Gå til innhold

"how-to" Spyle gjennom kjølesystemet! (Dette gjøres hvis varmeaperatet ikke varmer)

Ranger emnet

Poolish

Anbefalte innlegg

Hvis varmeaperatet ditt ikke varmer er sansynligtvis dette problemet!

Da kan du enten velge å gjøre det nøye. Følge alle punktene her å få renset opp hele systemet. Gjør du det nøye så vil du sansynligtvis ikke få dette problemet igjen.

Eller hvis du ikke vil gjøre det så nøye. så kan du følge punkt 7 å få spylt gjennom bare varmeaperatet, å luftet systemet etterpå. punkt 14. Men da vil det ligge masse dritt i resten av systemet og det vil sansynligtvis tette seg igjen etter kort tid.

På et verksted koster denne jobben rundt 2 - 3 tusen. Da er det ikke alltid de gjør det så veldigt nøye heller. gjør du det selv. Så kommer utstyret på 5 - 6 hundre + du kansje bruker noen hundre i bensin for å få radiatorrensen gjennom systemet.

Utstyr:

1 x BAR´S Nural radiator cleaner (eller et lignendes stoff)

1 x Bars Leaks Liquid (Hvis du ønsker å bruke dette)

1 x slangeklemme til den lille slangen på tanken.

1 trakkt

3 liter rød frostveske (Denne må aldri blandes med blå eller grønn frostveske. Disse reagerer på hverandre)

Info om BAR'S produktene finner du her:

http://www.autocare.no/hemsida/default.asp

Verktøy:

Stort flatt skruejern (til alle slangeklemmer og deksel under motor)

et middels stort stjerneskruejern (til å løsne tanken)

fatnøkkel 13 mm (løsne stag)

umbrakonøkkel(løsne stag)

Skralle med lang forlenger 10mm (Til å skru løs termostat)

Kan også være lurt å ha litt div. 10 mm nøkkler i tilfelle du ikke kommer til med den andre.

DSC02401.jpg

Det er også å anbefale å ha bukker eller noe å sette bilen på så du får den litt lenger opp fra bakken. Hvis ikke vil det blir veldigt trangt å jobbe under motoren.

Så lenge du har rett verktøy så er ikke dette store jobben. Det tar sin tid, men det består for det meste i spyling, vente på at bilen blir kald, kjøre for få rensemiddel gjennom systemet osv. Det er ikke mye hardt arbeid med dette.

Det eneste som kan være litt vrient er å få komme til under bilen. Hvis du har noe til å få bilen litt opp fra bakken så er heller ikke dette noe problem. da skal arbeidet gå lett.

Vi var to stykk. som gjorde denne jobben. ingen har noe veldig erfaring med denne type arbeid. Men bare du kan skru litt så er dette en veldigt lett jobb å gjennomføre.

Ting som er viktige å huske på:

* Alltid skifte ut allt frostvesken å spyle nøye gjennom hvis du har blå eller grønn frostveske på og skal bruke den røde. Hvis disse blandes blir det en kjemisk reaksjon som gjør at det klumper seg og i værste fall kan skade motoren.

* Bruk alltid et godt radiatorrensemiddel å la det stå over natten, før arbeide påbegynnes. Bruker du ikke dette. så vil enda mye av dritten ligge igjen i systemet etter du har spylt.

* Hvis du ikke har brukt radiatorrensemiddel å fått spylt godt gjenom hele systemet. Så må du aldri bruke middel (som Bars Leaks Liquid) for å rense systemet å tette lekasjer. Da vil dette stoffet bare føre til at dritten som alerede ligger der (i radiatoren). Blir løst opp å dradd rundt i resten av systemet.

Så det anbefales å gjør denne jobben nøye. Det er ikke mye arbeid. det er kunn tiden det går på.

1. Ha på radiatorrens for å løse opp alle avleiringer, rust og andre ting som måtte ligge i systemet.

Selv brukte jeg BAR´S Nural radiator cleaner. denne selges blandt annet på bilextra. Koster rundt 140 kr. Dette er et pulver. så du må ha ei trakkt for å få fyllt det på.

10845.jpg

Hvis du skal bruke denne. så må du kobble av øverste slange på radiatoren, for å fylle det på der. Det vil nokk sprute endel vann ut når du kobbler av. Det skal du bare la renne ut. Når det ikke er noe trykk i slangen lenger, så fyller du på BAR´S Nural radiator cleaner å skrur på slangen igjen.

Så etterfyller du bilen med vann. lar lokket på tanken stå av. Start bilen, la varmeaperate stå på hakk 1 og full varme. Så lar du bilen svive ei stund sånn. så lufta i systemet kommer ut. Hvis det minker på vannet i tanken, så fyller du bare på mer mens den sviver. Du kan også hjelpe til med å lufte systemet. med å klemme litt på dn største slangen fra tanken.

Når dette er gjort. Så skrur du på lokket igjen. Så må du la bilen svive minst 4 timer for å få rensemddelet til å gå rundt i systemet. Anbefaler da å ta en lang biltur. Så lar du bilen stå over natten med rensemiddelet i.

Hvis du ikke er så veldigt nøye på det. så fins det også andre radiatorrens som kan fylles rett i tanken og som kansje bare trenger en halvtimes tid på å gå rundt i systemet.

2. Tappe av systemet:

Når da bilen har stått over natten, så må all kjølevesken tappes av.

* Ta av bunnplaten under motoren. Denne er i plast og veldigt lett å få av. Her trenger du kunn et stort skruejern for å løsne den.

* Ta av lokket på tanken og skru av slangen som går fra bunn av radiator og inn på termostaten. Husk å ha ei bøtte klar til å tappe all kjølevesken i.

3. ta ut termostat. Det står godt beskrevet her: "how-to" bytte termostat

For å gjøre denne jobben så trenger du en fastnøkkel 13 mm og en umbrako for å løsne staget. Selve termostaten henger i 2 stk. 10 mm bolter. Disse kan være litt vanskelige å komme til. så her anbefales ei skralle med lang forlenger på.

jaja da kom jeg ikke opp i muntlig den dagen heller, så fant ut at jeg skulle bytte termostat, siden driftstemperaturen lå rundt 80grader

dro på møller og kjøpte en til 481 kroner med pakningen

007-4.jpg

deretter leste jeg meg litt opp på nettet og fant ut at jeg måtte tappe av frostvesken...på den nederste slangen som går til radiatoren.

010-5.jpg

011-4.jpg

jeg satt en bøtte under bilen slik at vesken gikk til gjennbruk da jeg ikke hadde ny, sølte litt som dere ser etterhvert, men fylte bare etter med vann (så da er det veldig viktig at jeg skifter før vinteren) men best å bytte mens man er igang;)

deretter fant jeg til slutt ut hvor termostaten satt(følg den nederste slangen som sitter på radiatoren til motoren)

som dere ser på bildene som kommer måtte jeg først løsne et stag for å komme til den ene av de to 10mm boltene...

oversiktsbilde

012-4.jpg

den gamle termostaten oh staget helt til høyre

013-3.jpg

staget

014-3.jpg

så er det bare å dra ut den gamle termostaten, men hær kommer det mye mere frostveske, ble ganskeså våt av vesken som fulgte armen inn til skuldra:D

018-2.jpg

Hos meg kom det ikke så mye frostveske ut.

4. Spyle gjennom radiatoren:

Da kobler du av øverste slangen på radiatoren. Så spyler du inn i denne med hageslangen. Da kommer allt dritten ut i slangen som du har kobblet av nede på radiatoren. Du fortsetter å spyle til vannet blir helt blankt. Når det skjer. så kan du prøve å holde litt foran slangen nede. så du får fyllt radiatoren helt med vann å får med allt det som ligger igjen i toppen.

DSC00050.jpg

5. Rense påfyllingstanken:

På min bil var denne veldigt skitten og hadde et belgg av rust og dritt over hele.

Så da kobblet vi av begge slangene å skrudde av tanken.

DSC00051.jpg

Prøvde med både radiatorrens og mange andre sterkere middler, men ingenting ville ta dette belegget. Så da brukte vi grovsalt/havsalt oppi. tok det sammen med litt vann å ristet godt. gjenntok dette i mange omganger. så forsvant nesten allt belegget i tanken. etterpå må du skylde godt med vann i flere omganger, for å få ut allt salte.

Før du tar av tanken så må du skaffe ei slangeklemme til den minste slangen. Den orginale klemma som er på fra før må du sansynligtvis ødeegge for å få av.

Selv om du ikke skal ha tanken helt av. Så anfefales det å løsne begge slangene for å få spylt grundigt gjennom.

6. Spyle gjennom systeme:

Nå skal du spyle gjennom alle slangene som du har løsnet (begge slangene fra tanken og inn i motoren der du har tatt av den øverste slangen fra radiatoren).

Når du spyler gjennom nå. Så kommer alt ut under bilen (der termostaten skal stå).

Du gjenntar spyling av de to slangene og inn i motoren, til vannet blir blankt.

7. spyle gjennom varmeaperatet.

Her kobbler du av de to slangene som går inn. Hvis varmeaperatet ditt ikke blåser varm luft, så er det sansynligtvis her det er tett. På min var det helt tett her.

DSC00054.jpg

Så bør du ha en liten slange eller noe som du kan putte inni hullet for å få koblet på vannslangen å få litt trykk på det. Så får du spylt gjennom der.

Hvis det er tett, så kommer det sansynligtvis ikke så mye vann ut på andre siden. Da fortsetter du bare å spyle, bytter litt mellom de to hullene. Hvis du bare får litt trykk på vannet, så vil det etterhvert løse seg opp mer og mer.

Når du har fått full gjennomgang på vannet. så vil det nokk endo ligge mye dritt igjen inni. Da fortsetter du bare å spyle. å bytter offte mellom de to hullene. Dette fortsetter du med helt til vannet blir blankt.

DSC00048.jpg

Når du er ferdig der. så spyler du gjennom de to slangene du koblet av. her også spyles det til vannet blir blankt.

Når dette er gjort så er systemet ditt helt rent å fint :)

8. Montere påfyllingstanken igjen.

Skru den fast å feste på de to slangene igjen.

9. Montere termostaten, skru fast stage igjen og sett på slangen som går fra nedre del av radiatoren til termostaten og skru på dekselet under motoren igjen.

10. Hvis du ønsker det. så kan du nå ha i noe stoff som forhindrer lekasje og sørger for at det ikke danner seg nye avleiringer og rust i systemet.

Her brukte jeg Bars Leaks Liquid. Dette koster 140 kr å helles i den øvre slangen på radiatoren.

10847.jpg

11.Sett på slangen som går fra øvre del av termostaten til motoren.

12. sett på slangene som går inn på varmeaperatet.

På den venstre slangen ser du et lite hull. Dette kan brukes til å lufte systemet. Hvis du har hatt i Bars Leaks Liquid eller andre lignendes stoffer som har tettendes egenskap, Så vil ikke dette hullet fungere til lufting.

Hvordan dette hullet kan brukes til lufting beskrives senere

13. Nå skal alle slanger å allt være montert. Så da begynner du med å fylle på frostveske. her skal det helst brukes rød type (siden denne er mer skånsom mot motoren)

Det skal 3 liter fostveske på. Det vil sansynligtvis bli fullt før du har tatt på alt. Da starter du bilen og lar den svive med varmeaperatet på første hakk og full varme.

Da vil nivået i tanken etterhvert synke så du kan fylle på mer mens den sviver.

Når frostveska er på. så fyller du vann. Her skal det også 3 liter på. det vil kansje ligge litt rester av vann i systemet fra før. så her må du bare se hvor mye som går på. Så ser du når den blir full.

14.Lufte systemet.

Det gjøres som jeg beskrev nesten helt i begynnelsen av tråden.

Lar lokket på tanken stå av. Start bilen, la varmeaperate stå på hakk 1 og full varme. Så lar du bilen svive ei stund sånn. så lufta i systemet kommer ut. Du kan også hjelpe til med å lufte systemet. med å klemme litt på den største slangen fra tanken.

Hvis du ikke har brukt noe tettningsmiddel i. Så kan du ogå bruke luftehullet på slangen inn til varmeaperatet. Her lar du slangen være såvidt kobblet på. Lar bilen svive på samme måte som ovenfor. Da forsvinner luften ut fra det lille hullet. Når bilen har blitt varm å har svevet ei stund. så vil du se at det begynner å komme kjøleveske ut av hullet. Når det skjer så skal all luften være ute fra systemet. da stopper du bilen, drar slangen hellt på å strammer denne.

Når systemet er ferdigt luftet så skal allt fungere perfekkt. da har du et helt rent å fint kjølesystem på bilen.

DSC02402m.jpg

Når det er gjort så kan du ta en kjøretur med bilen å se at allt fungerer fint.

Varmeaperatet mitt fungerer nå bedre en noen gang!

Motoren min svev også veldig ujevnt og slet veldig på tomgang før. Dette forsvant også helt :) Nå sviver den jevnt og fint hele tiden.

Håper dette blir til hjelp, for dere andre som skal gjøre dette!

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt ferdig med jobben. Noe som egentlig gikk veldigt greit.

så siden det ikke var noen tråder om dette her alerede, og det kke var noen som kunne hjelpe meg med det. så lagte jeg om tråden til en guid til andre som vil gjøre dette selv.

Denne guiden burde vell legges til FAQ og guider. Så folk slipper å lete etter den.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider