Gå til innhold

Hvordan å legge kabler? sub, forsterker, batteri og spiller

Ranger emnet

Andreas18

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på følgende:

- kan jeg, - med uten erfaring og utdannelse til å legge kabler i bil, gjøre dette selv? ( lovlig:P? )

- hvordan skal man gjøre dette? er det spesielle hensyn jeg bør ta?

Jeg har nå kjøpt: 2 stk 13" sub og monoblokk (focal), spiller (pioneer), og kabler (strøm og gnd 50mm2) ink sikring (200/300 amp) som jeg trenger for at dette skal funke bra. (håper jeg :P)

Håper at en kan hjelpe meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt teknisk anlagt, og vet hva som er pluss, og hva som er jord, så kan du klare dette selv ja, men det beste er vel kanskje å få litt assistanse av noen som kan det...

Jordingen tar du så kort du kan, men den MÅ ha skikkelig kontakt med chassi, så den pleier jeg å sveise et feste til, i gulvet baki.

Så legger du phonokabelen på motsatt side av bilen (i forhold til plusskabelen). De aller fleste phonokabler har en tynn enkel leder i midten, som du kan bruke til remote.

Når alt er koblet opp, så setter du i sikkringen ved batteriet, ALDRI koble noe så lenge det er strøm på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som meg, les litt på bilstereo delen her på bilforumet og lær deg f.eks. hva de forskjellige ledningene fra CD-spiller er, så prøver du selv ;) jeg klarte å bygge ett greit anlegg i min mercedes uten noe erfaring, hadde bare lest litt :D

ett lite tips er å legge strømkabel til forsterker i ene siden av bilen og signalkabel på den andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt teknisk anlagt, og vet hva som er pluss, og hva som er jord, så kan du klare dette selv ja, men det beste er vel kanskje å få litt assistanse av noen som kan det...

Jordingen tar du så kort du kan, men den MÅ ha skikkelig kontakt med chassi, så den pleier jeg å sveise et feste til, i gulvet baki.

Så legger du phonokabelen på motsatt side av bilen (i forhold til plusskabelen). De aller fleste phonokabler har en tynn enkel leder i midten, som du kan bruke til remote.

Når alt er koblet opp, så setter du i sikkringen ved batteriet, ALDRI koble noe så lenge det er strøm på det ;)

Bør ikke bruke den enkeltlederen som er med på kablene orginalt. de er for tynne. teip en 1,5mm2 sammen med strømkabel eller phonokabel å ruk den som remote.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett lite tips er å legge strømkabel til forsterker i ene siden av bilen og signalkabel på den andre ;)

Og da er det selvsagt fordelaktig å legge strøm på den side som det vil gi kortest "vei". Altså på den siden av bilen hvor batteriet står og det er muligheter for gjennomføring av kabelen gjennom turpedoveggen (veggen mellom motor og dashbordet).

Lykke til!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke bruke den enkeltlederen som er med på kablene orginalt. de er for tynne. teip en 1,5mm2 sammen med strømkabel eller phonokabel å ruk den som remote.

Da ville jeg lagt den sammen med strømkabelen..

Ikke det at den drar med seg så mye grums siden det er så lav spenning, men bare for å gjøre det cleant! :D

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her har vi en med erfaring skjønner jeg.... Ledningen i signalkabelen er ikke for tynn i det hele tatt... Hvor mye strøm tror du det går gjennom den da? LOL....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her har vi en med erfaring skjønner jeg.... Ledningen i signalkabelen er ikke for tynn i det hele tatt... Hvor mye strøm tror du det går gjennom den da? LOL....
Må da gjerne bruke 1,5mm2 til remote for min del, men da håper jeg han bruker 20mm2 høyttalerkabler til dørhøyttalerne og 70mm2 til subwooferne, så ting står litt i forhold til hverandre. ;) Og tverrsnittet til forsterkerkablene tør jeg nesten ikke tenke på...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da gjerne bruke 1,5mm2 til remote for min del, men da håper jeg han bruker 20mm2 høyttalerkabler til dørhøyttalerne og 70mm2 til subwooferne, så ting står litt i forhold til hverandre. ;) Og tverrsnittet til forsterkerkablene tør jeg nesten ikke tenke på...

Hm... Okei, nå ble jeg litt i tvil på om jeg bør skaffe en ekstra remote som er tykkere enn å bruke den som er i signalkablen x/

I såfall; bør jeg bruke da en spesifikk tykkelse på den, siden du nevner så høye tykkelser på strøm og høytalerkablene:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det transmedia sa var kødd..
Eller ironi for å bruke et mer prosaisk uttrykk... ;) glemte nok en smiley av et eller annet slag der ja, var mer en intern digresjon til cossie/bora2000...

For ordens skyld, spiller liten rolle med tverrsnittet på Remote-kabelen; man tager hva man haver. 0,75mm2 holder lenge. Den som eventuelt sitter i/mellom signalkabelene holder også lenge.

Kjøp TC og klamr den under bilen på kanalen. Husk å kjøp med borr og gule plugger (TCP) og når du handler.. Er forresten 5.5mm borr du må bruke
Hmmm... føler kanskje gutten skal få begynne med litt mer basis-montering? Her snakker du forresten om Pluss-kabelen, om trådstarter er i tvil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider