Gå til innhold

HMS: friskluft maske og oljefri kompressor

Ranger emnet

audi20v

Anbefalte innlegg

trenger jeg noen annet enn maske med regulator, vannavskiller, og oljefri kompressor som leverer nok luft.

Det er vel 2 komponent klarlakk som er farlig? Og kanskje det er et alternativ og bruke 1 komponent klarlakk?

Ellers er det sikkert smart med en tett og fin malerdrakt, og masse greier slik at du ikke får noe på huden, eller i øynene. Sikkert ikke bra for deg.

Et alternativ til å bruke kompressoren tror jeg er å bruke en slags turbin, litt som om du tok luften ut fra en støvsuger og ledet den

inn i en tykk slange, som du via noe rørlegger rør koblet på den ene inngangen til filteret på maska di, den andre inngangen kunne tettes igjen.

Jeg hadde tenkt å lakkere selv, men jeg har funnet ut at det er mye bedre at noen med litt erfaring gjør det for meg, egentlig er det ikke så dyrt har jeg funnet ut.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28206

Her er en billig en for kompressor: http://www.amazon.com/Survival-Air-Systems-9814-05-Respirator/dp/B000RFR4IY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=automotive&qid=1216139381&sr=1-2

Her er en mer proff variant tror jeg:

http://www.amazon.com/3M-Belt-Mounted-Purifying-Respirator-3M-7190/dp/B00063ZN7Q/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=automotive&qid=1216139381&sr=1-4

Jeg lurer på hva de som lakker på jobben bruker.

Denne var veldig billig. http://airhosereels.com/basgraysupha.html

Det jeg tror er at den lufta du får fra en kompressor er lavere kvalitet sammenlignet med den lufta du ville fått fra en turbin, som ikke hadde noe svær tank hvor det kunne bli endel dritt, rust, små drittting, mikro partikler som godt kunne følge med rett ned i lungene dine:) Men jeg tror ikke det er noen stor problemstilling for noen som jobber med de greiene.

http://www.axispro.com/index.php?productID=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Jeg hadde tenkt å lakkere selv, men jeg har funnet ut at det er mye bedre at noen med litt erfaring gjør det for meg, egentlig er det ikke så dyrt har jeg funnet ut.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28206

Denne linken var såpass interessant lesning at jeg tillater meg å friske opp en gammel tråd. Så vidt jeg kan tolke ut ifra dette dokumentet, er isocyanater et resultat av å varme opp polyuretanprodukter til over 150 grader, og at vanlige kullfiltermasker ikke beskytter mot dette stoffet. Er det noen som vet hvor skadelig polyuretan er før det er omdannet til isocyanater, og om kullfiltermasker beskytter mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken var såpass interessant lesning at jeg tillater meg å friske opp en gammel tråd. Så vidt jeg kan tolke ut ifra dette dokumentet, er isocyanater et resultat av å varme opp polyuretanprodukter til over 150 grader, og at vanlige kullfiltermasker ikke beskytter mot dette stoffet. Er det noen som vet hvor skadelig polyuretan er før det er omdannet til isocyanater, og om kullfiltermasker beskytter mot det?

Hei, tenkte jeg kunne gi noen tips rundt isocyanater:

Det du nevner om 150 grader gjelder ved oppvarming av allerede herdet lakk eller plast. Det interessante for lakkereren er heller hva som finnes før herdingen er skjedd.

Isocyanater finnes i polyuretan lakk, lim, byggskum og støpemasser. Den reagerer med såkalte polyoler og danner polyuretan.

Isocyanater er selve herderen i alle polyuretanlakker (PU). Det er isocyanatene som sørger for binding mellom molekylene i lakken. Dessverre er isocyanater både allergi- og kreftfremkallende, og stoppes ikke i en vanlig kullfiltermaske. Det finnes spesielle filtre som fungerer i x antall timer før de må kastes (det er antall timer siden første gangs bruk som teller, ikke effektiv bruk i timer), men de koster mye i forhold til tiden de brukes.

Anbefaler kun trykkluftdrevet maske ved lakkering med PU-lakk. Pass på at kompressoren står i et rent rom (liten vits med slik maske om lufta inn til kompressoren er forurenset) og at trykklufta må renses i et pusteluftfilter nærmest mulig operatøren (deg). Om du skal være trygg finnes ingen snarveier når det gjelder isocyanater.

Du finner trykkluftdrevet maske f.eks. hos Norbond AS. De selger også pusteluftfilter og tilbehør.

Endret av Runex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte jeg kunne gi noen tips rundt isocyanater:

Det du nevner om 150 grader gjelder ved oppvarming av allerede herdet lakk eller plast. Det interessante for lakkereren er heller hva som finnes før herdingen er skjedd.

Isocyanater finnes i polyuretan lakk, lim, byggskum og støpemasser. Den reagerer med såkalte polyoler og danner polyuretan.

Isocyanater er selve herderen i alle polyuretanlakker (PU). Det er isocyanatene som sørger for binding mellom molekylene i lakken. Dessverre er isocyanater både allergi- og kreftfremkallende, og stoppes ikke i en vanlig kullfiltermaske. Det finnes spesielle filtre som fungerer i x antall timer før de må kastes (det er antall timer siden første gangs bruk som teller, ikke effektiv bruk i timer), men de koster mye i forhold til tiden de brukes.

Anbefaler kun trykkluftdrevet maske ved lakkering med PU-lakk. Pass på at kompressoren står i et rent rom (liten vits med slik maske om lufta inn til kompressoren er forurenset) og at trykklufta må renses i et pusteluftfilter nærmest mulig operatøren (deg). Om du skal være trygg finnes ingen snarveier når det gjelder isocyanater.

Du finner trykkluftdrevet maske f.eks. hos Norbond AS. De selger også pusteluftfilter og tilbehør.

Takker for oppklaringen!

Nå vet jo jeg fra før at friskluftmaske er den eneste garantien mot eksponering. Men jeg lakkerer kanskje til sammen 20 timer i året. Da bruker jeg Sundstrøm halvmaske med P1 partikkelfilter og A1 gassfilter. Sier du at dette er helt bortkasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig bedre å bruke en for dårlig maske enn ingen maske. Det er ingen tvil om at masken du bruker hjelper både mot gass (organiske løsemidler) og partikler. Den stopper derimot ikke isocyanater.

Spørsmålet blir hvor mye du syns helsa er verdt i forhold til prisen for nødvendig verneutstyr. Det skal ikke jeg legge meg borti for ditt vedkommende! (jeg har også brukt motorsag uten verneutstyr, men det blir liksom noe annet. Det går an å være litt forsiktig med saga når man mangler hjelm/vernebukse, men du kan jo ikke stå og holde pusten hele tiden mens du lakkerer heller...)

En viktig ting du bør være klar over: Et partikkelfilter merket P1 stopper bare 80% av partiklene, mens et merket P3 stopper 99,95%. Derfor skal du alltid bruke partikkelfilter P3 under lakkering (og sliping). P1 er etter min mening aldri smart å bruke, selv som ren støvmaske. Velg alltid minst P2 (FFP2), helst P3 (FFP3) også når det gjelder støvmaske. Disse koster litt mer, men lønner seg i lengden.

Nå er jeg faktisk ikke overbevist om at du bruker partikkelfilter P1. Dette fordi jeg mener Sundstrøm ikke leverer P1-filtre. Sikker på at du ikke bruker P3? Correct me if I'm wrong :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig bedre å bruke en for dårlig maske enn ingen maske. Det er ingen tvil om at masken du bruker hjelper både mot gass (organiske løsemidler) og partikler. Den stopper derimot ikke isocyanater.

Spørsmålet blir hvor mye du syns helsa er verdt i forhold til prisen for nødvendig verneutstyr. Det skal ikke jeg legge meg borti for ditt vedkommende! (jeg har også brukt motorsag uten verneutstyr, men det blir liksom noe annet. Det går an å være litt forsiktig med saga når man mangler hjelm/vernebukse, men du kan jo ikke stå og holde pusten hele tiden mens du lakkerer heller...)

En viktig ting du bør være klar over: Et partikkelfilter merket P1 stopper bare 80% av partiklene, mens et merket P3 stopper 99,95%. Derfor skal du alltid bruke partikkelfilter P3 under lakkering (og sliping). P1 er etter min mening aldri smart å bruke, selv som ren støvmaske. Velg alltid minst P2 (FFP2), helst P3 (FFP3) også når det gjelder støvmaske. Disse koster litt mer, men lønner seg i lengden.

Nå er jeg faktisk ikke overbevist om at du bruker partikkelfilter P1. Dette fordi jeg mener Sundstrøm ikke leverer P1-filtre. Sikker på at du ikke bruker P3? Correct me if I'm wrong :-)

Du har visst helt rett, det var jeg som rota. Jeg bruker denne maska med begge filtrene på når jeg lakkerer: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57482028

Han som solgte meg pistolen min på Nor Autolakk i Larvik kunne fortelle at det var det de fleste lakkererne han kjente til brukte, så da stola jeg på han i at det ville være bra nok for en hobbylakkerer som meg.

Jeg skulle veldig gjerne investert i friskluftmaske, men selv om den koster 2.000 trenger jeg da også en kompressor til rundt 12.000 for å levere luft nok til både maske og sprøyte samtidig, filter for pusteluft til 2-3.000, samt å betale en elektriker og en fyr med gravemaskin 20.000 for å legge 3-fas ut i garasjen min.

Pris/helse-diskusjonen blir jo i og for seg helt irrelevant dersom det er som du sier at denne maska med disse filtrene ikke er bra nok, selv for svært sjelden lakkering. Men grunnen til at jeg fortsetter å diskutere dette er ikke fordi jeg har noen god grunn til å mistro det du sier, men fordi sett utifra min bruk mener mange dette er godt nok. Samtidig vet jeg at det er mange som mener at lakkering kun kan gjøres av proffer i en lakkboks til 150.000 med trykkluftrenseanlegg til 12.000 og en kompressor til 35.000. Når man har tilgang på alt dette forstår jeg godt at man ikke gidder å bry seg med noe dårligere. Alt annet blir jo bortkasta tid sett i det perspektivet, og det hadde jeg kanskje ment selv også, hvis jeg var så heldig.

Nå sier ikke jeg at jeg tror du er sånn. Du vet helt tydelig hva du snakker om. Men som med all annen risiko, må man huske at det er nettopp en risiko, ikke en garanti. Og det er mye som er risikabelt. Jeg prøver bare å lære litt mer om hvor risikabelt det er å lakkere 20 timer spredd over ett år med god ventilasjon og en slik maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare visvass det meste i denna tråden...

Vi som lakker bruker som regel BARE sundstrøm masken...

Brukt sånn i 20 år snart, ( byttet Noen ganger da, for de som ville lage en diskusjon på det)

Om man lakker 20 timer i året, ja så er det noen av oss gjør på EN DAG innimellom, så jeg tror ikke du blir KOKO i hode av de 20 timene i året...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som selvfølgelig er en mulighet for oss som lakkerer innimellom er å kjøpe en dykkeflaske og en lang slange. Disse kan jo fylles med pusteluft på en hvilken som helst brannstasjon for 30 kroner. Flaske, slange og friskluftmaske kommer da tilsammen på rundt 4.500 kroner. Denne hadde gitt luft i minst en time kontinuerlig:

http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=22_44&products_id=655

Men så sjelden som jeg lakkerer, så tror jeg at en Sundström fortsatt holder bra nok, så lenge jeg er nøye med frisklufttilførsel i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider