Gå til innhold

MONOBLOCKA TOK FYR! hyyyyyyyl

Ranger emnet


Einart

Anbefalte innlegg

Hvis du har 150amp ved batteriet i motor-rommet, så trenger du IKKE en 200amp FØR batteri baki bilen, den setter det ETTER batteriet baki ;)

 

De finnes de som KAN koble, og de som TROR de kan koble... Tro kan man gjøre i kirken... Du har hatt flaks ;)

 

grunnen til eg sette 200amp før bakerste batteri og var pga en kompis nevte det til meg...hmm.. :wonder:

 

ja har 200amp etter bakerste batteri og ja, automatsikringer..blir vell til å kjøpe ett par til sikkringer som eg kan ha før monoblockene,,,for å være på den sikre siden..

 

men har blitt bytta flere transistirer før på den monoblocka,og virker som at dem har gått heite igjen og bynte å brenne men ja vet ikke sikkert helt :wonder: det eg har en liten misstankelse om er at når eg var på campingen i helga på sånn contry treff (HAHA) men uansett ja. da spillte eg ganske lenge med bilen både på og av, og volten gikk helt ned i 9.9volt:S flere ganger,,,og den monoblocka som brant har altid hatt litt mindre volt på seg en den andre like jeg har...kan ikke det være derfor den bynte å ryke etter hvert? hmmm kom foresten ett jevli smell i subben og akkurat da det skjedde,,vet ikke helt om subbene kan skade forsterkerene heller vist subbene ikkje er helt som dei skal..? pga dei subbene eg har nå kjøpte eg billig av en fyr, ene subben lager litt knikkelyder og den andre subben tar spolen litt borti membranen så virker som dei er skjeive begge to etter forrige eier hadde fått billiyardkuler borti subbene:O hahaha

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan nok bare gi opp å reparere denne. den er brent for mye til at det kan reddes.. tviler på at det er så mye du kan bruke deler av også. en kompis av meg hadde nesten samme problem nå for litt siden, med en annen forsterker.. det var bare effekttransistorene og noen motstander som hadde gått fyken.. driver å fikser denne for han nå.. har bytta motstander og rensa kortet. venter bare på transistorene... som oftest når forsterkere ryker er det dette som er problemet.. koster alt fra 1500kr og oppåver (avhengig av forsterker) å reparere dette hos folk som driver med dette. totalt for alle delene jeg bruker for å fikse dette så kommer det seg på 300kr:) det er verdt det når ampen koster 2000kr mener nå jeg..

 

ja transistorer har blitt bytta på denne blocka før,, så kansje disse som har gått heite osv? den andre eg kjøpte kosta 4000kr ny og aldri vert noe problem med..,og denne som brant kjøpte eg brukt for 1500kr..men men skal høre med han eg kjøpte den andre monoblocka med ny,han reparerer og...men sånn som på bildene viser så kansje det er mye svart sot som skjuler og..men selve kortet såg da ganske brent ut,,men men

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point EXACTLY!

 

Og etter hva vi kan lese videre her har han hatt riiiimelig flax!

 

rimeli flax sier dere...ka mer kunne skjedd da egentli? hmmm :wonder: nå ble jeg nyskjerrig:P

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå att du har hatt flax at det har gått bra så langt..

Det er vel strengt tatt ingen grenser for hvor ille hvasomhelst kan gå?

Heeelt uavhengig av dette eksemplet du bretter fram..

 

Mitt tips er å lese deg fram til dette temaet her og strekke opp anlegget ditt fra begynnelsen av..

Du trenger feks ikke kjøpe deg enda flere 200amp sikringer, automatiske eller ikke, det ville ikke rettet på noesomhelst med mindre du planlegger ett lyn nedslag eller noe lignende..

 

For å bare si det med en gang da, så du slipper å spørre!

Det er ikke noe braggingrights på å ha sikringer med høyt ampèr tall.. da faller hele poenget bort!

Det er en grunn til at forsterkere flest har rundt 30amp sikringer montert fra fabrikken av..

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå att du har hatt flax at det har gått bra så langt..

Det er vel strengt tatt ingen grenser for hvor ille hvasomhelst kan gå?

Heeelt uavhengig av dette eksemplet du bretter fram..

 

Mitt tips er å lese deg fram til dette temaet her og strekke opp anlegget ditt fra begynnelsen av..

Du trenger feks ikke kjøpe deg enda flere 200amp sikringer, automatiske eller ikke, det ville ikke rettet på noesomhelst med mindre du planlegger ett lyn nedslag eller noe lignende..

 

For å bare si det med en gang da, så du slipper å spørre!

Det er ikke noe braggingrights på å ha sikringer med høyt ampèr tall.. da faller hele poenget bort!

Det er en grunn til at forsterkere flest har rundt 30amp sikringer montert fra fabrikken av..

 

jah, nei men skal ta å skjekke ut litt ka som kan har skjedd,,forsterkeren har stått veldig nært batteriet baki og:S kan det ha noe og si? men har testa anlegget etter på og alt funker som det skal,men tørr eg å spille så mye mer, hmmm,,

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være at forsterkeren har fått for lite volt i seg foresten? for lite strøm?` neste blir vertall en 200amp dynamo og lage til fester til den og to gel batterier for å få nok med strøm og lading isteden for det drite eg har nå:S

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min eneste utdannelse som brannmann diverse Hollywood-filmer, noe som riktignok holder lenge i en del sammenhenger, men ser da ut som arnestedet er inni forsterkeren?

innmaten3.jpg

 

Og da er det vel ikke umidddelbart noen grunn til at eksterne sikringer skal ryke? Selvom en forsterker brenner, betyr vel ikke det nødvendigvis at den kortslutter strømmen eller at den trekker mer enn 200A eller hva det nå var den sikringen var på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 Dajms går mer på denne:

ene subben lager litt knikkelyder og den andre subben tar spolen litt borti membranen (magneten du mener? min anm.)
... defekt svingspoletråd med påfølgende impedans ned mot 0 ohm med kortslutning av utgang som smeller tilbake til transistorene.... dette greier Matador på forumet å bedømme bedre enn de fleste her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å lese deg fram til dette temaet her og strekke opp anlegget ditt fra begynnelsen av..

Du trenger feks ikke kjøpe deg enda flere 200amp sikringer, automatiske eller ikke, det ville ikke rettet på noesomhelst med mindre du planlegger ett lyn nedslag eller noe lignende..

..

Denne forsterkeren som brant opp har interne sikringer, det er derfor både unødvendig..

Sikringen foran i motorrommet er der for å SIKRE KABELEN, ikke forsterkerene. (så brett opp ermene og les litt mer om temaet)

 

Den tidligere reperasjonen er nok hovedårsaken til dette, og i tillegg kan fukt ha være årsaken til at det startet.

 

Når man har ett batteri foran og ett bak bør det sitte en sikring som sikrer kabelen i begge ender mellom batteriene. Dette med tanke på en eventuell kollisjon osv hvor kabler kan komme i kontakt med karosseri og forårsake brann.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 Dajms går mer på denne:

... defekt svingspoletråd med påfølgende impedans ned mot 0 ohm med kortslutning av utgang som smeller tilbake til transistorene.... dette greier Matador på forumet å bedømme bedre enn de fleste her.

 

ja kortslutning er ingen god start hvertfall :D

 

og som du nevnte om sikringen, når ikke forsterkerens interne sikringer ryker så ryker hvertfall ikke de sikringene som er på kabelen..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 Dajms går mer på denne:

... defekt svingspoletråd med påfølgende impedans ned mot 0 ohm med kortslutning av utgang som smeller tilbake til transistorene.... dette greier Matador på forumet å bedømme bedre enn de fleste her.

 

ja mente magnetene selfølgeli;) ja kan godt hende att det som har skjedd:S

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forsterkeren som brant opp har interne sikringer, det er derfor både unødvendig..

Sikringen foran i motorrommet er der for å SIKRE KABELEN, ikke forsterkerene. (så brett opp ermene og les litt mer om temaet)

 

Den tidligere reperasjonen er nok hovedårsaken til dette, og i tillegg kan fukt ha være årsaken til at det startet.

 

Når man har ett batteri foran og ett bak bør det sitte en sikring som sikrer kabelen i begge ender mellom batteriene. Dette med tanke på en eventuell kollisjon osv hvor kabler kan komme i kontakt med karosseri og forårsake brann.

 

ja det er det eg tenker på og;) og har koblet opp sånn.

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår