Gå til innhold

Mattis sitt 142 prosjekt

Ranger emnet

Mattis

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig begynt på et 142 prosjekt.

Jeg kjøpte en "dødsgrå" 69mod 142 i vinter en gang, bilen er fin å se på og klin orginal men det er mye rust/dårlig rustsveising så den blir å fungere som delebil til min andre 142.

Den andre 142en min er også en 69mod, den er blå men har en gang i tiden vært senneps-gul, litt rust i hekken (hjulbuer og reservehjulsbrønner) denne bilen ribbes i disse dager.

Begge bilene kommer til å bli en bra en.

Planen er: Grå med rødt interiør, B20B (har nye gassere), lav,og bredda 17" stålfelger med kromma senterkapsler

Jeg skal prøve å få lagt ut bilder senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som jeg skrev tidligere så ser den gråe fin ut, men ikke la dere lure den er så opprusta i chassiet samt masse dårlig jukse-sveising at den blir donorbil for den andre.

Vet noen om man får kjøpt låsesett/nye dørlåser noen steder? forrige eier hadd MALT over de som står på den gråe, og den blåe hadde ikke nøkler.

Hva synes folket? Jeg må også legge til at disse to bilene har kostet meg svimlende 4500,- for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset løsrust i hele dag, selv om gulvet så jæ..li ut så er det forbløffene lite "farlig" rust, må bytte plåten rundt ene dreneringshullet og sveise 2 bittesmå hull i gulvet. Forrige eier hadde gjort et forsøk på å bytte begge hjulbuene, dette må gjøres på nytt.

Jeg trur jeg bredder innersjærmene også når jeg begynner med rustsveisingen, hvis 140en er lik 240 så er det kanskje en fordel med tanke på subbing og sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen klister å greier ;)

Mekonomen skaffer visse karossori deler ;)

Delene kommer jo egentlig fra veng da, så alle som har veng som forhandler:)Gå inn på veng.no, så finner du artikkelnr, ringer nærmeste mekonomen og bestiller hvis ikke de har inne da :)

lykke til med fin volvo :)

sykt tøffe biler:)

Mvh

Jørgen

ps. når du begynner å skru 140, finner du ut at det er mye forskjell fra 240 ;)

Ja han jeg kjøpte den hos driver et mekonomen verksted og han klistrer disse j.vla klistremærkene på alt av gamle biler han har (ikke kundebiler da). Siden den gamle panservogna var så oppråttna så har jeg ikke brydd meg om å ta det av.

Jeg visste ikke mekonomen hadde rust-deler :thumb

Har fundert i lengre tid på å skaffe meg veteranbil, så når jeg fikk høre om den gråe ble det handel tvært, min sjef hadde den blåe stående. Og man trives best med gammel volvo, har en 240 turbo som bruksbil

Ja det er vel bare koffertlokket og et par vinduer som var like på 240 og 140. Det jeg tenkte på i min 240 referanse var: plassen i de bakre hjulhus, for det er jo ikke akkurat god plass baki der. Planen er jo å få denne 142en 5-7cm lavere (hvis det lar seg gjøre uten å bruke black&decker enveisjusterbart senkesett) ,og kanskje få skvist noe sånnt som 9" felger innunder sjermene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRImage.jpg

Fikk desverre ikke bestillt felger i dag for min lokale dekk/felg pusher var stengt, men i morgen er nok en dag med nye muligheter.

Dagen i dag har blitt brukt til storrydding hos sjåen mekaniske. Det trengtes virkelig!!

Får man enda tak i kromlisten rundt baklyktene og nummerskiltbelysnings-holderen? Bilen skal jo bli orginal-fin bortsett fra høyde og hjul.

Jeg lurer også på om den radioen som står i den gråe er den orginale? Den fungerer jo enda så man skulle jo nesten tru det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bestillt rust-deler for nesten to tusen kroner. Jeg gleder meg til å få sveist den opp så man kan lakke den inni ihvertfall.

Felgene er fremdeles ikke bestillt, min lokale felg pusher fant ikke felgene i katalogene sine. Men jeg vet de finnes hos ettellerannet norsk firma jeg må bare finne dem igjen.

Har noen en genial metode på fjerning av tektyl/body skydd? Jeg trur jeg skal få fjerna det som er på den å tektylere den opp på nytt.

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg den siden som selger 17" plåtfelger. De koster svimlende 3630,- :D

Ellers har jeg bare skrapt tectyl/ vasket med white sprit under bilen, henta ei ny frontrute har jeg å.

Håper det kommer noen deler snart så man faktisk får gjort noe.

Men er det Noen som vet om den radioen det er bilde av lenger opp i tråden er den orginale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider