Gå til innhold

Trøbbel med radiator, passer d fra 240?

Ranger emnet

Olsen240

Anbefalte innlegg

hei og hopp

Holder på med en 142 her om dagene så har jeg støtt på et litt kjipt problem.. jeg satt på en 74modell front, og her om dagen når jeg skulle teste radiatoren så fant jeg ut at den desverre ikke passa i det hele tatt, festene og åpningen på den nye fronten var for smal, og dermed lurer jeg på, har kikka litt i biltema katalogen og ser di selger radiatorer til 240 fra 74 modell og oppover, er det noen mulighet for at den kan passe temlig bra i fronten min?

Mvh David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok hadde ikke håpt på at det var bolt on heller... så det er greit nok, men lurer på om det er noen andre som vet om radiatorene er forskellig fra 72modell til 74 modell? eller om det er muligheter for at det nye frontstykket kommer fra vreng eller noe sånt, passformen var nemlig heller ikke helt 100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i 240 radiator på 144`n min... 1973 modell!

Måtte kappe litt av plastiken nederst på radiatoren(førersiden av radiator) for å få den imellom vangene. Også må du finne på noe festegreier.

Men ganske bolt-on.

Varierer vell litt på radiatorene på 140. Noen har slangen fra termostaten i midten, mens andre på førersiden av radiatoren?

om jeg ikke husker feil... Da må du evnt bytte en radiatorslange.

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen er biltema radiatorene da, noen som har erfaringer der. finns jo mye brukans på biltema hehe

ehh nei det gjør det ikke. styr for guds skyld unna biltema!!!

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skille på radiatorene i 140 i -72 eller -73 mener jeg. De nyeste ligner iallefall på 240, så det passer sikkert. Men skal du ha "nye" typen i en eldre bil, må du også ha den plata som sitter mellom frontstykket på bilen og radiatoren. Skal bygge om til nye typen i min -70, har en delebil med alt jeg trenger. Nye typen kjøler også bedre.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt jeg kappet bare litt av plastikken nederst på 240 radiatoren, så gikk den fint på plass.

Må bare finne ut at festepunkt. Kan iallefall bruke et.

hvis du har liggende tar du fra 240, hvis ikke så kjøper du til 140;) Min kjøla mye bedre med 240 radiatoren.

Ikke så rart med tanke på at den gamle var helt porøs og irra istykker!

Men ikke helt bra løsning om det skal være en strøken bil... Bruksbil funker det værtfall kongebra på!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å kikka og målte litt på en 240 radiator i dag.. 91 modell vel og merke.. den var fortsatt for brei til å komme imellom der med fronten, noe som resulterer i at jeg ikke får den nedi grunnet at vifta står i veien.. Så jeg har jo et lite problem. Noen som har noen andre tips? Virker som om ingen radiatorer passer iog med at fronten er av uorginal vare, altså feilprodusert eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider