KaiFred Skrevet Juli 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2008 dukket opp en tikkelyd i motoren min her om dagen. virker ikke som samme lyd som da det tikket litt i ventilene tidligere. Har ikke sjekket noe spesielt utenom at det er nok olje... På vei hjem i stad kom det en litt værre lyd samtidig som motoren fusket litt, men dette gikk over etter et noen sekunder. Lurer på om det kan være noe med f.eks vannpumpe? vet ikke når denne ble byttet sist, men var reg reim skifte og stor service for ikke mange tusen km siden (rett før jeg kjøpte den) er en 1995 2.5 v6 motor. Håper noen kanskje har tips til feilsøking :) Kai Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sæther Racing Skrevet Juli 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2008 prøv og bytt olje da vettu se om det blir noe anderledes Siter Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990 Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2008 som sagt virker det ikke som "for-tynn-olje-tikking", men er åpen for alle forslag :) for øyeblikket er det 10w-40 mineralolje på den, noen forslag til hva man bør ha på? olja blir kanskje tynnere i varmen også? kan ikke være noe galt med en ventil eller no? da ville bilen kanskje fusket mer? Har btw sjelden dratt bilen lenger enn 4000 rpm så den har ikke akkurat blitt plaget :) Kai Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 En kompis av meg sin Omega fikk også plutselig ein sterkare tikkelyd, då måtte eit verksted opne motoren, huska ikkje heilt kva som var øydelagt, trur det var noke med ei pakning Siter 94- Omega 3,0 98- Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barskebean Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Jeg hadde en tikkelyd i min også. Men den ble borte når jeg kjørte varm bilen. Så da var det svik i eksosmanifoild-pakninga. Siter "Kjørd som et svin, og osa bænsin, og bilen slynga opp og ned.." .: Opel Omega 2.0 16V .: Opel Omega MV6 (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 tenkte å prøve et oljeskift i morgen, noen som da har forslag til hva slags olje man bør fylle? har som nevnt tidligere kjørt på 10w-40 mineral olje fra Saab nå. Kanskje noe annet er bedre med tanke på tikking?! Kai Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-MV6 Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Hmm... skal vell helst ha helsyntetisk olje v6'ern. Men har du først kjørt på mineral så har vell ikke det så mye hensikt. Du kan nå evt prøve semisyntetisk... Siter Omega MV6 Rekord 2000 Berlina Ascona c cc 1,6 Rekord 2.2i CD solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Hmm... skal vell helst ha helsyntetisk olje v6'ern. Men har du først kjørt på mineral så har vell ikke det så mye hensikt. Du kan nå evt prøve semisyntetisk... okei, men hvilken "verdi" tro? 10w-40 nå... en tykkere olje er kanskje bedre? :P Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-MV6 Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Prøv 5w-40 av god kvalitet, Men jeg vil anbefalle og sjekke nøye hva som egentlig tikket, tror ikke olje kan gjøre at motoren fusker. Sjekket tenningsdeler? Skjekket at toppdeksel pakkninger ikke lekker olje ned på pluggene? Siter Omega MV6 Rekord 2000 Berlina Ascona c cc 1,6 Rekord 2.2i CD solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Prøv 5w-40 av god kvalitet, Men jeg vil anbefalle og sjekke nøye hva som egentlig tikket, tror ikke olje kan gjøre at motoren fusker. Sjekket tenningsdeler? Skjekket at toppdeksel pakkninger ikke lekker olje ned på pluggene? ikke sjekket stort egentlig... toppdekselpakningene er nye, ikke lenge siden jeg fikk de byttet pga lekkasje. Bilen fusker litt hvis jeg gir mye gass slik at bilen drar tungt på giret lissom... da forsvinner delvis tikkingen også... Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-MV6 Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Sjekk pluggledningene om du har overslag, bruk et skrujern eller øret(ikke finger, det har jeg gjort) :) Siter Omega MV6 Rekord 2000 Berlina Ascona c cc 1,6 Rekord 2.2i CD solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Sjekk pluggledningene om du har overslag, bruk et skrujern eller øret(ikke finger, det har jeg gjort) :) hmmm.... mulig å få en nærmere forklaring på hvordan dette gjøres? :P Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-MV6 Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Prøv å lytt først, hør om du hører en tikkelyd rundt pluggene på en av sidene av blokka. Før et skrujern langs ledningene mens det er i kontakt med metall. Se om du får gnist på jernet. Du leter etter brudd/overslag på ledning, Hadde selv lekkasje fra toppdeksel som førte til brudd i ledning. Siter Omega MV6 Rekord 2000 Berlina Ascona c cc 1,6 Rekord 2.2i CD solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Prøv å lytt først, hør om du hører en tikkelyd rundt pluggene på en av sidene av blokka. Før et skrujern langs ledningene mens det er i kontakt med metall. Se om du får gnist på jernet. Du leter etter brudd/overslag på ledning, Hadde selv lekkasje fra toppdeksel som førte til brudd i ledning. skjønner, får forske litt på dette i morgen da :) Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kongharald Skrevet Juli 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 10w-40 er vel en olje som er tilberegna norske forhold (er vel derfor den selgest overalt på norske butikker) men tikkinga er nok ventilene som lager og det kan ha med alt fra bensintype til oljetype men skal jo ver sjøljusterende på bensinen på en så ny motor vel? Siter Grøftekanten lakk og rally! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg