Gå til innhold

MONOBLOCKA TOK FYR! hyyyyyyyl

Ranger emnet

Einart

Anbefalte innlegg

heisann, kjøpte en brukt Ma audio hk401sx monoblock en gang...har vert inne på reprasjon før av forige eiger,og har en eg kjøpte ny en gang i senere tid,aldri vert noen problem med den, har tilsammen 4 forsterkere baki, 2 monoblocker 2stk 12"subber,og har funka lenge,, plutsli i dag tok den ene monoblocka fyr, og hele bilen røyk å kjo og hei baki og inni bilen, ka kan dette ha seg egentli? testa anlegget litt etterpå eg hadde tatt ut monoblocka som tok fyr etter eg kutta strømkablene som gikk inn i den,og alt funka HELT fint.. begge monoblockene + en 4 kanaler var kobla på en 8f soundstream kondensator,mens 2kanaleren var kobla på batteri (har ett batteri baki og ett forran) kondensatoren har hatt litt fukt i seg før og har hatt litt fukt på den sia under plata monoblocka sto..men den står lopprett. er dette noe som går ann å reparere?? 3stk 30amp sikringer på monoblocka har ikke rykt engang!.. skal legge ut bilde av innmaten på monoblocka etter hvert. takker masse for hjelp:)

monoblocka.jpg

innmaten

innmaten.jpg

:S

innmaten2.jpg

her brann det

innmaten3.jpg

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, aner ikkje kossn dette gikk,,hmmm har 200amp sikring fra bakerste batteri som går innpå kondensatoren...men har ikkje tenkt på å hatt sikring fra kondensator til monoblockene:S men rart at det var bare ene monoblocka som tok fyr, og ikkje den andre eller 4 kanalere, :S hmmmmm...

spilte ganske på ganske lavt volum og når det skjedde..

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ,ble jo overforgifta inni bilen av røyken og stanker som fanken,,,trur eg skal sette på en sikring på den andre i mellom tia for å være sikker,,enten så er det monoblocka som har feila noe eller kondensatoren kansje...utgangene på den inni der kansje som feiler noe? hmmm... er en kondensator med mangen utganger som ligner på en liten forsterker og ikkje sånn typisk rund cube..hmmm..

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist ikkje forsterkeren går ann å få reparert blir det brukt som dele forsterker eller til pynt og kjøper heller en ny:S hehe

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200amp sikring?

Og du ble "overforgifta"?

Tror det er flaks det bare var forsterkern som tok fyr jeg.. hvis du har såpass innsikt i elektronikk! :P

hehe:P neida ble ikke overforgifta men fy for en stank,vondt i skallen å kjo og hei, ja nei sikkert bare noe som har feila forsterkeren ,for har blitt bytta noen resistorer før eller ka det heter av forige eier..men da var det dynamoen som klikka helt og forsterkeren fikk for lite volt ellernoe...hmmmm

ja har 150amp sikkring (vanli) fremme med batteri, 200amp automatsikring før bakerste batteri, 200amp automatsikring fra bakerste batteri til kondisatoren, og 3 stk 30 amp som står i monoblocka...men alle er like hele:S

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten når eg fikk kutta av + og - kablene til forsterkeren som vist på bilde slutta det og brann..så virka som plussen låg borti karosseriet på forsterkeren innvendig og lagde fyr men hmm jaja vet ikke heilt

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kobla mye anlegg før , har aldri skjedd dette før og aldri hatt problem med anlegg som eg har eid før..hmm

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler egentli på at det har vert fukt og som har komt inni forsterkeren...alt annent er tørt som jeg har studert vertfall...hmm..

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan nok bare gi opp å reparere denne. den er brent for mye til at det kan reddes.. tviler på at det er så mye du kan bruke deler av også. en kompis av meg hadde nesten samme problem nå for litt siden, med en annen forsterker.. det var bare effekttransistorene og noen motstander som hadde gått fyken.. driver å fikser denne for han nå.. har bytta motstander og rensa kortet. venter bare på transistorene... som oftest når forsterkere ryker er det dette som er problemet.. koster alt fra 1500kr og oppåver (avhengig av forsterker) å reparere dette hos folk som driver med dette. totalt for alle delene jeg bruker for å fikse dette så kommer det seg på 300kr:) det er verdt det når ampen koster 2000kr mener nå jeg..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider