Gå til innhold

Rensing av åpent luftfilter

Ranger emnet


Gooner87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et par spørsmål angående luftfilter.

 

Da jeg kjøpte bilen min for ca. 3 måneder siden fikk jeg beskjed av tidligere eier at jeg må rense/skifte luftfilteret snart. Nå er det på tide å få gjort noe med dette.

 

1. Jeg har singelcone green luftfilter. Lønner det seg å rense det? Har lest et par poster her inne på forumet der det blir skrevet at man ikke får noe bra resultat og derfor burde man heller kjøpe et nytt luftfilter.

2. Hva er forskjellen på alle disse typene?(single cone,twin cone, powerflow, forced air, direkte air osv)? og hvilken av dem ville ha passet bilen min best, jeg har en peugeot 206 xs 2001 mod. med 110Hk.

3. Hvilket merke er best Green, K&N?

 

Med det filteret jeg har nå merker jeg bedre respons og grom lyd.

 

Noen som kunne svart meg på dette, hadde vært veldig takknemlig.

 

På forhånd Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk å lage skikkelig tittel neste gang du poster noe.. ;) Fikset det for deg denne gangen.

Ja, det lønner seg å rense disse luftfiltrene! Du må faktisk rense det ca en gang i halvåret. Du får kjøpt egne rensevæsker til filtrene, men det funker også å bruke zalo eller avfetting.

Husk at du må bruke egnet olje som du dusjer lett på filteret etter rens+tørk! (Fåes også kjøpt fra fabrikaten)

 

Jeg har hatt to biler nå med greenfilter og er strålende fornøyd!

 

K&N er like bra, men dyrere :)

 

Bilde fra da jeg renset mitt:

 

IMG_0015.jpg

 

IMG_0014.jpg

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får kjøpt det der du får kjøpt filter, men tror jeg heller hadde brukt zalo, har en bekjent som sier rensemiddelet til green lukter zalovann. har green på min bil og er fornøyd tror ikke det er noe forskjell på green og KN, annet enn fargen og prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt jeg. Her er det "Fres" sier man skal gjøre, og han stoler jeg på. :)

 

Ta slik såpe som K&N og Green selger og ta 1/6 del av såpen (sterk) i en 10l bøtte med vann, putt hånden din inn i filteret, rør filteret neddi bøtta, pass på at det møkkete vannet skvulper neddi, gjør det det kan du likegodt kaste det.

Gjenta prosessen til vannet nesten ikke har lenger møkk i seg,

deretter ris filteret hardt og sett det til lufttørking, vanligvis tørt etter 1 time eller 2.

 

All annen rensing av åpne luftfiltere fører til at fibrene i papiret i filteret brytes ned og det ikke renser like godt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på torshov bilrekvisita og kjøpt rensesett til green luftfilter

 

Vaskanvisning av GREEN luftfilter:

 

1. Ta ut filteret.

2. Blås rent filteret forsiktig.(15-20cm fra filteret)

3. Fukt filteret med GREEN CLEANER.

5. Skyll filteret med varmt vann. Først på insiden deretter på utsiden.

6. Rist filteret godt.

7. Tørk filteret i romtemperatur.Ikke bruk noen varmekilder. Dette tar ca. 4 timer.

8. Spray inn filteret med GREEN FILTER OIL så du ser at filteret har olje overalt.(Innvendig og utvendig).

9. Sett tilbake filteret.

 

Blir dette riktig, eller burde jeg gjøre det annerledes.

 

 

Da jeg var på torshov bilrekvista viste han som jobber der meg et annet filter. Det var et filter med sølvfarget boks/kabinett rundt filteret. Han mente at det var bedre enn et vanlig åpent filter. Men det kreves litt "ombygging", men alt utstyr følger med. Kostet fra 1400kr og oppover. Er det noe vits i å investere i det?

 

Alle selgere skal jo alltid prøve å proppe på deg noe som er "bedre". Jeg sa at jeg skulle tenkte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva slags filter han mente, men jeg ville holdt meg til et merkefilter, uten tvil. Det du kan investere i senere, er et varmeskjold eller "power blanket" som de også kalles. Slags varmehindrende teppe som du legger rundt filteret slik at det ikke drar til seg varmluft. Du kan også kjøpe bendbar aluslange som du kan føre ned ved tåkelyktene, slik at filteret får kald luft :)

 

Det med at man ikke skal bruke varmekilder til å tørke filteret, kan tas med en klype salt. Jeg har brukt hårføner stort sett, når det ikke kan stå ute i sola på terrassen :)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg det litt bedre. har null peilig på dette. hvordan fester du det røret. Etter å ha sett i min egen bil, ser jeg at det er radiatorvifte der. hvordan gjør jeg det da?

 

Har også søkt litt på nettet og sett i katalogen til torshov bilrekvisita om powerblanket, men finner ikke hvor jeg kan få bestilt dette.

 

Har du noen forslag Dr_s?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår