Gå til innhold

"Radiobil..." (politiradio)

Ranger emnet

Knutz

Anbefalte innlegg

Dere preiker av og til om politiradio og jeg har politi/radioteknikk som hobby, så da tenkte jeg at jeg kunne dele dette med dere.

bil1.JPG

bil2.JPG

bil3.JPG

I bilen har jeg èn stk UBC 780xlt og en stk UBC 760XLT.

I teorien er det èn antenne for mye, men tester ut en for øyeblikket :)

Som dere fleste liker jeg å kjøre bil, men samtidig liker jeg litt underholdning :D

PS: blir 1000 ganger bedre å lytte til scanneren med god antenne.

.:: Knutz ::.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er prisen på en helt grei politiradio man kan ha i bilen a?(montering i bil, ikke håndholt)

Eneste kriterier er at man må kunne høre på politiet, og samtidig kunne sende ut på andre frekvenser.. (kjekt å bruker hvis man kjører flere sammen, dyrt med mobil)

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for vanlige scannere, så vil jeg anbefale http://www.dittvalg.no

skal du ha utstyr å sende med, så kan du ta en kikk på http://www.permo.no.

For å sende må du ha lisens, ellers kan jeg anbefale lisensfrie radioer.

Walkie-Talkie/CB radio: Den gode gamle FM 27mhz 4 watt

PMR 446 radio. Håndholdt sak man får tak i overalt til en billig penge. Veldig begrenset rekkevidde. /UHF radio. 500mW sendereffekt)

PMR444, samme som 446, men to MHZ lavere.

Sender dere på ulovlige frekvenser, så vil dere nok få NPT på nakken med deres VANer som har ca 20 antenner på taket. (peilebil/støykontrollen)

hvis du er interessert i å bli radioamatør kan du ta turen innom http://www.nrrl.no. Skaff deg lisens slik at du kan sende lovlig!

Å bryte inn på et samband er meget kritisk (Skal ikke nevne nick her, men er jo allerede en blandt oss som har prøvd dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke nevne nick nei :D

Pappa har en sånn walkie-talkie som kan sende og motta på så og si alle frekvenser (laaang rekkevidde) og han har ikke noen lisens greier.....:rolleyes:

er en sånn jeg har lyst på, bare at jeg vil ha en til å montere i bil...

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje han har en jaktradio?

Eller kanskje han jobber i indrustri der han trenger å bruke radio?

For lisens må du ha uansett. Så for din og andre sin del burde du tenke deg om noen ganger før du sender på en frekvens.

når du mener laaaangt. Hvor langt? VHF (som politi/brann ++) bruker rekker kun så langt sikten rekker. Det samme gjelder UHF.

Går man ned i frekvens. Ned på HF båndene kan man nå verden rundt :)

PMR446 radio kan være kjekt å ha hvis dere er en gjeng som er ute å råner. Lett å holde kontakten da :) Grisebillig er dem òg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jaktradio.. Rekker vel rundt 4-6mil tror jeg....

Men fant ingen politi scanner på dittvalg.no som kan monteres i bil, untatt en til 4000kr ca.. og det blir for dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

ser http://www.moltebergs.no/ har en UBC 760xlt til en litt bedre pris. Fra bildene mine, så ser du en UBC 780 som står under spilleren og en 760xlt som står helt til venstre i bilen.

760xlt er en vel kurrant scanner, men ikke så rask tom 780xlten + du har en million andre funksjoner på 780xlt (er veldig få som har brukt for alt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danita er en typisk god gammeldags Walkie-Talkie.

Den kjører på 27mhz, en lav frekvens. Jo lavere frekvens, jo lengre antenne må man ha for å oppnå lange rekkevidder.

med så lave frekvenser, så kan radioforhold ha en del å si. Kan sammenliknes med at på gode dager, så får du f.eks inn Dansk P4 på radioen din. Med en slik 27mhz radio kan man den ene dagen nå 3000km, mens en annen dag rekker man ikke lengre enn man kan se.

Problemet med 27mhz er at det er mange italienere som koser seg med disse radioene og de sender med mer enn de 4 watta vi har lov til i norge (de liker helst 1000w +++)

Hvis du kan låne en slik radio, så ville jeg testa litt før jeg hadde kjøpt.

Når det gjelder PMR446 radioer, så er dette kortdistanseradioer som er lisensfrie akkurat som PR 27mhz radioen som nevt tidligere. PMR radioene ligger på 446mhz (UHF) og rekker så langt man ser. Disse radioene sender med 0,5 watt. Funker veldig fint i råneparader osv (rundt i sentrum++)

Har en kamerat som bor 500m unna. han preiker jeg med over en slik radio. Vanlig rekkevidde er fra 100m til 3000m.

I sommer snakket jeg med en svenske som var ca 140-150km fra meg, så de kan nå langt på gode dager de og :)

PMR446 er billig og greit. 200-300kr pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Knutz

Dere preiker av og til om politiradio og jeg har politi/radioteknikk som hobby, så da tenkte jeg at jeg kunne dele dette med dere.

I bilen har jeg èn stk UBC 780xlt og en stk UBC 760XLT.

I teorien er det èn antenne for mye, men tester ut en for øyeblikket :)

Som dere fleste liker jeg å kjøre bil, men samtidig liker jeg litt underholdning :D

PS: blir 1000 ganger bedre å lytte til scanneren med god antenne.

Hvorfor har du to scannere i bilen? har du hatt problemer med polisen? det er jo ikke lov å ha scannere i bilen så vidt jeg hvet....

hørt at man får rundt 2000 i bot får å ha disse scannerne i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først en liten ting.

PR-27, Me2you og PMR 446, det er radioer man kan sende og motta med, men de sender på forskjellig frekvensområde:

PR-27 = sender på 27mhz, max 4w (som er lovlig i norge)

Me2you = også kalt PMR 444. Sender på 444mhz. 0,5 watt

PMR446 = sender på 446mhz, 0,5w.

Kan jo fortelle at jeg også har to radioer inne. Er mer praktisk slik pga ved f.eks en ulykke så har AMK oppe et aksjonssamband som holder frekvensen opptatt og da vil ikke radioen scanne videre. Man kan bruke PRIority knappen på scanneren, men syntes den er slitsom i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke bestille inn et stort parti av den PMR446 a?

Hvis f.eks 50-60stk på forumet vil ha en, så får vi vel en grei pris vil jeg tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men først ville jeg ha reist til f.eks el-kjøp og kjøpt et sett med radioer for å teste. Disse er billig uansett.

Jeg anbefaler å teste pga de er begrenset rekkevidde på disse radioene under vanlige forhold.

søk litt rundt på nettet etter PMR 446, så kan du lese litt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider