Gå til innhold

HMS: friskluft maske og oljefri kompressor

Ranger emnet

audi20v

Anbefalte innlegg

Du har visst helt rett, det var jeg som rota. Jeg bruker denne maska med begge filtrene på når jeg lakkerer: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57482028

Han som solgte meg pistolen min på Nor Autolakk i Larvik kunne fortelle at det var det de fleste lakkererne han kjente til brukte, så da stola jeg på han i at det ville være bra nok for en hobbylakkerer som meg.

Jeg skulle veldig gjerne investert i friskluftmaske, men selv om den koster 2.000 trenger jeg da også en kompressor til rundt 12.000 for å levere luft nok til både maske og sprøyte samtidig, filter for pusteluft til 2-3.000, samt å betale en elektriker og en fyr med gravemaskin 20.000 for å legge 3-fas ut i garasjen min.

Pris/helse-diskusjonen blir jo i og for seg helt irrelevant dersom det er som du sier at denne maska med disse filtrene ikke er bra nok, selv for svært sjelden lakkering. Men grunnen til at jeg fortsetter å diskutere dette er ikke fordi jeg har noen god grunn til å mistro det du sier, men fordi sett utifra min bruk mener mange dette er godt nok. Samtidig vet jeg at det er mange som mener at lakkering kun kan gjøres av proffer i en lakkboks til 150.000 med trykkluftrenseanlegg til 12.000 og en kompressor til 35.000. Når man har tilgang på alt dette forstår jeg godt at man ikke gidder å bry seg med noe dårligere. Alt annet blir jo bortkasta tid sett i det perspektivet, og det hadde jeg kanskje ment selv også, hvis jeg var så heldig.

Nå sier ikke jeg at jeg tror du er sånn. Du vet helt tydelig hva du snakker om. Men som med all annen risiko, må man huske at det er nettopp en risiko, ikke en garanti. Og det er mye som er risikabelt. Jeg prøver bare å lære litt mer om hvor risikabelt det er å lakkere 20 timer spredd over ett år med god ventilasjon og en slik maske.

Dette er en helt typisk problemstilling når man skal velge sikkerhetsutstyr. Det utstyret som er garantert bra nok rent helsemessig drar med seg mye kostnader, mens det utstyret man har råd til (les halvmaske) ikke beskytter nok og representerer en risiko som man må/bør tenke over.

Nå er ikke jeg av den typen som mener at det eneste riktige er å investere titusener av kroner i åndedrettsvern og kompressor. Som du er inne på er dette litt overkill i din situasjon. Grunnen til at jeg prøver å skremme litt med isocyanater er at dette har vært en undervurdert risiko siden pu-lakk kom på markedet i 1960-årene.

Det vil alltid være noen som fnyser av de som anbefaler bruk av sikkerhetsutstyr. Noen mener sikkert det er tull å bruke bilbelte også. Som Bead-lock skriver blir man antakeligvis ikke koko i hodet av å bruke kun halvmaske ved lakkering en gang i blant. Det er jo ikke så rart, for halvmasken stopper jo det man blir koko i hodet av, nemlig løsemiddelgassen (så lenge man bruker et A1 eller A2-filter). Man blir ikke koko i hodet (eller løsemiddelskadd som det også heter) av isocyanater - man kan derimot utvikle allergi eller få kreft. Risikoen er selvfølgelig ikke veldig stor om du står 20 timer i året og lakkerer, men folk har ulik terskel for å utvikle allergi/sykdom. Om du spør arbeidstilsynet hva de har fokus på når det gjelder sprøytelakkering så kommer nok dessverre isocyanater høyt opp på lista. I oljeindustrien (Nordsjøen) er det i all hovedsak forbudt å bruke produkter som inneholder isocyanater. Kall det gjerne overdreven frykt, men det er jo noe å tenke over. For 30 år siden var det knapt noen som brukte maske i det hele tatt. Da var jo ingenting farlig. Senere har vi sett mange sørgelige resultater av det.

Til slutt vil jeg komme med ett konstruktivt forslag til overkommelig løsning som er godkjent ved lakkering med pu-lakk (som inneholder isocyanater). Det er et isocyanatfilter fra Sundström som heter SR315. Dette passer på SR90, 100 og 200 (Sundström anbefaler alltid helmaske SR200 pga. god beskyttelse av hud og øyne i tillegg til munn/nese). Filteret varer i 40 timer etter åpning av pakken. Det skal alltid kombineres med partikkelfilter SR510.

Dette er en dyr løsning for dem som lakkerer daglig, men aktuelt for dem som gjør en billakkering e.l. noen ganger i året. Filteret får du kjøpt her.

Les mer om aktuell beskyttelse her.

Håper min lange avhandling virket informerende. Det var det som var hensikten!

Endret av Runex
Lenke til kommentar
Del på andre sider