Gå til innhold

Nytt batteri, eller lade nåværende? Hvordan finne ut?

Ranger emnet

svortevik

Anbefalte innlegg

Etter jeg kom hjem fra ferie og bilen hadde stått i en uke var batteriet flatt. Fikk da starthjelp av NAF, og siden har der ikke vært noe problem.

Men jeg er litt redd for at batteriet er blitt dårlig, og greit å få slikt ordnet før vinteren kommer.

Så er der noen måte jeg kan sjekke kvaliteten på batteriet for å se om det holder videre, eventuelt er der noen steder i Bergen som er snill på pris hvor jeg kan henvende meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men på pappas bil målte vi syrevekten på et lokalt batteriservice. Der konstanterte dem at det var gåent. Må ha et spessielt måleutstyr for å måle syrevekten.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom en bensinstasjon som har servicehall. De BØR ha måler til å måle syrevekta. Dette er bare som en stor dråpeteller som de putter nedi, tapper opp litt syrevann og ser hva verdi som er det. Gjordt på 3 minutt å kontrollere hele batteriet.

Men EN utladning BØR batteriet tåle. Men dersom det skjedde helt av seg selv så har du kanskje grunn til å være skeptisk, men dersom du vet hva som gjorde at batteriet var utladet så er det ikke så farlig.

Men, jeg jobbet i servicehall på Esso stasjon for noen år siden, og det å kontrollere et batteri tar som sagt kun kort tid. Men dersom det er et såkalt vedlikeholdsfritt batteri så kan det ikke måles. Det er da en indikator på batteriet, om det er dødt, trenger ladning eller er ok. Men det er ofte veldig vanskelig å konstatere hva indikatoren faktisk viser...

Men men. Er du i tvil og vil sikre deg så kan du jo bare kjøpe nytt batteri. Og da ville jeg vurdert Biltema sitt. De er veldig billige og kommer gang på gang veldig bra ut i test, selv når prisen er sett bort fra.

Kjør innom servicehallen du har i nærheten og spør om de kan kontrollere batteriet.

Det som også kan være når hvis det er et syrebatteri - dvs, ikke vedlikeholdsfritt batteri - så kan det være at det ikke er nok vann i batteriet. Det skal være likt nivå i alle 6 celler, også skal det være rette nivå. Så om det er forskjellig nivå og ikke nok, så fyll på vann. Kjøp helst batterivann til dette. Ikke noe mer spesielt med det vannet enn at det er destillert da... Vi hadde bare en spring med rensefilter til å fylle batteriene med...

:) lykke til da.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt det batteriet.

Syrevekt kan være ok selv om batteriet er dårlig og kjører du med dårlig batteri lenge, ødelegger du i verste fall dynamoen også.

Et dårlig batteri blir nemlig aldri fullt nok. Dermed gir regulatoren hele tiden beskjed til dynamoen om å jobbe for fullt og sistnevnte blir tilslutt ødelagt.

Dersom noe annet gjør at batteriet blir tappet, har du uansett eliminert batteriet som feilkilde ved å bytte til et nytt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider