Gå til innhold

Lamdasensor

Ranger emnet

roy2000

Anbefalte innlegg

Hei.

Som nevnt tiligere i en tråd, er jeg på tur å hente en 01mod A4 1,8TQ. Selgeren nevte en feil med lamdasensoren, og da han skulle bytte den idag, fant han ut at det var sportseksos på bilen.

Slik som jeg forsto det, så var kat fjærnet, og derfor var ikke lamdasensoren montert..

Noen her som vet om det er å annbefale, eller en annen måte og ordne dette på? Han snakket om at det var feilmld i displayet, og er jo irriterende og, så blir vel ikke innsprøytninga helt rett?

Noen som har tips?

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bil med to lambdaer så er vel dette ett kjent problem.

Når både lambdasonden før og etter cat'en måler samme verdier (siden caten ikke står der), tror ECU'en at caten er gåen.

Jeg har ikke hørt noe annen løsning på dette enn å kjøre med racecat.

Hei.

Takker for svar.

Går det ikke ant å borre hull i røret og montere sensorene rett i røret?

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene står jo allerede i røret som erstatter katalysatoren din.

Aaa-ha, må du forstå:) .

Er litt problematisk for meg, siden jeg ikke har sedd bilen enda, og det er selgeren som styrer med dette, til jeg henter den.

Så eneste løsningen er alså å montere sportskat?

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportkat må til, ellers vil begge sondene måle samme verdi og du får opp feilkode.

Ja, lambdaen(e) kan/skal skrues rett i røret. Må stå oppover!

Noen aning hva en slik blir i pris?

Er det noe spesielt jeg må ha/se etter?

Har jo en mulighet å legge inn en motstand på den bakerste lambdasonden, slik at det blir 2 forskjellige verdier, men vil ha alt på "G", så blir vel å innvistere i sportskat ja:)

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er bilen kommet, og har oppdaget noe nytt; katta sitter på. Hvis det er det store røret som er skruet rett i turboen, og det sitter en sensor på toppen.. ?

Skal å få koppla på dataen og få sjekket systemet.

Men over til et annet spørsmål; slitasjevarslerene; hvordan virker de? Er det slik at når det er "kortsluttning" i skiva, så kommer lyset på? eller er det motsatt? At når belegget blir borte, slites kontaktflaten bort, og da kommer lyset?

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider