Gå til innhold

Ford Mondeo -95 Si 4x4 16V Kombi - Diverse spørsmål


eiv880

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på å kjøpe pappa sin Mondeo som min førstebil.

Har noen spørsmål/problem som jeg trenger svar på.

 

1. Den har avogtil problemer med å bli skikkelig varm, men når den går på tomgang, blir den varmere enn den skal. Dette tror jeg skyldes gåen termostat, riktig?

 

2. Håndbrekket er utrolig slakt. Den har vært på verksted 2 ganger om stramming av håndbrekket, men de har ikke fått det til skikkelig noen av gangene. Det var samme verkstedet den var på 2 ganger. Bør den leveres på ett annet verksted? Er dette noe jeg kan gjøre selv?

 

3. Tror clutchen begynner å bli dårlig. Er dette vanskelig å gjøre selv? Hva koster en clutch?

Har skrudd endel på moped, selv om jeg tror/vet en bilmotor er mye mer komplisert enn det. Har byttet clutch, sylinder/stempel, forgasser, starter osv. på mopeder. Så er ikke helt grønn innen mekking, men generelt lite kunnskap om bilmotor. Men en gang må jo være den første. :P

 

4. Er en rustflekk rett over en hjulbue. Hvordan kan jeg fjerne dette? Har to spraybokser fra Ford, orginal lakk og klarlakk.

 

5. Avogtil når jeg kjører den, og girer ned, slipper clutchen, så vibrerer bare girspaken veldig, så jeg må sette den i gir på nytt liksom. Hva skyldes dette?

 

Ble litt mye dette, men takker for svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan være termostat, eller att temperaturføleren er dårlig og du får feil utlesning på instrumentene.

Er forskjellige temperaturer på termostater, fra 82-92 grader C.

 

2. Kan prøve å bytte wire. Fås kjøpt på MECA og Bilextra.

Men om den er dårlig, burde du få beskjed ifra verkstedet om dette.

Kan være at håndbrekket "i callipteren" er dårlig også.

 

3. Clutch kitt ligger på ca2500,- Er en del jobb å bytte, men om man skrur selv er det en 6timers jobb..

 

4. Skjær ut og legg i nytt. Her er det yttre karosseriet føyd sammen med det indre.

Ofte er det kommet fukt mellom lagene, og du kan pusse, sparkle og lakke,

men min erfaring er at det varer bare ett år.

 

5. Sjekk om det er slitte foringer på giroverføringsstagene under bilen.

Ellers bør du prøve å høre med ett verksted. Vet noen 4x4 sliter med at gearskiftet er tregt noen ganger.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende du er heldig og det ikke er så ille.

Før du begynner bør du i allefall ha deler klar dersom du må skifte ut stålet pga mere rust.

 

Når det gjelder nytt eksosanlegg, er det nokk ikke laget noe fra fabrikk. Går færre 4x4 enn 2.5 V6 i Norge.

Jeg har brukt originale rør fra manifoil til etter 1. potte. Den som er midt under bilen.

Så har jeg laget nytt rør som går "rett bak" og inn på en 2.5" mellompotte med desibelinnsats fra Simons bake.

Dette da det ikke er plass til lengre enn ca 25-30cm potte, om du ikke skrår den.

Er grei lyd, men om du tjener noen hester på det, er uvisst.

Driver i disse dager å vurderer å bygge om, for å få litt lengre eksosrør, for å se om det hjelper på dreiemomentet.

Om ønskelig, kan jeg legge opp ett bilde i morgen.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer ikke det her da?

 

http://www.xtremecar.no/shop/product_info.php?cPath=168_464_467&products_id=3219

 

Motoren er vel den samme selv om det er 4x4 kontra fremhjulsdrift?

 

EDIT: Nei der står det faktisk "NB! Passer ikke 4x4".

 

Hm. Så det er ikke laget effektanlegg til 4x4 versionen?

Om jeg bare bytter ut endestykket/lyddemperen da? Vil jeg få noe mer lyd av det? Og må jeg da vekk med hele den "boksen" der den nåværende endestussen kommer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bilen har blitt levert inn på verksted for å stramme håndbrekket, har verkstedet ikke hatt peiling. Det går ikke ann å stramme brekket på en mondeo mk1-mk2. Dette grunnet håndbrekket er selvjusterende, dvs at det er en mekanisme i selve håndbrekkspaken som strammer opp brekket. Håndbrekksystemet er to forskjellige deler:

-Spaken med selvjustering og en wire med fordeler

-2 stk brekkwire til hver bakbrems.

 

Så det ikke mulig å stramme brekket..

 

Clutchbytte på mondeo er så mangt.. Om man aldri har skrudd bil før, styr unna, eller sett bilen på en bukk og skru i vei. Man må slippe ned forstilling.. en helvetes møkkakkajobb.. Har du ikke skrudd før, send den på verksted om dette skal bli fort gjort. er gjort på 7,5 timer på et verksted. Ring og hør om pris.

 

Rust i hjulbuer er bare å glemme å gjøre noe med, bytt hele hjulbua, min erfaring iallefall. Pussa ned og lakka i fjor, er tilbake igjen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rust i hjulbuen. Bare den flekken som vist på bildet.

 

Men hva er da galt med håndbrekket? Kalipterene bak?

 

Kan jo hende du er heldig og det ikke er så ille.

Før du begynner bør du i allefall ha deler klar dersom du må skifte ut stålet pga mere rust.

 

Når det gjelder nytt eksosanlegg, er det nokk ikke laget noe fra fabrikk. Går færre 4x4 enn 2.5 V6 i Norge.

Jeg har brukt originale rør fra manifoil til etter 1. potte. Den som er midt under bilen.

Så har jeg laget nytt rør som går "rett bak" og inn på en 2.5" mellompotte med desibelinnsats fra Simons bake.

Dette da det ikke er plass til lengre enn ca 25-30cm potte, om du ikke skrår den.

Er grei lyd, men om du tjener noen hester på det, er uvisst.

Driver i disse dager å vurderer å bygge om, for å få litt lengre eksosrør, for å se om det hjelper på dreiemomentet.

Om ønskelig, kan jeg legge opp ett bilde i morgen.

 

Legg gjerne opp bilde!

Men siden det da ikke er laget andre enn orginalt eksosanlegg, hjelper det da å bytte ut lyddemperen her:

P280708_12.16%5b01%5d.JPG

.. og sette på en f.eks. 3" lyddemper? Blir det da mer lyd, og hvordan går jeg eventuelt frem for å gjøre det? Må jeg kappe i det originale eksosanlegget?

 

Vil uannsett ha en stor lyddemper på, ikke bare pga lyd, men også utseende. Jeg liker store lyddempere.:D

 

Så denne her på finn.no:

66_-490020776.jpg

.. vil ha noe sånt. Bare jeg vil ha den litt mer i vater enn den der da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet, er at du ikke har plass til en lang potte.

Mål selv, og du ser at over 25cm så sliter du med å få rørene til å gå klar av hjulopphenget.

Jeg kjøpte som sagt en 2,5" mellompotte fra Simons, delenr; U456300 da denne ikke er lengre enn 25cm.

Satte inn en decibelinsats, da det bråkte mere enn det gikk, og nå er lyden etter min mening fin.

Satte til slutt på en eksosstuss, bare for å få litt mere eksospottelook.

Om du skal sette på en ny potte, må du nødvendigvis kappe det oiginale anlegget ja.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet, er at du ikke har plass til en lang potte.

Mål selv, og du ser at over 25cm så sliter du med å få rørene til å gå klar av hjulopphenget.

Jeg kjøpte som sagt en 2,5" mellompotte fra Simons, delenr; U456300 da denne ikke er lengre enn 25cm.

Satte inn en decibelinsats, da det bråkte mere enn det gikk, og nå er lyden etter min mening fin.

Satte til slutt på en eksosstuss, bare for å få litt mere eksospottelook.

Om du skal sette på en ny potte, må du nødvendigvis kappe det oiginale anlegget ja.

 

Så du har ikke byttet endepotte? Bare mellompotte, og satt på en stuss på den orginale endepotta?

 

Om du har bilder av bilen din, så legg for all del opp. ;)

 

EDIT:

Hvilken boltsirkel er det på denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29072008001.jpg?t=1217804861

 

Går rett fra mellompotte til 2,5" potta jeg bruker bake.

Rørene er Simons 2", ca 2 1/2 år gamle.

Ja, de ruster..

 

Boltsirkel er 4x108, og innpress er mellom 35 til 49mm

 

Ok. Så det du har kjøpt er mellompotta, og så kappa bort den orginale lyddemperen, og satt på en større lyddemper?

 

EDIT:

Må bare beklage mine kanskje dumme spørsmål men. :P

Mellompotta, den ligger vel ca. midt under bilen?

Eller går den helt bak til lyddemperen?

 

Og hvilken lyddemper har du? Når jeg sier lyddemper, mener jeg endepotta/endestussen eller hva du nå enn kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer bra.

Det er 1 katalysator, så er det 1 mellompotte midt under bilen, 1mellompotte bak på Venstre/førersiden,

og til sist er det utløpet. Gå inn på http://www.ray.se. Der er katalogen til Simons.

Har kappa røret fra den 1. mellompotta rett under bilen, deretter brukt noen rør med 30 og 45graders bøyer

slik at det går nesten rett bak på 2,5" potta fra Simons.

Brukte 2" rør fra mellompotte til den nye bakpotta, hvor jeg sveiste på et skjøtestykke med økende dimensjon.

Tror det var fra 1,2"-2"-2,5". Så sveiste jeg eksosoppheng på den nye bakpotta,

altså 2,5" mellompotte fra Simons, delenr U456300, satte inn en decibelinsats U936330

og til sist kjøpte jeg en ressonansstuss, slik som du kan skru på vanlige enderør, i 3" type sigle Rondo.

Grei lyd, bråker ikke allverden, men som sagt, om jeg tjente noen hester på det? neppe.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ble mye styr det. :P

 

Sett at jeg bare kapper av den her:

P280708_12.16%5b01%5d.JPG

.. og setter på noe sånt:

http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=DS15239&vg=1388&vgpath=Varekategorier/1399/10984/1388

 

Får jeg da mer lyd? Eller blir det da bare utseende? Er det i det hele tatt mulig å gjennomføre? Fjerner selvfølgelig strupinga der.

 

Hvor store er de orginale røra, siden den nesten må passe på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bilen har blitt levert inn på verksted for å stramme håndbrekket, har verkstedet ikke hatt peiling. Det går ikke ann å stramme brekket på en mondeo mk1-mk2. Dette grunnet håndbrekket er selvjusterende, dvs at det er en mekanisme i selve håndbrekkspaken som strammer opp brekket. Håndbrekksystemet er to forskjellige deler:

-Spaken med selvjustering og en wire med fordeler

-2 stk brekkwire til hver bakbrems.

 

Så det ikke mulig å stramme brekket..

 

Clutchbytte på mondeo er så mangt.. Om man aldri har skrudd bil før, styr unna, eller sett bilen på en bukk og skru i vei. Man må slippe ned forstilling.. en helvetes møkkakkajobb.. Har du ikke skrudd før, send den på verksted om dette skal bli fort gjort. er gjort på 7,5 timer på et verksted. Ring og hør om pris.

 

Rust i hjulbuer er bare å glemme å gjøre noe med, bytt hele hjulbua, min erfaring iallefall. Pussa ned og lakka i fjor, er tilbake igjen i år.

 

fullt mulig å stramme brekket. har du trommel er det bare å ta av trommelen å pumpe litt på pedalen. selvstramminga er noe dritt. husker ikke hvordan det gjørs på de med caliper.

1993 Ford Escort Cosworth

 

 

www.escortrscosworth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ble mye styr det. :P

 

Sett at jeg bare kapper av den her:

P280708_12.16%5b01%5d.JPG

.. og setter på noe sånt:

http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=DS15239&vg=1388&vgpath=Varekategorier/1399/10984/1388

 

Får jeg da mer lyd? Eller blir det da bare utseende? Er det i det hele tatt mulig å gjennomføre? Fjerner selvfølgelig strupinga der.

 

Hvor store er de orginale røra, siden den nesten må passe på de?

 

funker fint det :)

blir mer lyd ja !

 

står ikke størrelse på innløpet til den potte hos bs, men ser ut som den skal passe fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår