Gå til innhold

Problemer med caliper.

Ranger emnet

Kevven

Anbefalte innlegg

Heisann. Driver å hjelper en kompis av meg som har en honda prelude 92 mod. Problemet er at høyre bak så slites ikke skiven rett. Har nettopp skiftet bremseklosser for å se om det var feilen. Men nei..

Slik ser det altså ut.

http://home.no/teh-boss/23072008551.jpg

http://home.no/teh-boss/23072008552.jpg

Noen som har en anelse om hva dette kan skyldes? og hva vi eventuelt kan prøve å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett slike skiver før ja. Skyldes salt, rust og generell slitasje samt treghet i calipter. Bytt skive, rengjør og smør opp calipter. Og husk: Når du har montert det hele sammen igjen og trampet på bremsepedalen så klossene har lagt seg inntil skiva; Så skal det være mulig å dra calipteren unna skiva med håndkraft, så lett skal den gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Selve stempelet på caliperen går greit inn og ut. Så er derfor jeg misstenker gliderne for å være syndebukken i skeivslitasjen.

Men får gå over gliderne å smøre dem opp. Er det bare å slite ut glidepinnene eller er det en teknikk på det? Og hva heter det fettet jeg skal bruke for å smøre dem opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gliderne går i gummi bruker du calipterfett. Fåes hos bilrekvisitaforretninger. Dette fettet ødelegger ikke gummi.

Kontaktpunktene mellom kloss og calipter kan også være årsaken. Gjør disse helt rene og smør med vanlig fett eller kobberfett. jeg har også sett at stempelet har vært skjevt i enden pga. rust så rengjør dette også. Fett her er heller ikke dumt pga. bremseskrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...