Gå til innhold

Kondensator, hvilken, hvor?

Ranger emnet

rcfrik

Anbefalte innlegg

Hola!

Jeg har fått anbefalinger av min onkel om å kjøpe meg kondensator, og lurer på hva som er bra, og hvor det er best å kjøpe. Er ikke snakk om at jeg skal flere titalls Farrad, men vurderer å skaffe meg en på 1, slik at jeg kan oppgradere forsterkeren littegrann

Noen som har anbefalinger på hvor dette lønner seg å kjøpe, og hva som er best o.l.?

PS. prisen trenger heller ikke være så altfor stiv... (liten lommebok)

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv mener jeg ikke at jeg trenger kondensator, men onkel vil at jeg skal kjøpe det.

Atm sitter jeg med en forsterker som er sikkrt 10 år gammel (fått av onkel) på 120W, og en subwoofer fra Emphaser (samme årgang) på 600W.

Har med tiden planer om å oppgradere forsterkeren til å yte en plass mellom 3-500W, siden jeg ikke trenger mer i den lille bilen jeg har...

Fått høre at kondensator gir en "renere" lyd. Men jeg vet ingenting, derfor jeg spør her ;)

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde eg hatt min stinger 1F kondensator kunne du fått kjøpt den av meg,,som faktisk funka til ene monoblocka mi ma audio hk401sx på kunn 1stk vartabatteri..men en kompis stakk av med den så..huff så leit..

var vertfall veldig fornøgd med Stinger...

og nå bruker eg en 8F soundstream kondensator på 2 monoblocker av ma audio hk401sx og 2 vartabatteri og har gått helt ned i 9.9volt:S noe eg har blitt skuffa over,,så bedre batterier på meg nestegang uansett vertfall

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emhasern EW12 er navnet på subben ;)

Men som dere sier, så er det nok ikke nødvendig med kondensator. Men om jeg en gang i tiden skal oppgradere, så tenker jeg at det kanskje kan være smart. Spesielt siden jeg ikke har spesielt god plass i bagasjerommet...

Får se hva jeg gjør. Skal i hvertfall oppgradere forsterkeren i nær fremtid :)

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en tommelfinger regel er pr farad er 1000 watt så om du skulle kjøpt en 1 farads kondensator er den god for 1000 watt.

Men som tidligere sagt i en av postene så oppgrader Batteri først. og siden du ikke er i nærheten av og trenge en kondis så bruk pengene på noe vettug :D

BMW E46 2003

VW Golf MK 3 Cab. Solg

Volvo S40 - Solgt

Prosjekt VW Golf Mk1 1,5 C Prosjekt tråd fra VW Golf Mk1 Owners Club.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu fant jeg ikke bilen din på Youtube ;)

Jeg tror Emphaser fikk elementene produsert av Eminence på den tiden. Dette var også før gud og hvermann lagde elementer med enorm slaglengde og sucky følsomhet. Litt mer "PA-element" om man vil, med en litt mer dempet dypbass og høyere følsomhet, en kombinasjon jeg personlig liker veldig godt.

Å få dimensjonert og bygget en kasse som passer DITT element, DIN bil og DIN musikksmak best mulig av noen som har peiling (Dag Johansen her på forumet f.eks.) vil gjøre langt mer for lyden enn en kondensator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu fant jeg ikke bilen din på Youtube ;)

Hehe, den ligger der også ja :)

Å få dimensjonert og bygget en kasse som passer DITT element, DIN bil og DIN musikksmak best mulig av noen som har peiling (Dag Johansen her på forumet f.eks.) vil gjøre langt mer for lyden enn en kondensator :)

Hmm, mulig du sier noe der. Har begynt å planlegge en ny kasse allerde, en som tar mindre plass, men samme volum.

Men vil det ikke lønne seg med kondensator om jeg skal sette inn en sterkere forsterker enn jeg allerde har? Spesielt siden jeg har liten lyst til å sette inn et ekstra batteri baki der...

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den ligger der også ja :)

Hmm, mulig du sier noe der. Har begynt å planlegge en ny kasse allerde, en som tar mindre plass, men samme volum.

Men vil det ikke lønne seg med kondensator om jeg skal sette inn en sterkere forsterker enn jeg allerde har? Spesielt siden jeg har liten lyst til å sette inn et ekstra batteri baki der...

Nei, det vil ikke hjelpe... Bytt batteriet i motor-rommet, og kablene fra dynamo, jordingen til batteriet osv, så har du ikke bruk for noen kondensator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde eg hatt min stinger 1F kondensator kunne du fått kjøpt den av meg,,som faktisk funka til ene monoblocka mi ma audio hk401sx på kunn 1stk vartabatteri..men en kompis stakk av med den så..huff så leit..

var vertfall veldig fornøgd med Stinger...

og nå bruker eg en 8F soundstream kondensator på 2 monoblocker av ma audio hk401sx og 2 vartabatteri og har gått helt ned i 9.9volt:S noe eg har blitt skuffa over,,så bedre batterier på meg nestegang uansett vertfall

Du bør vel ikke komme med noen tips vel?

ref: HJELP! FORSTERKERN MIN BRENNER FORDI JEG IKKE HAR GREIE ELEKTRONIKK!

Grrr.. er så lei av hobby-elektrikkere, neonlys, torshov vinger OG kondensatorer!!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel ikke komme med noen tips vel?

ref: HJELP! FORSTERKERN MIN BRENNER FORDI JEG IKKE HAR GREIE ELEKTRONIKK!

Grrr.. er så lei av hobby-elektrikkere, neonlys, torshov vinger OG kondensatorer!!

hadde du sitt anlegget mitt og oppkoblingen og hørt det spille hadde du kansje ombestemt deg;) ang monoblocka mi var det vell bare en tilfeldighet at den tok kvelden

aldri handla noe torshov eg?

aldri gått på noe vidergående på elektronikk ellernoe før men

måtte til å med hjelpe folk fra vidergående skoleelever fra elektronikk linja med å koble til en cd spiller osv, ganske latterli det såg ut der dem satt å klødde seg i hode med måle apparatene sine:P

men greit skal slutte å tipse noen eg, selfølgeli trenger eg tips fra folk som har mer peiling enn meg og av og til;) fks av koffor i helvete ene monoblocka mi tok fyr! det aner eg ikkje...mens andre forsterkerene osv eg har osv fungerer helt fint. over å ut.

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du sitt anlegget mitt og oppkoblingen og hørt det spille hadde du kansje ombestemt deg;) ang monoblocka mi var det vell bare en tilfeldighet at den tok kvelden

aldri handla noe torshov eg?

aldri gått på noe vidergående på elektronikk ellernoe før men

måtte til å med hjelpe folk fra vidergående skoleelever fra elektronikk linja med å koble til en cd spiller osv, ganske latterli det såg ut der dem satt å klødde seg i hode med måle apparatene sine:P

men greit skal slutte å tipse noen eg, selfølgeli trenger eg tips fra folk som har mer peiling enn meg og av og til;) fks av koffor i helvete ene monoblocka mi tok fyr! det aner eg ikkje...mens andre forsterkerene osv eg har osv fungerer helt fint. over å ut.

Syns det er dønn i orden å hjelpe og tipse folk!

Poenget med å dra fram deg var mer og vise hva som kan skje om man ikke passer på å gjøre ting på rette måten..

Du skriver jo selv i din egen tråd om flere ting som lett kan være årsaken til hvorfor din forsterker brant. (Fukt, +til chassis av forsterker, overdimensjonerte sikringer, etc etc).

Og når man legger til det at du ikke nevner detta, men prøver å selge noe du ikke lenger har.. Som han strengt tatt ikke trenger heller..

Og du, sorry hvis du tar detta personlig!

Det er ikke ment sånn..

Og jeg aner ikke hvorfor du skal dra fram en historie angående noen elever på en eller annen skole og at jeg egentlig skulle sett anlegget i bilen din.. Merkelig, egentlig..

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider