykket følger helst turtallet. Høyere turtall gir mindre tid å forbrenne på, derfor retarderes tenningen.

Det betyr at det tenner tidligere, noen som lener seg mot tennigsbank, men fordi den tette blandinga forbrenner saktere motvirker det muligheten for tenningsbank. Poenget er jo å få forbrennet før eksosventilen åpner.

 

Om det så er høyere oktan så vil det ikke tillate mer agressiv tenning for den er allerede retardert.

Igjen kanskje...

 

 

 

De fleste biler har muligheten for samme ladetrykk på 3000 som 5000 og enkelte til og med 2000 og under, 6000 og over, turtall har igrunnen veldig lite og si, untatt i bunnen på store turboer og toppen på små... Ja..

 

En vanlig motor får og mer og mer fortenning etter turtall. Med ladetrykk, så vil det gjerne bli mindre fortenning (?) for å unngå tenningsbank..?

 

Høyere oktan skal fortsatt ikke spille inn her med mindre bilen kommer fra fabrikken med tenningsbank...........

 

En annen sak er at "alle" med litt eldre turbobiler, som skulle finne på å gå på 95, vil øke ladetrykket, da fyller man 98 og da merkes klart forskjellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

De fleste biler har muligheten for samme ladetrykk på 3000 som 5000 og enkelte til og med 2000 og under, 6000 og over, turtall har igrunnen veldig lite og si, untatt i bunnen på store turboer og toppen på små... Ja..

Jeg snakker om forbrenningstiden oppover turtallet, bare vit at ladetrykk er der glem når det kommer.

 

Originally posted by Robert

Med ladetrykk, så vil det gjerne bli mindre fortenning (?) for å unngå tenningsbank..?

Ja, men som jeg sier, det retarderes alikvel fordi den tettere blandingen forbrenner saktere.

 

Originally posted by Robert

Høyere oktan skal fortsatt ikke spille inn her med mindre bilen kommer fra fabrikken med tenningsbank...........

Kan kanskje si at motorer med bankesensor kommer med tenningsbank fra fabrikk, men bankesensoren motarbeider dette.

Men det jeg prøver å si er at selv med bankesensor vil ikke spille inn som du sier, fordi tenningen retarderes og utnytter ikke den høyere oktanen.

 

Originally posted by Robert

En annen sak er at "alle" med litt eldre turbobiler, som skulle finne på å gå på 95, vil øke ladetrykket, da fyller man 98 og da merkes klart forskjellen....

Vil nok det ja. Men ikke pga den høyere oktanen men økningen i ladetrykket.

 

-

Er det kanskje noen andre her som 'henger med' og sitter med fasiten men ikke gidder å svare? heyyou ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Prøvde v-power en gang, funka ikke, bør passere 3000 omdreininger inniblandt, å kjøre motoren varm.

Var ikke mye sot i toppen på rekorden, enda den hade gått endel på tomgang før jeg tok den opp, var noe løs sot på stempelet da.

Rødfeltet på turtelleren er til for å passeres, men seriøst, bør dra motoren iallefall 3/4 deler ut med jevne mellomrom.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

En vanlig motor får og mer og mer fortenning etter turtall. Med ladetrykk, så vil det gjerne bli mindre fortenning (?) for å unngå tenningsbank..?

 

Høyere oktan skal fortsatt ikke spille inn her med mindre bilen kommer fra fabrikken med tenningsbank...........

 

En sugemotor faar mer fortenning oppover i turtallet fordi den faar mindre tid paa aa forbrenne blandinga,ergo maa flammefronten startes tidligere for aa oppnaa sylindertrykket som onskes. Med ladetrykk,oker den effektive kompresjonen,til et punkt hvor kompen vil faa drivstoffet til aa antenne av trykket (bank/dieselmotor..dere skjonner tegninga). Da maa tenningen retarderes for aa hindre dette... En blanding med hoyt trykk forbrenner faktisk raskere enn en lavtrykks-blanding. Hoyere oktan hjelper,men KUN HVIS MOTOREN ER MAPPET FOR DET. :)

 

Man faar ikke 200 hk mer i en V70T/200 SX/Whatever om man fyller ren aceton (som har oktantall paa 171) paa tanken...uten aa forandre tenning etc. :) :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår