Gå til innhold

noen som har kjennskap til dette

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM det er en hobbybil, så skal du kjøre mange mil for å ta inn igjen kostnadene...

Å det tar endel arbeidstimer å få til slikt...

Å du vil vel at motoren skal fungere, bare surr å si at en ikke "trenger" effekten på topp...

 

OM det skulle være noen andre som kjører og gasser skikkelig, kan resultatet bli motor ras pga for lite bensin...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

275 er vell det som oppgitt til. En kjenning av meg hadde den på en heftig 440 Chrysler. Funka bra men tørka litt ut på toppen. Men hvor ofte tar en ut maks effekt av motoren på en bruksbil...

 

Olav

 

Blei vell litt misforstått dette med makseffekt. Klart at motren skal fungere på topp.

Hvor mange av bileiere som har skiftet forgasser har arbeidet med den for å få den optimalt??. Kjøpt en gasser som ikkje er for stor/ liten. Når det gjelder f.eks Holley skiftet PW og dyser. Carter/ Edelbrock nåler og dyser. Weber dyser, flotørventil, emulsjonsrør++ De fleste kjøper en gasser som oftest er for stor og setter den på! Tut og kjør syntes at dette funker bra, men ofte er grunnen til at det funker "bra" er at den gamle ikkje var i stryken men de får et bedre resultat som ikkje er optimalt.

Skal en sette gasseren opp skikkelig så krever det div dyser og nåler ev. PW.

Med Holley TB så sparer en dette siden en justerer med Pot.meter de som har brukt dette systemet er hverfall fornøyd.

 

Men i år 2008 så er det kansje ut med EFI og inn med gasser for Ola Normann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den greia der på en bruksbil, og hata det. Misforstå meg rett, jeg er tilhenger av EFI, men akkurat denne er for enkel/gammeldags til å være verdt bryet og kostnaden.

 

Den har ingen MAP-føler (trykk/vakum i innsug), og eneste måten den vurderer belastningen på motoren er med TPS (spjeldvinkel), som ganske enkelt er for lite. Fikk den aldri til å føles riktig både på delgass og fullgass, kun en av delene, og man blir fort lei av å skru på knottene. Lambdaføler for å kjøre closed loop er ekstrautstyr. Ikke har den IAC/tomgangs-styring heller.

 

Jeg ville styrt unna, og heller dratt til hoggeren og kjøpt meg et TBI-anlegg fra en van/sub eller noe. Mye bedre kjørbarhet og justeringsmuligheter i det. Skal det være noe mer seriøs effekt i motoren, turtall, overlading, osv ville jeg uansett ha satset på noe helt annet, med en dyse per sylinder, og ettermarkedshjerne.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dette har ikkje ale muligheter som ett anlegg med MAP men så krever ikkje denne pc og div annet for å justere. Men som et alternativ for de som ikje har inngående kjennskap til EFI eller gasser så er det et alternativ til gasser som må kalibreres/ justeres. Ditt problem med delgass har eg ikkje hørt om men eg sitte ikkje på hele vettet og erfaringene. Kjenner bare til 3 anlegg her i distriktet som funka bra. 440 tørka litt ut på topprn men den var altfor stor for Holley'n.

Closed loop can være en fordel men ikkje et must. det handler vel mest om tuning.

 

REF:Jeg ville styrt unna, og heller dratt til hoggeren og kjøpt meg et TBI-anlegg fra en van/sub eller noe. Mye bedre kjørbarhet og justeringsmuligheter i det. Skal det være noe mer seriøs effekt i motoren, turtall, overlading, osv ville jeg uansett ha satset på noe helt annet, med en dyse per sylinder, og ettermarkedshjerne.

 

Dette krever mye mer arbeid og anen kost.

 

Grunnen Lulle spør om dette er at han vurderer å handle EFI anlegg. En kjenning av meg har ett nytt anlegg overs fra rodbygget som tok helt av. Selger det for 5 lapper...som vi tilbød han!

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er da at det er nesten like mye styr å få dette justert rett, som det er for en forgasser. Jeg fulgte manualen til en prikk og med 4-gassmåleren på gamlejobben, sjekk/justering av spenning på TPS osv, men fikk alltid følelsen av å kjøre med en sluffen gasser. Mye eksperimentering, men aldri fornøyd med ytelse på høyere turtall OG kjørbarhet rundt i bygda samtidig. Justert for "vanlig bruk" var den helt grei, men flata ut og virket slapp ved fullt pådrag, og omvendt. For all del, er mulig jeg er mer kritisk enn andre, men jeg forventer meg EFI kjørbarhet av nettopp EFI, og det leverte ikke denne. Motoren var en helt standard truck 305, og jeg krangla med den i ca et halvt år før jeg slang på en Edelbrock forgasser, og ble mer fornøyd med det, som i seg selv er trist.

 

Jeg ønsker ikke å la én dårlig erfaring ødelegge for fyren, men det finnes vel alltid meninger som faller utenfor hva andre ønsker å høre.:well:

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt med diskusjonsforum for å høre andres meninger....

 

Olav

 

 

det var liksom dette jeg var ute etter.. Inj motorer har aldri ligget hjertet nermest, har fra begynnelsen bare hatt forgassermotor. meeen var int å prøve no nytt, Etter mye om og men tror jeg det blir gasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var liksom dette jeg var ute etter.. Inj motorer har aldri ligget hjertet nermest, har fra begynnelsen bare hatt forgassermotor. meeen var int å prøve no nytt, Etter mye om og men tror jeg det blir gasser..

 

Med det oppsettet på din motor kan du handle deg et TPI oppsett. det vil funke bra og har flere muligheter.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg hadde en forgasser på min 383 motor. Den eneste forgassermotor jeg har hatt. For å si det forsiktig å litt pent " for noe jæ--la dritt". På en motor med litt mer effekt en vanlig fikk jeg aldrig forgasseren å fungere tilfredstillende. Antingen var den for fet eller for mager. Jeg kjøpte en Autometer bredbandslambda for å forsøke justere den noelunde men.....nei.

 

Nå har jeg en Commander 950 tbi, det er faktisk relativt lett å justere mange muligheter og det er faktisk morsomt. Ingen sak å få motoren å gå slik du vill uansett belastning! Klarer opp til 525 hp.

 

Jeg føler at jeg har KONTROLL noe jeg aldrig hadde på forgasseren.

 

Men ikke tro at du sparer noe særlig med bensin. Jeg fikk justert forgasseren rimelig bra på hverdagskjøring å jeg sparer ikke noe særlig med tbi:en, men for en forskjell i respons!

 

Å motoren går så reint den kan å det kan jo hva bra i disse CO tider :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår