Gå til innhold

Hva skal jeg se etter når jeg kjøper anlegg?

Ranger emnet

Kassebil

Anbefalte innlegg

Det er vel ikkje forum for inneanlegg her, men det er sikkert noken som kan hjelpe deg. Men du mangler masse opplysninger! Kva slags deler trenger du? Pris? 2-kanals anlegg eller 5-kanals? Er du interessert i lydkvalitet eller lydkvantitet? (kan kombineres, men da vil det nok koste litt)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-kanal eller 5-kanal?

Lydkvalitet eller lydkvantitet?

Som sagt - Jeg har 0 peiling :)

5-6ooo,- holder det?

6 000,- holder så vidt for 2 kanals. Du kan få radio forsterker og cd spiller og flotte bok høyttalere med meget god lyd.

disse spiller overaskende fint, med noe trøkk.

6 x kabel +|-

DALI White Wave... kr. 120,00

1 x Høyttalere +|-

CERWIN-VEGA CLS... kr. 1.696,00

1 x kabel +|-

BANDRIDGE BAL42... kr. 58,00

1 x CD-spiller +|-

DENON DCD-F102 ... kr. 1.798,00

1 x Receiver +|-

DENON DRA-500AE... kr. 2.698,00

kr. 6.370,00

ok 370,- over ditt budsjett.

Dette fra hifi-klubben.

Ellers om du trenger enda bedre tips, sjekk AVforum.

høyttallere

CD-spiller

reciver

signal kabel

høyttaler kabel

Du velger selvsagt samme farve på cd spiller og reciver.

Ellers så har Saundgarden pakke tilbuder ute å går.

Der kan du nok greie å få til QLN gulv stående og kurrant forsterker pakke for ca 6 000,- også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-kanal eller 5-kanal?

Lydkvalitet eller lydkvantitet?

Som sagt - Jeg har 0 peiling

5-6ooo,- holder det?

Vel... umulig å gi noen råd og knapt noe forslag i det hele tatt når du nesten ikke vet mer enn at du vil ha noe som gir lyd i stua. Utover hva Todleif utmerket nok har nevnt, kan jeg føye til spørsmål som;

-Skal det være pent å se på/enkelt å bruke?

-Har du DVD-spiller/TV i stua som skal brukes med dette?

-Skal du bruke en PC til dette?

... og mye mer. Man kan i det minste begynne med å sørre om hva slags musikk liker du?

Dra til elektrosjapper eller søk på produsenters hjemmesider, og hank inn lassevis med forskjellige brosjyrer fra produsenter, om du har tenkt å interessere deg mer for emnet. Ellers er det nok av fora på nett, men hva som egner seg for nybegynnere som trenger "Forkurs" til "Begynnerkurs" før "Grunnkurs innen Lyd&Media" er jeg ikke helt sikker på... ville nok holdt meg unna å kjøpe noe som helst i første omgang til du er mer i vater ang. hva du trenger og ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helst være pent å se på, men det skal slå ganske kraftig også :) Har en kamerat med ett voldsomt Cerwin Vega anlegg som bare river sundt lungene på folk, det vil jeg gjerne ha, selv om jeg ikke regner med å matche det til tusen :)

Har tenkt å spille av musikken på både TV'en og PC.

Er det greit å kjøpe brukt?

f.eks. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14071981&sid=xz9scd6GSNq699167&WT.svl=Bilde - Her følger det jo med forsterker også.. Problemet her er at jeg bor i sør-trøndelag..

De høytalerne du, tOFFY, linker til.. Ser ikke for meg at de slår så veldig godt..? - 1700,- for 2 høytalere? Det første jeg tenker da er; Alminnelige "hverdagshøytalere" :) Stemmer det eller?

Eller kanskje dette? Siden det står i Trondheim og jeg bor i nærheten :) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14005509&sid=xz9scd6GSNq699167&WT.svl=Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helst være pent å se på, men det skal slå ganske kraftig også :) Har en kamerat med ett voldsomt Cerwin Vega anlegg som bare river sundt lungene på folk, det vil jeg gjerne ha, selv om jeg ikke regner med å matche det til tusen :)

Har tenkt å spille av musikken på både TV'en og PC.

Er det greit å kjøpe brukt?

f.eks. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14071981&sid=xz9scd6GSNq699167&WT.svl=Bilde - Her følger det jo med forsterker også.. Problemet her er at jeg bor i sør-trøndelag..

De høytalerne du, tOFFY, linker til.. Ser ikke for meg at de slår så veldig godt..? - 1700,- for 2 høytalere? Det første jeg tenker da er; Alminnelige "hverdagshøytalere" :) Stemmer det eller?

Eller kanskje dette? Siden det står i Trondheim og jeg bor i nærheten :) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14005509&sid=xz9scd6GSNq699167&WT.svl=Bilde

De høyttalera jeg linka til er utrolig kraftige for størrelsen, og er virkelig fin lyd i. Men å sammenligne med større vega går jo ikke. Men jeg mener att de små spiller penere.og siden du nevnte totalt 6 000,- så kunne jeg jo ikke komme med 7 000,- høyttalere ;-) og spanderer du en sub på det oppsettet jeg lagde, så dundrer det nok.sub

Er ikke det inntresangt, så velger du de siste brukte du linket til, de til 5 000,-

Også får du spandere på deg ordentlig forsterker til dem siden. Den som er med der er egentlig litt i minste laget. Men ingen fare, ikke noe går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider