Gå til innhold

Ulyd fra motor etter å ha kjørt over vanndammer (vifteriem?)

Ranger emnet


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei,

har lagt merke til at det av og til kommer en lyd som minner veldig om slakk viftereim etter jeg har kjørt over vanndammer med bilen. Små og store vanndammer, spiller liten rolle, men det skjer bare av og til.

Lyden kommer også av og til ikke lenge etter jeg har startet bilen etter eller under regnvær.

 

Samtidig med lyden hender det av og til at bilen bremser litt. Jeg rekker ikke legge merke til det, men det kan føles ut som at bilen trekker litt mot venstre når det skjer. Det kan som sagt være innbilning eller tilfeldighet, for bilen sporer litt fra før.

 

Det jeg kan tenke meg det er er at det kommer vann inn under reima slik at det på den måten blir mindre friksjon, og reima glipper til vannet er vekk.

Men jeg er relativt ny når det gjelder "feilsøking", så jeg vil gjerne ha noe bekrefta eller avkrefta.

 

Bilen er en E36 318iS (M42 motor), så det er bare to reimer i motorrommet. Den ene går rundt dynamoen, vifta og motoren, den andre går rundt motoren og en dings som står rett under dynamoen.

 

Noen som kan tenke seg hva det er?

 

Et annet problem jeg lurer litt på er hvorfor bilen sporer. Dekkene er helt standard dimensjonerte (195/60 16R tror jeg) og står på orginale BMW lettmetallfelger.

Av og til sporer den så jeg må holde igjen litt for at den ikke skal ta av til en av sidene, men som regel er det bare snakk om lett trekking til en av sidene.

Den virker ikke å trekke noe særlig mer ved hard nedbremsing, heller litt mindre kan det virke som.

 

Det jeg mistenker her er at hjulene (som er fra forige sesong) har blitt satt på et annet sted enn de stod forige sesong, og at de derfor er slitt feil i forhold til sin possisjon, noe som kan føre til sporingen.

Eller kanskje de ikke er balansert riktig? (Det er jo lodd på felgene, så de bør jo være det).

 

Noen som vet noe om det?

 

Takk for svar ;)

 

EDIT: det kan nevnes at reima som går rundt vifta er ganske stram, men den underste muligens kunne trengt en liten stramming.

Hva er den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det kan være viftereima de som begynner og bli dårlig, sjekk den og se om den beegynner og bli slitt, vis du for søl ellr noe sånt så kommer det lyder fra viftereima, sånne fæle "lyder" slags piping på en måte. Sjekk den du ;)

- Bmw E36 320i Coupe Vanos m-tech SOLGT

- Bmw E30 325i / m3/m5 prosjekt

- Audi A4 1.8

- VW Passat 1.8 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for tipsene. ;)

Det er sånn fæl pipe\skrike-lyd som kommer ja. Forstår bare ikke hvorfor bilen bremser når dette skjer, men greit nok.

Hørte når bilen gikk på tomgang i stad at det var litt "reim-lyd" fra den, så jeg skal sjekke litt nøyere så fort jeg får tid.

 

Tror da det er samme dekk rundt hele bilen, men skal sjekke det også. Kanskje ta turen oppom Bavaria og høre om de vet hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er samme type dekk hele veien rundt, Pirelli P900 eller nor i den duren. Har ikke tenkt over rulleretning, men kan jo selvfølgelig sjekke dette i morra.

Det var pappa som bytta dekk mens jeg var på jobb dagen etter vi fikk bilen hjem, så jeg vet hvem som skal få skylda i så fall :P

 

Sporinga har blitt bedre, og det virker som at det kan ha vært noe som bare måtte slites til. Kan kanskje ta en etterstrammingsrunde på boltene hvis det ikke pøser ned i morra, det har jeg helt glemt å gjøre. Hjula har fått et par tusen mil på seg allerede, og etterstramminga skal vel gjerne taes etter 50 mil eller deromkring?

 

Men for å hente et spørsmål fra en annen tråd jeg har gående: er det "optimalt" med 8" breie felger til 225 breie dekk, eller må\bør man opp på 8,5" breie felger? Er snakk om å spare en del penger på å kunne bruke 8" brei felg, siden jeg da kan bruke 17" felg og ikke 18" av den typen jeg nesten har bestemt meg for å kjøpe.

 

Som sagt er den ene reima litt slakk, og her om dagen når jeg starta opp bilen og begynte å kjøre, varte kvininga veldig lenge, så jeg må nok få stramma opp den reima litt. Må under bilen for å gjøre det, og vi har bare en enkel garasjejekk, så jeg må se om jeg finner på noe lurt for å komme under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stramma reima til servoen, men det har kommet skrikelyd en gang og to når jeg har starta bilen. Jeg merka at det kom litt gnisselyd da jeg kjente på reima etter å ha stramma den litt.

Finnes det noe man bør smøre på for å ungå at det piper, silikon eller noe? Eller bør reima byttes?

 

Bilen er som sagt gammel, og jeg tror ikke reima er bytta, på grunn av den lave kjørelengda ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bilen har snart gått 41 000, men den er 16 år gammel, så reima kan godt være moden for utskifting. Synes den er litt ru i kantene, uten at den ser ut som at den kommer til å ryke med det første.

 

Men tar som sagt turen oppom Bavaria uansett. Har et par andre ting å spørre de om også.

Kan jo spørre her også egentlig.

Skal klarlakken som kom med lakkstiften være så hurtigtørkende\tyktflytende at den lager "striper" i lufta?

Synes den var vanskelig å påføre i forhold til selve fargen, som var overraskende enkel å bruke.

 

Og jeg synes det kommer veldig mye vindsus fra takluka, selv når den er lukka; kan det være noen pakninger der som ikke tetter helt? Det høres ut som at det ikke er helt tett i hvertfall, selv om jeg ikke har problemer med vannlekasjer el.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår