Gå til innhold

Noen spørsmål angående størrelse på strømkabel:)

Ranger emnet

limtopp

Anbefalte innlegg

Hvor stor strømkabel trenger man egentlig? Så å si ALLE har forskjellige meninger om dette. Selvfølgelig må du ha større til større anlegg du har. Men jeg har planer om å sette inn enten 2 10" element fra pioneer eller 1 12". Forsterker har jeg ikke tenkt på enda. Men da jeg kjøpte biln min var det allerede lakt opp 8 mm2 strømkabel.. det funker som bare juling på det anlegg jeg har nå (JBL 12") 300 watt rms tror jeg.

Tror dere jeg trenger noe større viss jeg skal bytte til noe litt bedre enn det jeg har?

Takker for svar:)

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken. Men jeg mener det blir feil å gå etter watt styrken. For alle forskjellige merker oppgir forsjellig watt verdier, så det er ikke så lett å henge med på hva som blir rett å feil.. :P For det anlegge jeg har nå, har en forsterker på rundt 300 watt rms, å det spiller kanon bra sammens med en 8 mm2 strømkabel. Kan jo hende det hadde blitt enda bedre med større kabel da.. ikke godt å si.

Hadde jeg hatt en annen bil hadde jeg lakt opp større kabel med engang, men problemet mitt er at jeg finner ingen gjennomføringer fra motorrommet og videre bak i bilen.. eneste jeg finner er det hullet den nåværende strømkabelen går gjennom, og det blir alt for lite til noe større..

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv legger jeg aldri mindre enn 2x50mm2 fra batteriet og bak til forsterkere, en til pluss og en til minus. Det koster noen kroner ja, men det er vel verdt det når man gjerne oppgraderer anlegget etter en liten stund.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at jordingskabelen skal være KORTEST mulig...

Bilen må da være gjennomrustet tvers over for at du ikke skal finne jording bak.

Helt riktig.

Men alt i en bil er gjorda i karrosseriet.

Så en kan faktisk få dynamo støy via gjording, hadde det i en MB en gang. grunnen kan trolig være dårlig gjordingspunkt ved enten forsterker eller dynamo. Men ved åp sette forsterker dirrekte til batteri, så kan en slippe noen slike ting.

Men trur faktisk det er veldig skjeldent en får problemer med å gjorde i karrosseri bare en gjør det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legge fra minus pol ?

For å unngå en hel masse problemer, alle karosserier er ikke helsveiset blandt annet, noen er boltet sammen, punktsveiset og limt...

Karosseriet er ikke en god jording som mange tror..

Det er svært få seriøse bilstereofolk som bruker karosseriet som jord.

Jeg legger alltid pluss og minus fra batteri til alle bilstereokomponenter, og har av samme grunn ingen problemer med støy.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider