Gå til innhold

Diagnoselampe - Vectra A, '95

Ranger emnet


the Stig

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha vasket motoren min for noen dager siden, har diagnoselampen i dasjen lyst noen få ganger, omtrent 2-3 sekund, før den har slukket. I.flg instruksjonboken til bilen gjør det ingenting at lampen kun lyser for et kort øyeblikk, noe som altså er tilfellet. Motoren har heller - selvsagt - ikke gått i "limp home mode".

 

Kan derfor gjette meg til at det er noe vann, evt kondens som skaper dårlig kontakt en plass. Er det noen måte jeg kan få bekreftet dette, og eventuelt fått fjernet det enkelt? Selv vil jeg tro det enkleste kanskje er å ta seg en lengre kjøretur, slik at motoren blir ordentlig varm over tid.

 

Siden jeg dog ikke er 100% sikker på at det faktisk er vasken som er problemet, håper jeg det er noe her som har møtt på noe lignende som vet.

 

Takker for svar :)

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg hadde samme problemet..... Men min gikk i "limp home mode". Analyserte hva lampa betydde med hjelp av "paperclip metoden". Fant ut at det var Camshaft sensor. Tok ut sensorkontakten på toppen av blokka, og der lå det et knappenålshode med vann/olje som kortsluttet sensoren. Litt dasspapir fjernet problemet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er forsvunnet nå - men det hørtes rimelig ut, kan være greit å huske til neste gang. Litt kjedelig at man ikke kan få vasket motoren fordi man er redd for problemer. Kan legge til at Vectra-en min er den eneste bilen som ikke har "tålt" motorvask ...

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Etter å ha vasket motoren min for noen dager siden, har diagnoselampen i dasjen lyst noen få ganger, omtrent 2-3 sekund, før den har slukket. I.flg instruksjonboken til bilen gjør det ingenting at lampen kun lyser for et kort øyeblikk, noe som altså er tilfellet. Motoren har heller - selvsagt - ikke gått i "limp home mode".

 

Kan derfor gjette meg til at det er noe vann, evt kondens som skaper dårlig kontakt en plass. Er det noen måte jeg kan få bekreftet dette, og eventuelt fått fjernet det enkelt? Selv vil jeg tro det enkleste kanskje er å ta seg en lengre kjøretur, slik at motoren blir ordentlig varm over tid.

 

Siden jeg dog ikke er 100% sikker på at det faktisk er vasken som er problemet, håper jeg det er noe her som har møtt på noe lignende som vet.

 

Takker for svar :)

Napp av alle stikk som du ser å spray litt kontakt spray eller elekro rens i de.

Det bruker hjelpe.

Evnt. wd-40 eller crc da de er fuktighetsdrivende

Har du sprayet inn alle stikk sånn er det desto mindre sjangs for att du får fukt der ved neste motorvask.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, liten oppdatering: Tydeligvis er det noe som ikke helt stemmer. Det har regnet voldsomt i det siste, og nå har diagnoselampen begynt å komme igjen - det er altså tydelig at problemet er relatert til vann, men jeg aner ikke hvile sensorer som eventuelt kan bli påvirket av vann? Noen tips? :)

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok dessverre ikke så enkelt, siden lampen kun lyser i få sekunder lagres det ikke en feilkode. Har ikke sjekket, men i.flg Opel må lampen lyse i ca 30 sekunder før det lagres en feilkode.

 

Edit: Leste litt på hvordan man brukte binders-metoden, det virket ikke alt for vanskelig - vil tro det er noen her som kan fortelle meg hvor jeg finner kontakten jeg skal kortslutte på en Vectra-A? :)

 

Skader jo ikke å prøve ..

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gjenoppliver denne - tenkte jeg skulle prøve meg på bindersen siden lampen lyser nå og da. Noen som aner hvordan jeg finner ut hvilken type bensinsystem jeg har? Står det kan enten være en 10,12 eller 16-pins ledning jeg skal kortslutte. Kikket kjapt i pansret i dag, men så ingen ledninger som lignet på bildene i linken ovenfor. Bilen er altså en Vectra-A 95'.

 

Tusen takk for svar :)

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en kontakt bak venstreforskjerm som er plugget ned i en slags kontakt/holder. Riv opp den. Du ser den kjapt. Er muligens under en haug andre ledninger da, men den er ikke vanskelig å få øye på :P

 

Bensinsystemet kan du finne i en haynes bok eller søke litt på nettet, eller en kjapp telefon til en opel forhandler. Står vel forøvrig også på styrenheten tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår