Sandvik951 Skrevet Juli 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2008 Har en bakvinge i glassfiber som er lakkert svart, kan se forsenkninger og ujevnheter på flatene. Hvordan kan dette sparkles ut for å få den 100% rett før neste lakkering ? Hvordan kan man finne ujevnhetene uten å lakkere den engang til ? Kom gjerne med forslag til sparkeltype og pusseverktøy ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Juli 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2008 Hei Morten Jeg bruker Plastic Paddings glassfibersparkel til grovsparkling og Car Systems sparkel til finsparkling. Disse fungerer bra. Har opplevd at Biltema-sparkel kan synke litt over tid. Til pussing/sliping bruker jeg en stor pussekloss. Skal du ha det helt plant så må du begynne med grovt papir først. Puss med finere etter hvert. Lurt å legge på flere lag med grunning og slipe disse mellom hvert lag før lakkering. For å sjekke om du har fått pusset det helt plant og fint er det lurt å legge et "guide coat"-lag og pusse ned dette for å sjekke at alle ujevnheter er tatt. Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Juli 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2008 Jeg bruker Plastic Paddings glassfibersparkel til grovsparkling og Car Systems sparkel til finsparkling. Disse fungerer bra. Til pussing/sliping bruker jeg en stor pussekloss. Skal du ha det helt plant så må du begynne med grovt papir først. Puss med finere etter hvert. Lurt å legge på flere lag med grunning før lakkering. For å sjekke om du har fått pusset det helt plant og fint er det lurt å legge et "guide coat" lag og pusse ned dette for å sjekke at alle ujevnheter er tatt. Siste avsnittet der er jeg veldig enig i. Ser veldig lett ugjevnheter. Det øvrige kan jeg ikke kommentere da jeg ikke har prøvd produktene du nevner Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Juli 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2008 Guide-Coat er et tynt lag man legger på området du har pusset for å se om alt er pusset ned. Jeg bruker et sort pulver som er beregnet til det, men du kan også bruke et veldig tynt lakk-lag. Feks. hvis grunningen du bruker er lys, så legger du på et tynt lag med sort farge på toppen. Når du pusser med kloss, så vil du fort se om det er noen ugjevnheter igjen. Hvis det er noen områder som er ugjevne og ikke er pusset helt ned, vil de fremtre som lyse flater. Så er det bare å fortsette å pusse med kloss til alt det sorte er borte. Da bør den være plan og fin. Uten guide-coat laget er det nesten umulig å føle seg frem til det er helt plant. Hvis vingen er litt sånn bølgete pga. mønsteret fra glassfiberen, er det mulig du må legge på et tynt lag med fin-sparket før grunning. Ellers er det lurt med flere lag grunning, og helst ta det over noen dager slik at grunningen får satt seg skikkelig. (Den synker alltid litt etter at den har herdet). Lykke til! Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.