Gå til innhold

Slark / Ulyd i drivverk

Ranger emnet


oberst

Anbefalte innlegg

Hmmm,

 

Har en ulyd i drivverket. Høres spesiellt ved kjøring rolig på 1 / 2 gir når jeg napper på gassen. Har sjekket hardykoblingen og kryssene de er helt fine. Høres ut som det kommer fra kassen eller kløtsjen.

 

Ved manuel vridning av mellomaksling høres det ut som slark en eller annen plass i gir/kløtsj. Mest i 1. gir lite og ingen i 5. gir.

 

Noen som har vært borti tilsvarende ??

Har chip og 0.8 bars actuator ligende, men vil finne ut hva dette er før jeg booster opp.

 

 

98 mod 940 stv

b230fk / M90

ingen chip orginal trykk.

150000 km

 

Bilen har vært ikke vært grisekjørt, kjenner tidligere eier.

 

-oberst-

945 LT 1998

745 GLE 1989, Pensjonert ved 500 000 KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ulyder fra gir/clutch vil eg tippe på svinghjulet ditt.

dobbelmasse svinghjulet er noe drit desverre.

 

Hva som kan ryke på svinghjulet da ? Er ikke det begrenset hva som kan gå i filler der da?

 

-oberst-

945 LT 1998

745 GLE 1989, Pensjonert ved 500 000 KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe fjører og dempeputer mellom de to delene på svinghjulet. Mitt gamle svinghjul lagde sinnsykt med lyder, men til å begynne med var det bare litt risting ved pådrag. Skal du chippe 940en din kommer clutchen med stor sannsynlighet til å begynne å slure og då kan du like godt få fatt i enkelmasse svinghjul fra en B230 F,FB FD FX eller FT før 95, altså uten m90kasse, med lh2,4 og oppgradere litt når du bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe fjører og dempeputer mellom de to delene på svinghjulet. Mitt gamle svinghjul lagde sinnsykt med lyder, men til å begynne med var det bare litt risting ved pådrag. Skal du chippe 940en din kommer clutchen med stor sannsynlighet til å begynne å slure og då kan du like godt få fatt i enkelmasse svinghjul fra en B230 F,FB FD FX eller FT før 95, altså uten m90kasse, med lh2,4 og oppgradere litt når du bytter.

 

Passer svinghjulet fra B230F men LH2.4? Har en B230F stående fra 240 som hadde 2.4.

Kan jeg bare bytte over ? Hvilken kløtsj bruker jeg og hvorfor i vide all verden begynte volvo og kødde med dobbelmasse svinghjul når de allerde hadde et som funket ?

 

Takk for gode svar :)

 

-oberst-

945 LT 1998

745 GLE 1989, Pensjonert ved 500 000 KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på forum og fant denne linken:

 

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325

 

Noen som har prøvd dette ? lurer på om det ikke er billigere å få tak i et nytt dobbelmasse svinghjul. Ser for meg at 940tdi kitet koster skjorta. Får skru ned kassen en dag og sjekke hva som er galt før jeg handler :(

 

-oberst-

945 LT 1998

745 GLE 1989, Pensjonert ved 500 000 KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 850 GLT-lamell på min m90... (Måtte maskinere litt på svinghjulet,ett par nagler på navet til lamellen var borti inner-ringen på svinghjul) sammen med en Std B230 turbo trykkplate og M90 utløserlager (m46) på LH 2,4 bvinghjulet..og det slapp ikke i verden på 220hk og 387nm :) Burde duge for de fleste.

 

Du kan også bruke denne Diesel-lamellen (Koster vel 1800kr hos volvo trur jeg), sammen med std B230 turbotrykkplate for M46, og M90 utløserlager.

 

Det hele er veldig enkelt...koster deg maks 5000kr med ett brukt M46/M47 svinghjul. Du kan fint bruke svinghjulet fra 240'n din.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffor ikkje bare kjøre dobbelmassesvinghjul med original 940 lamell til volvo 940 turbo med sachs sin tp-712 trykkplate.. bytte svinghjul til et som er i orden og kjøre med det til det evt ryker...original lamell med tp-712 trykkplate holder til 525nm og det får du aldri med chip og justert trykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffor ikkje bare kjøre dobbelmassesvinghjul med original 940 lamell til volvo 940 turbo med sachs sin tp-712 trykkplate.. bytte svinghjul til et som er i orden og kjøre med det til det evt ryker...original lamell med tp-712 trykkplate holder til 525nm og det får du aldri med chip og justert trykk..

 

Nå har det seg jo slik at trådstarter kanskje allerede HAR ett fucka svinghjul, og når han først har dritten oppe, kan han like godt bytte svinghjulet til noe mer holdbart.

En mekaniker på Volvo lurte veeeldig på hva slags svinghjul jeg brukte den gangen... og han ble sjokka når jeg viste han løsningen, Så svinghjulsproblemer er nok ikke uvanlig på M90! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår